אלימות המשטרה בבני ברק

זעם חרדי: 'מסע נקמה פראי ותוקפני מצד שוטרים מוסתים'

תגובות קשות לתפקוד כוחות המשטרה הלילה בבני ברק: "מסע נקמה פראי ותוקפני מצד שוטרים מוסתים, תוך ענישה קולקטיבית, כלפי מאות אלפים מתושבי העיר חפים מכל פשע" (חדשות, ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: לפי סעיף 27 א')

"מסע נקמה אלים וחסר ההבחנה", כך מגדירים הבוקר (שישי) נציגי הציבור את ההתנהלות הקשה של כוחות המשטרה הלילה בעיר התורה והחסידות, בני ברק. התנהלות שכללה שימוש בעשרות רימונים, אלימות קשה, שימוש באלות, מכת"ז, מבלי לבצע מעצרים של תוקפי השוטרים מוקדם יותר הערב.

יו"ר 'יהדות התורה,' השר יעקב ליצמן, תקף בחריפות: "מה שראינו הלילה בבני ברק הוא מסע נקמה פראי ותוקפני מצד שוטרים מוסתים, תוך ענישה קולקטיבית, כלפי מאות אלפים מתושבי העיר, חפים מכל פשע".

"יודגש", הוסיף ליצמן: "אין כל הצדקה לשום מעשה אלימות מכל סוג, כולל כמובן כלפי אנשי משטרה העושים מלאכתם. כל שימוש באלימות הוא מעשה פסול שיש לגנותו".

לדבריו: "אני מגנה בתוקף מתן ההוראה להכניס פלוגות שוטרים לפרוק זעמם באלות לעוברי אורח, שימוש ברימוני הלם ומכתזיות, ובמשך כל שעות הלילה סיכנו רבים, תוך פגיעה במנוחת רבבות אזרחים, ביניהם ילדים קטנים, על לא עוול.

"פניתי לשר לבט”פ אמיר אוחנה ולמפכ”ל הנכנס קובי שבתאי, לקבל הבהרות נוכח התנהגות זו שאינה מוסיפה למאמצי המאבק בנגיף הקורונה, אלא להיפך".

ל'כיכר השבת' נודע כי שעה קלה קודם פריצה המשטרה לעיר, עת הודיע השר לביטחון פנים אמיר אוחנה כי תהיה תגובה קשה, שוחח איתו יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי והזהיר: "צריך לטפל בפורעים ולהעניש אותם, אבל אל תעשו טעויות קשות, בלי פעולות של נקמה והתפרעות מיותרת. לא להעניש לחינם את כל הציבור החרדי".

ראש העיר, אברהם רובינשטיין, תקף: "המראות הלילה ברחובות העיר היו קשים ומיותרים: רימונים וירי חסרי הבחנה ברחובות מתוך יצר נקמה וללא קשר לניטרול מפרי סדר או הוראות הסגר. אסור שהמשטרה תפעל באופן לא מידתי נגד אוכלוסיה שלמה, ותשדר את המסר ש"אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף".

"מעגל האלימות כנגד אזרחים תמימים חייב להיחקר. בני ברק אינה שטח הפקר שבו מותר להשתולל ללא אבחנה. חובה לפעול בתקיפות כנגד אלו שפגעו בשוטרים, ומנגד להגן על כלל תושבי העיר שומרי החוק והסדר המכבדים את השוטרים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר: "אין שום דבר בעולם שיכול להצדיק את מסע הנקמה האלים וחסר ההבחנה שביצעה המשטרה הלילה בבני ברק. אכיפת חוק ממוקדת ויעילה - כן, אלימות אגרסיבית וחסרת הבחנה מול אזרחים - בשום אופן לא. במקום לשלב ידיים ולייצר קונצנזוס נגד אלימות, המשטרה החריפה הלילה את המשבר והגדילה את הניכור ואת חוסר האמון".

"ולא, אין שום סימטריה בין אלימות אזרחית, קשה וחמורה ככל שתהיה, לאלימות משטרתית רשמית וממוסדת. השניה חמורה ומסוכנת במדינה דמוקרטית פי מאה. המשטרה לא היתה מעזה לפעול באופן הזה מול הפרות חוק ואלימות גדולים וחמורים פי מאה במגזרים אחרים, ומעשים שבכל יום במגזר הערבי יוכיחו".

"מי שנתן את ההוראה הזו אינו ראוי להמשיך בתפקידו כמפקד במשטרת ישראל. אם חברי הכנסת החרדים לא היו מפילים את הצעתי להקמת וועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת האלימות המשטרתית נגד החרדים לפני חצי שנה יכול להיות שהיום היו כבר נהלים ופקודות שלא היו מאפשרות השתוללות כזו", האשים סמוטריץ'.

סגן שר החינוך, מאיר פרוש, אמר: "אני מגנה בתוקף כל אלימות בכל מקום ובכל זמן נגד כל אחד וגם נגד השוטרים שעושים את מלאכתם.

"ומאידך גם למשטרה אין זכות להתנהג ולהגיב כוחנית באופן לא פורפוציונלי של שימוש ברימוני הלם בשטח צפוף ושימוש באלות נגד עוברי אורח, הדבר אינו מקובל.

"גם אם המחזה של פגיעה ברכבי המשטרה אינו מוצדק כלל, אסור למשטרה להתנהג כאילו שמדובר במסע נקמה אלים שאינו תורם להשבת השקט לעיר, הדברים היו צריכים להתנהל בצורה חכמה ולא כוחנית".

תגובת המשטרה: "אנו דוחים על הסף טענות וציוצים חסרי תוכן והגיון, הטוענים לאכיפה "מחמירה מדי", שעה שפורעי חוק רבים יידו אבנים לעבר שוטרים, הכו ופצעו שוטרים, התפרעו והפרו את הסדר הציבורי והבעירו פחים.

"עליית המדרגה באלימות שהייתה אמש בבני ברק עולה כדי התנהגות פושעת ומסוכנת. המשטרה לא תשלים עם מעשים מעין אלו ותפעל לאכיפה בלתי מתפשרת נגד הפרות המוניות הפוגעות בבריאות הציבור ולטיפול נחוש בגילויי אלימות שיופנו כלפי שוטרים הפועלים למען שלום הציבור ובריאותו.

"לצערנו פורעי חוק אלו פוגעים ומכתימים ציבור שלם שנפגע בריאותית לא רק כתוצאה מהפרה המונית של התקנות אלא גם מאלימות פסולה המופנית כלפי מי שאוכף את החוק ופועל לשמירת שלומם ובריאותם".

  • תיעוד זה מופץ ברשתות החברתיות, וניסיונותינו לאתר את בעל זכויות היוצרים לא צלחו. אם זהות הצלם ידועה לכם, הודיעו לנו בדוא''ל desk@kikar.co.il. השימוש בתיעוד נעשה בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים, התשס''ח-2007.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר