פאנל השקפה במלונית

כשבחורים חרדים ודתיים נפגשים; התוצאה: קרב אידאולוגי

"לבן גוריון והרצל היה כזית של מוח", הסכים הבחור מ'מרכז הרב', ובחורי 'אורחות תורה' הקשו: "במה אתם מתגאים במדינה? בפינוי האכזרי של גוש קטיף?"; צפו בפאנל השקפה ממלונית הקורונה (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הפאנל הסוער במלונית (צילום: באדיבות המצלם)

כזה דבר, עוד לא היה. האריות מהיכלי הישיבות החרדיות נפגשו עם האריות של הישיבות הדתיות הלאומיות אמש (רביעי), לפאנל השקפה מיוחד, שעוד ידובר בו רבות.

הפאנל המדובר התקיים במלונית הקורונה 'גרנד קורט' בירושלים, שם מקובצים קרוב ל-800 בחורים, ממיטב הישיבות הליטאיות והדתיות הלאומיות; 'מרכז הרב' לצד 'אורחות תורה', 'הר המור' יחד עם 'יד אהרן', וכן הלאה.

ההתנהלות במלונית מתקיימת בסדר מופתי ומקדשת שם שמיים, כפי העדות שהובאה אמש ב'כיכר השבת', של מפקד המלוניות אל"מ ניר בר און, שאמר שההתנהגות שם היא ראויה לכל שבח ויש שם אפס התנהגות לא נאותה, בשונה ממלונות בהם שוהים אזרחים מהמגזר הכללי או הערבי.

מהתיאורים המגיעים מהמלונית ל'כיכר השבת', עולה כי האחווה בין הבחורים הדתיים לאומיים לחרדים שוברת שיאים, ואף יש במקום חברותות בין הבחורים הנמצאים לכאורה משני צדי המתרס הרעיוני.

אמש לקראת השעה 23:00 ואל תוך השעות הקטנות של הלילה, הבחורים העדיפו לוותר על הרקדה והחליטו לדבר על אידאולוגיה והשקפה, כן, זה מה שמעניין את טובי בניו של עולם הישיבות.

עמית יקותיאל, תלמיד ישיבת ניר קריית ארבע-חברון מספר ל'כיכר השבת': "האחדות המרגשת שיש במלון היא משהו מאוד לא מובן מאליו. כל אחד מגיע עם דעות קדומות על הצד השני, אבל אחרי שלומדים קצת ביחד, מדברים וגם צוחקים, מתברר שרב המאחד על המפריד.

"אנחנו לומדים את אותו ה'תוספות' ומתעניינים סך הכל באותם נושאים. אחרי המון דיונים ודיבורים, כמה חבר'ה הרימו את הכפפה מתוך מטרה להגדיל את השיח וארגנו את האירוע".

"היה אירוע מאוד יפה שעיקרו בכלל לא היה במהלך האירוע עצמו, אלא בהכנות אליו ואחריו, זה יצר המון שיח ודיבור", מסכם עמית ואומר כי "מעולם לא קרה שבחורי ישיבות מכל הגוונים ככה חיים ביחד ולומדים ביחד, זה ממש גאולה!".

תלמיד ישיבת 'יד אהרון', שהיה ממארגני האירוע מספר: "היה יפה מאוד לראות את האחדות בין כל הבחורים. שמחתי מאוד לקחת חלק ביצירת שיח מקרב. האחדות הייתה גדולה. היה מרגש לראות מאות בחורים יושבים ומקשיבים אחד לשני. בעז"ה נפגש היום בתחרות שירה שארגנו לבחורי המלון".

תמלול חלקי מהפאנל

הבחור מ'מרכז הרב', פתח ואמר: "אנחנו מרגישים חלק בלתי אינטגרלי ממדינת ישראל ואנחנו פועלים להביא את מדינת ישראל ל'כסא ד' בעולם', התפיסה שלנו היא לא שמדובר ב'שלטונות', זו התפיסה.

"הרמב"ם בהלכות חנוכה אומר, 'וחזרה מלכות ישראל יותר ממאתיים שנה', מדובר על מלכות חשמונאים, שהיו 300 כהנים שהיו רשעים, אך בכל זאת זה נקרא מלכות של חסד.

"לעם ישראל יש מטרה אחת לקדש שמו בעולם, הציונים החילונים הם הקימו את המדינה, אך זה לא משנה מה החילונים חשבו, למה? כי עם ישראל יותר גדול מהכזית מוח שלהם".


הפאנל המלא

הבחור הליטאי פתח ואמר: "אני מכבד את הרב באופן מיוחד על השטייגען שהוא עשה כאן, אם מרכז הרב לא היו דתיים לאומיים המצב של עולם הישיבות היה טוב יותר...

"אבל אסור לנו לאבד חס ושלום את ההשקפה שלנו, כשאתה מדבר על שותפות עם מדינת ישראל, על איזה מדינת ישראל אתה מדבר? ואני אחלק את זה. כשאתה מדבר על מדינת ישראל והגאולה, על איזה גאולה אתה מדבר? ראשי ההשכלה שרבותינו סלדו מהם, הם הגיעו להקים את המדינה בגלל נחיתות יהודית בזויה, הקימו פה מדינה כפרנית שמתביישת בתורה, שמתביישת בחרדים, שכל מה שמתקצבים אותנו, כי הם יודעים שאין להם זכות קיום בלי חרדים.

"אחד מראשי אש"ף שאל בזמנו את אחד מראשי הציונות באו"ם, מה אתה מקיים מכל התנ"ך שאתה מחזיק ביד? שום דבר, אז כל הזכות של החילונים בארץ, זה רק בגלל החרדים.

"בפן הטכני, על איזו שותפות אתה מדבר, על פינוי גוש קטיף? על עקירה אכזרית של יהודים ממקום מושבם? זו השותפות שלכם? אנחנו לא מכירים בהם".

הבחור מ'מרכז הרב' משיב: "אני ממש מתרגש מאש הקודש שבוערת בבחור שדיבר. מה שהיה בגוש קטיף, זה דבר כואב, וצריך לעשות תיקון חצות על גלות השכינה. אממה, שהבחור חולק על דברי הנביאים, שצריך להילחם על הארץ, איפה זה והבחורים?

"'החילונים יודעים שאין להם זכות קיום בלי החרדים', זה משפט שאמר אחד מגדולי ישראל, מה זה אומר?", שאל הבחור מ'מרכז', והבחור הליטאי השיב: "נכון, מה זה מדינת ישראל בלי חרדים, דגל כחול לבן, צה"ל? כוחי ועוצם ידי, בזה אתה מתגאה? אנחנו מתגאים בתורה, 'כי הם חיינו', לא בדברים אחרים".

הבחור מ'מרכז' התרכך מעט והשיב: "הנקודה היא שמי שהקים את המדינה, חלק מהם שונאי דת, מי שהתווכח עם זה, הוא חולק עם המציאות, אך בשורה התחתונה קמה פה מדינת לעם ישראל, שזה דבר יותר גדול מהכזית מוח של בן גוריון, או מהכזית מוח של הרצל, אך עם ישראל מעל הדברים האלה. אנחנו חלק מעם ישראל ומכיוון שקמה פה מדינה שלנו, ואנחנו קוראים מי לה' אלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר