המחאות מתחדשות

לקראת דיון במשפטו של נבלני: הפגנות ומעצרים

ברוסיה מתכוננים להפגנות המוניות במחאה על המשך מעצרו של אלכסיי נבלני; בשיחה עם 'כיכר' מתארים יהודים מרוסיה כי הפגנות כאלה לא נראו במדינה בשנים האחרונות (אקטואליה)

אלי דן | כיכר השבת |
נבלני מול פוטין, אומץ או טיפשות? (צילום: שאטרסטוק)

בהפגנות שנערכו בתחילת השבוע שעבר ב-120 ערים שונות ברחבי רוסיה, בעקבות מעצרו של אלכסיי נבלני, השתתפו לפי הערכות כ-300 אלף איש, והיום (ראשון) צפויות ההפגנות להתחדש.

בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר גורם המעורה בפרטים כי "כל מרכז העיר מוסקבה יהיה סגור, כנראה שיפילו גם את האינטרנט, תהיה עצירה של כל התחבורה שמובילה למרכז מוסקבה".

החשש ממעצר לא הצליח להרתיע את רבבות המפגינים בשבוע שעבר, והם צפויים לשוב ולהפגין. "כל מי שמפגין מסתכן במעצר, האם בישראל מישהו היה יוצא להפגין בידיעה שהוא יכול להיעצר ולהיכלא לכמה שנים טובות?", אומרת א', יהודייה מרוסיה.

בהפגנות בשבוע שעבר נעצרו כ-4000 איש, רובם שוחררו, אך עדיין ישנם כמה עשרות עצורים.

שלא כמו בישראל, ההפגנות ברוסיה לא זוכות לסיקור חיובי מהתקשורת הממוסדת שאיננה חופשית ונמצאת תחת שלטון הקרמלין. אתרי האינטרנט הפרטיים פחות מחויבים, ומעזים להעביר ביקורת, אבל משלמים את המחיר. כך לדוגמה, נעצר אחד מראשי אתר האינטרנט "מדיה זון", שהפך פופולארי לאחרונה, בעת שהלך ברחוב עם ילדו הקטן.

"גם מערכת המשפט ברוסיה לא עצמאית, אין לנבלני סיכוי למשפט צדק, המקסימום שאפשר לצפות לו, זו הקלה בגזר הדין אם תמשכנה ההפגנות ההמוניות והלחץ על פוטין ממדינות המערב", אומרת א' ל'כיכר', ומוסיפה כי "יש לפוטין אפשרות להכיל את המהומות ולהתעלם, ויש לו אפשרות להילחם ולדכא את המהומות בכוח, כרגע זה נראה שהוא בחר בדרך הקשה יותר".

ההפגנות הללו היסטוריות לא רק מבחינת ההיקף שלהן, אלא גם מבחינת הרכב המשתתפים - אלו כבר לא רק אופוזיציונרים מלומדי קרבות. סקר שנערך ברוסיה מלמד כי עבור 43 אחוז מהאנשים שיצאו להפגין זו הפעם ראשונה עבורם, השחיתות הפושה, כך נראה, מוציאה צעירים רבים לרחובות.

גם התחקיר המקיף שפרסמו אנשיו של נבלני על השחיתות במשטרו של פוטין מכה גלים וכבר חצה את רף 100 מיליון הצפיות ביוטיוב, לרבים מהרוסים זו הפעם הראשונה שבה נחשפו להיקף השחיתות בממשל הרוסי.

"עבור רוב היהודים ברוסיה אין משמעות מיוחדת למחאות, רובם אינם מזוהים עם המשטר או עם מתנגדיו. אמנם כיום יש פחות חופש וקשה יותר לעשות עסקים ברוסיה, אולי נראה מעט יותר עולים לישראל, בעקבות חוסר הביטחון ברחוב, אך אין עליה משמעותית באנטישמיות", אומרת א'.

הקשר היהודי היחיד שניתן למצוא הוא בנוגע לבעלות על הארמון המפואר של פוטין שסוקר בתחקיר המדובר, לפי משטר פוטין הארמון שייך בכלל ליהודי בשם רוטנברג ולא לפוטין. האם יש כאן רמז לניסיון להאשים את היהודים כמקור השחיתות? א' טוענת "גם אם יש ניסיון כזה הוא מתבצע ממש במרומז, אין ברוסיה מקום לאנטישמיות ממסדית ב-20 השנים האחרונות".

אז איזו השפעה בכל זאת תהיה להפגנות? א' משיבה כי "נבלני צפוי לעמוד למשפט מכור בהמשך השבוע, בגזר הדין אולי הוא יקבל פחות שנים בכלא מ-10 השנים שהיו צפויות לו ללא ההפגנות, כמו כן במהלך השנה יתקיימו הבחירות ל'דומה', הפרלמנט הרוסי, אולי נראה השפעה גדולה יותר של קולות האופוזיציה".

"מדיניות המשטר הרוסי כלפי מתנגדיו לא אחידה, אתה יכול לדבר נגד השלטון ולא יקרה לך כלום, ואתה יכול לדבר ויפלילו אותך במעשה לא חוקי באופן מיידי, אנשים יכולים לאבד את העבודה שלהם, את האוניברסיטה של הילד, דברים מוזרים יכולים לקרות לך, אתה עלול לקום בבוקר ולגלות את הרכב שלך מרוסק, ברוסיה הסובייטית לאנשי אופוזיציה היו קוראים 'אויבי המהפכה' היום קוראים להם 'סוכנים זרים'", מתארת א'.

אין ספק כי החלטתו של נבלני לשוב לרוסיה תוך שהוא יודע מה מצפה לו, נעה על הגבול הדק שבין אומץ לטיפשות, כי במקרה של פוטין, ספק רב אם אפילו בקשתו של הנשיא ביידן לשחרר את נבלני, תועיל במשהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר