רגעי פרידה

"מלכות של חסד": 7 הרגעים היפים של טראמפ והחרדים

אין ספק כי דונלד טראמפ היה הנשיא האמריקני האהוד ביותר על הציבור החרדי - בארצות הברית, בישראל ובעולם • עם עזיבתו את הבית הלבן, 'כיכר' במצעד הפינוקים של טראמפ לחרדים (עולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
טראמפ עם רבנים חרדים בבית הלבן (צילום: הבית הלבן)

רבנים מובילים קראו להתפלל עבורו, במוסיקה החסידית הופקו עליו שירי הלל - ואפילו בסאטמר האנטי-ציונית שיבחו אותו: היום (רביעי) נפרד דונלד טראמפ באופן סופי מן הבית הלבן, ואין ספק כי חרדים רבים מצניעים דמעה קטנה ושומרים לו מקום חם בלב.

לא נדבר כעת על כל מה שעשה טראמפ עבור מדינת ישראל - למרות שזה חשוב מאד, או על חתנו - שרבים אוהבים משום מה לחשוב שהוא חרדי; בכתבה הזו ננסה להתמקד ב'פינוקים' של טראמפ לחרדים, ובכמה רגעים יפים - שיכולים אולי להסביר את העובדה שרוב החרדים הצביעו לו, ורבים מהם ממש מעריצים אותו.

והנה שבעת המאורעות המובילים, לפי סדר התרחשותם:

1 "דידן נצח": שחרור רובשקין

טראמפ ורובשקין (צילום: בנצי ששון, shutterstock)

כבר בשנתו הראשונה של הנשיא דונלד טראמפ, הוא ביצע את הצעד הראשון עליו בירכו במגזר החרדי: לאחר 8 שנות מאסר על הלבנת הון, כנגד כל הסיכויים - ולמרות דברי ביקורת, החליט טראמפ על שחרורו של האסיר שלום מרדכי הלוי רובשקין, עליו נגזרו 27 שנות מאסר.

עם קבלת הבשורה, 770, בית המדרש המרכזי של חסידות חב"ד התמלא בחסידים שפרצו בריקודי שמחה סוערים לצלילי הניגון 'דידן נצח' (מארמית, "שלנו ניצח"). רובשקין הפך מאז לסוג של 'משפיע' ברחבי העולם, וטראמפ זכה לתשבחות במגזר החרדי.

2 כיפה שחורה, כותל חרדי

דונלד ומלאניה טראמפ בכותל (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

היה זה בשנת תשע"ז, בעיצומן של ההתכתשויות הבלתי פוסקות בעניין הכותל - נשות הכותל, הכותל הרפורמי וכו'.

הנשיא טראמפ ששהה בישראל, התעתד לבקר בכותל כמיטב המסורת של מנהיגי העולם, וכבר הסתובבו שמועות כי הוא ונשות משפחתו יתפללו יחד בעזרת הגברים - מה שהוכתר כ'ניצחון לנשות הכותל'.

אלא שטראמפ הפתיע כאשר ביקר בכותל המערבי כשהוא חובש כיפה שחורה, יחד עם משפחתו - תוך שהם שומרים על קדושת הכותל, כשהנשים - מלניה ואיוונקה, התפללו בנפרד מעבר למחיצה - בעזרת הנשים.

3 חרדים אין - רפורמים אאוט

טראמפ עם רבני חב"ד בבית הלבן (צילום: הבית הלבן)

אגב הכותל החרדי, הנשיא טראמפ שינה את המאזן היהודי המסורתי בבית הלבן, כאשר ידם של הרפורמים בבית הלבן היתה על התחתונה.

טראמפ ייחס מקום של כבוד לרבני חב"ד, ולרבנים חרדיים ואורתודוקסים בפרט. מסיבות חנוכה בבית הלבן תמיד היו אירועים רוויי חרדים בתקופתו של טראמפ (כמה קשה להתרגל לדבר על התקופה הזו בלשון עבר...).

אחת הדוגמאות הבולטות היתה בשנת תשע"ט, כאשר נציגים של עשרים קהילות יהודיות בארצות הברית הוזמנו לקבלת פנים והרמת כוסית בבית הלבן לקראת חג הפסח. מי שלא הוזמנו, הם נציגי הרפורמים ואנשי שדולת השמאל.

למותר לציין שהרפורמים הבינו מהר מאד לאן נושבת הרוח, והחליטו להחרים בעצמם את האירועים הללו. מסיבת חנוכה שהתקיימה במלון בבעלותו של טראמפ - הוחרמה אף היא על ידם.

4 "אתה מענטש": טראמפ והרב גולדשטיין

טראמפ והרב גולדשטיין בבית הלבן (צילום: הבית הלבן)

בפיגוע המחריד שאירע בשנת תשע"ט בבית חב"ד בפאווי שבקליפורניה, נרצחה אשה ששהתה במקום - ואילו שליח חב"ד הרב ישראל גולדשטיין, שניסה להגן עליה, נפצע בשל כך ואיבד את אצבעו. טראמפ היה מהראשונים שחייג לרב גולדשטיין להרגיעו.

כמה ימים לאחר מכן הנשיא טראמפ הגיע לטקס מיוחד לציון 'יום השואה', כשלצידו ניצב הרב גולדשטיין שהוזמן לנאום, ואמר: "אני רוצה להודות לארצות הברית, ברצוני להודות לנשיא היקר והמכובד שלנו שהוא, כמו שאומרים ביידיש 'מנטש' - פר אקסלנס".

"אדוני הנשיא, כשאתה התקשרת הייתי בבית ומיררתי בבכי. היית האדם הראשון שהתחיל את תהליך הריפוי שלי. אתה מרפא אנשים בזמנים הרעים ביותר שלהם ואני אסיר תודה על כך", הוסיף הרב.

הנשיא מצידו הגיב לרב, ואמר בתוך נאומו: "כאלו מילים יפות אדם משכמו ומעלה. הוא אמר שזהו הרגע הגדול בחייו; לצאת מהחשכה לבית הלבן. תודה רבה רבי, אני מעריך את זה".

"ובמלוא הכנות", המשיך טראמפ: "האומץ, החסד והמסירות, שלך נגעו בלבם ונשמתם של כל האמריקאים. התברכנו בכך שאתה ומשפחתך כאן היום. תודה ומסור את תנחומינו לכולם, זו היתה תקופה קשה".

בהמשך, מינה טראמפ את בנו של הרב גולדשטיין, שליח חב"ד בפני עצמו, לחבר המועצה לזיכרון השואה בארצות הברית.

5 "תמונות עגומות" בברוקלין

חרדים מפגינים בניו יורק (צילום: יעקב קורנבלו)

והגענו לשנה האחרונה, תקופת קורונה: מושל מדינת ניו יורק אנדרו קומו וראש העיר ניו יורק ביל דה-בלז'יו החליטו בחודש תשרי להטיל מגבלות על השכונות החרדיות, שהוגדרו 'אדומות'.

כאשר מאות חרדים יצאו לרחובות ברוקלין וניו יורק והפגינו בעוז נגד ההחלטה, הם קיבלו גיבוי של טראמפ שצייץ כהרגלו בטוויטר (בזמן שעוד היה לו שם חשבון): "מה התמונות העגומות הללו מזכירות לכם?".

טראמפ אף ניצל את ההזדמנות לחיסול חשבונות כאשר צייץ מחדש שחקן מפורסם שטען כי זה מראה שהוא לא ציפה לראות בחייו, והוסיף כי מושל העיר הוא "פושע, בריון אנטישמי".

6 "בתי הכנסת שומרים עלינו"

טראמפ שמח עבור החרדים (צילום מסך מתוך טוויטר)

נגיף הקורונה הביא מדינות רבות להטיל הגבלות על אזרחיהן - בין היתר על חיי הדת. אלא שכאשר מושל ניו יורק החליט שאסור להתפלל בבתי כנסת - נעמד טראמפ כחומה בצורה.

בתדרוך בבית הלבן אמר טראמפ כי "מושלים צריכים לעשות את הדבר הנכון ולאפשר למקומות תפילה חיוניים וחשובים להיפתח באופן מיידי".

לדבריו, "מספר מושלים מגדירים חנויות למכירת אלכוהול ומרפאות הפלות כחיוניים. זה לא נכון, ואני רוצה לתקן את העוול הזה ומגדיר את בתי התפילה כחיוניים יותר. אלו מקומות ששומרים עלינו ומשאירים את החברה שלנו מאוחדת".

מושל ניו יורק נלחם בחזרה, מנע את פתיחת בתי הכנסת ואף קנס כאלו שנותרו פתוחים, אבל החרדים ניצחו בסופו של דבר לאחר מאבק משפטי.

טראמפ לא הסתיר את שמחתו וצייץ בתגובה "חג הודיה שמח!".

אין לשכוח גם את נאומו של טראמפ בתחילת השנה, שהצליח לרגש חרדים רבים: "זו לא בושה, אנו חייבים עזרה מהבורא! יהיו כאלו שיגידו 'איך הוא מעז לומר את זה', אבל אני אומר את זה".

7 מתנות פרידה

טראמפ חותם (צילום: הבית הלבן)

היום (רביעי), יומו האחרון בבית הלבן, כמיטב המסורת האמריקנית, חנן הנשיא דונלד טראמפ 73 בני אדם, ביניהם גם כמה אסירים חרדים.

אחד האסירים הוא אליהו ויינשטיין, חרדי שהתגורר בעבר בשכונת הר נוף הירושלמית. "אבא לשבעה ילדים ובעל אוהב, הוא ריצה שמונה שנים מתוך 24 השנים שנגזרו עליו על הונאת השקעה בנדל"ן והוא זוכה לתמיכה של הקהילה שלו לאחר השחרור", נכתב בהודעת הבית הלבן שם גם צוין כי גם כמה מהקרבנות ביקשו את שחרורו של ויינשטיין.

אסיר חרדי נוסף שעונשו הומתק בידי טראמפ, הוא שלום וייס בן ה-66 שהואשם בעבירות הונאה, הלבנת הון ועוד עליהם הוא נמצא בכלא כבר 18 שנה.

השניים כבר נמצאים בחיק משפחתם בזמן פרסום שורות אלו. "ישועת ה' כהרף עין", התרגשו חרדים רבים שקיבלו את הפינוק האחרון של טראמפ (לקדנציה זו, כן?) בהודיה לה'.

8 בונוס: נרות שבת

שלי יחימוביץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

טוב, אם יורשה - זה קצת יותר הומוריסטי, או אירוני, אבל בזכות טראמפ - הדליקה שלי יחימוביץ נרות שבת לראשונה בחייה.

אז לא, טראמפ עוד לא הפך לשליח חב"ד - אבל יו"ר מפלגת העבודה לשעבר יחימוביץ', שבחייה לא הדליקה נרות שבת, הבטיחה לעשות זאת אם יתברר שטראמפ מפסיד בבחירות.

יחימוביץ', המוכרת כיום כמגישה תכנית אקטואליה ב'כאן רשת ב', צייצה את ההודעה הבאה: "בעת מצוקה חריגה אני מבקשת מאלוקים דברים. בכל פעם שביקשתי, הוא נענה. אז אלוקים, אני שוב מבקשת: תעשה שניפטר מטראמפ".

"והפעם, אם זה יקרה", הפתיעה אשת השמאל, "אני מתחייבת שאדליק השבוע לראשונה - ובאופן חד פעמי - נרות שבת".

לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות, צייצה שלי: "מילה זו מילה. הבטחתי, ולכן קיימתי, להדליק נרות שבת כדת וכדין אם ביידן יבחר. לא העליתי תמונה כדי לא לנחס, אבל עכשיו, אימא, מותר כבר לבכות. שבת שלום".

ללמדך שגם בהפסד של טראמפ יש נקודת אור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר