טור משפטי

הפרטיות שלנו // עו"ד ישראל ענדען

לאחר שהגיש עתירה לבג"ץ להוצאת צו מניעה נגד זליגת מאגר המידע של משתמשי הקנאביס הרפואי, עו"ד ישראל ענדען מסביר בטור מיוחד את המצב הבעיית שנוצר (מאמרים)

עו"ד ישראל ענדען | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Hadas Parush/Flash90)

בשלוש מערכות הבחירות האחרונות היתה חסרה מפלגה מאוד דומיננטית, שחבריה כנראה החליטו שלא לבקש כרגע את אמון הציבור: מפלגת עלה ירוק. המצע שלהם הוא כמובן לגליזציה לסמים קלים. שמא הציבור לא מבין את המשמעות או אדיש. המפלגה מעולם לא עברה את אחוז החסימה.

אבל לא לשם כך התכנסנו. לא באנו לבקש היתר לקנאביס, כי יש היתר למי שצריך. ח"כ יעקב ליצמן בכהנו כשר הבריאות פעל להתיר צריכת ומכירת קנאביס לחולים. כמובן שההיתר רחוק מלהשביע רצון וגיא לרר ו'הצינור' הפכו לפני המאבק לשינוע גראס ללא טלגראס.

אבל מה שהמחוקקים לא ידעו, שהמשטרה בעקבות הרוכשים. נכון, התרנו לך לרכוש קנאביס לצורך רפואי, כי אתה זקוק לכך, אבל היי, אתה ברישום ובמעקב. באתר חדשות וואלה פורסם כי המשטרה הגישה בקשה למשרד הבריאות, בדרישה לחשיפת פרטיהם של עשרות אלפי חולים בישראל שמשתמשים כחוק בקנאביס רפואי.

בפנייה שערכתי למשרד הבריאות נאמר לי כי "אכן נעשתה פניה למשרד הבריאות מטעם משטרת ישראל לקבלת מידע מסויים ומוגבל על רישיונות לשימוש בקנביס וזאת לצרכי אכיפה. הבקשה לא נענתה על ידי משרד הבריאות בשלב זה אך אכן מתקיימת בחינה ושיח מול משטרת עניין בענין".

עו"ד ישראל ענדען

אלא שגם לפנייה הזו אין סמכות חוקית. עמותת מהל"ב העוסקת בקידום מדיניות חברתית כלכלית בישראל פנתה אל משרדינו בבקשה לקבוע צו מניעה על כך, היות ובחוק זכויות החולה נקבע מפורשות כי מסירת מידע כזה לכל גורם שהוא מצריכה חקיקה או צו משר המשפטים ואישור בוועדת חוקה. נמצא אפוא כי עצם ההליך המתנהל כרגע בין משטרת ישראל למשרד הבריאות אינו חוקי.

פנייתינו למשטרה לא נענתה עד כה ולכן פנינו השבוע לבג"ץ להורות על עצירת התהליך שבין משטרת ישראל למשרד הבריאות ואשר יש בה פגיעה בפרטיות של כל צורכי הקנאביס בישראל.

בעיון בחוק זכויות החולה - 1996 כפי שנחקק בכנסת עולה כי כדי שלמשטרת ישראל יהיה היתר לקבל מידע ממאגר המידע המצוי בידי משרד הבריאות - עליה להציג הסכמה של האדם עליו היא מבקשת את המידע או לחילופין להוכיח כי חלה על משרד הבריאות חובה על פי דין למסור לה את המידע.

מעבר לפגיעה בפרטיות, כך כתבנו בפנייה לבג"ץ, כתוצאה מפגיעה זו גם עלולה להיווצר פגיעה משמעותית כלפי אותם משתמשים כתוצאה מזליגתו של אותו מידע לכל גורם כזה ו/או אחר בתוך משטרת ישראל ו/או מחוצה לה.

בתקווה שהצדק ייעשה עם צורכי הקנאביס הרפואי ושמם לא ייכנס למאגר כזה או אחר, רק בגלל שביקשו לרכוש מרפא לגופם באופן חוקי וליגאלי.

  • הכותב הינו טוען רבני ועורך דין, יו"ר ארגון 'מאזני צדק' וחבר המחלקה המשפטית של 'בנועם'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר