כשהקורונה תעבור...

מה יקרה למחירי הדירות בירושלים?

שוק הנדל"ן נמצא בפריחה. למרות הקורונה השוק מגלה חוזק מפתיע • באזור ירושלים נרשם גידול של 24% בעסקאות כשגם המשקיעים חוזרים לתמונה • מה הסיבות לזינוק המפתיע ומה יקרה למחירי הדיור ב-2021? • מתווכים ויזמים מנתחים את המגמות (מקודם)

"אנחנו רואים היום את אותם אנשים שישבו ארבע שנים על הגדר - מתפכחים, ומבינים שהשוק במגמה ברורה למעלה" (צילום: שאטרסטוק)

שוק הנדל"ן זוכה בימים אלו לעדנה. אחרי ההלם שאחז בשוק עם פרוץ הקורונה הגלגל התהפך והציבור חזר לשוק בעוצמה. היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודשים האחרונים שברו את כל השיאים כשהציבור וגם המשקיעים נמצאים חזק בתמונה.

גם בירושלים, בירת ישראל, היקפי העסקאות נמצאים בעליה. על פי נתוני האוצר לרבעון השלישי של 2020 מספר העסקאות באזור ירושלים זינק ב-24%, והנתונים לרבעון האחרון שטרם פורסמו מראים אף הם גידול מרשים.

המתווך הותיק משה אורדמן מנהל סניף "רימקס מומנטם" ואחד הסוכנים המובילים ברשת רימקס מספר כי למרות הקורונה, "שנת 2020 הייתה השנה הכי מוצלחת שלי במכירות בירושלים. לא הרגשנו את הקורונה בכלל. יש הרבה מאוד ביקוש גם מחו"ל וגם מהארץ. עם תחילת הגל הראשון כולם נכנסו לתרדמת אנשים מאוד חששו ממה שיקרה ולכן עצרו את הכל. ככל שהקיץ התקדם אנשים הבינו שצריך לחזור. יתרה מזאת ידוע שבמקרים של חוסר ודאות אנשים מחפשים את מה שבטוח. ענף הנדל"ן תמיד נחשב כענף הכי בטוח בתחום ההשקעות וזה לדעתי מה שמשך את האנשים להכנס יותר לענף. אנחנו רואים הרבה משקיעים שלוקחים את הכסף שלהם שהיה במניות או בדברים עם יותר סיכון ושמים אותו בנדל"ן שהוא המקום הכי בטוח".

המתווך חיים הופמן מ'ח. הופמן נכסים והשקעות' מתאר גם הוא את הקיפאון שאחז הענף הנדל"ן בתחילת 2020 ואת ההתאוששות בחצי השני של השנה "עם תחילת הקורונה אנשים עצרו וחכו לראות מה הולך להיות. ההתעניינות ירדה מאוד וכמובן שכמעט ולא היו עסקאות. גם אלו שהתחילו נעצרו לגמרו וחלקם גם התבטל לגמרי. בהמשך אנשים התעשתו והבינו שצריך להמשיך את החיים. ההתעניינות חזרה ואתה גם העסקאות. רק בשבוע שעבר סגרתי עסקה מורכבת מאוד שלא האמנתי שהיא תסגר בתקופת הקורונה וכל אי הוודאות שקיימת.

לדברי הופמן, "היה מאוד מעניין לראות איך כל צד תפס את הקורונה לצד שלו. המוכרים היו בטוחים שהמחירים רק הולכים לעלות והקוניים היו בטוחים שהמחירים ירדו, כל אחד ראה את המציאות ותרגם אותה עם פרשנות לצד שלו. בפועל לא ראינו שם תזוזה במחירים והם נשארו ברמתם כל תקופה הקורונה".

"שכטר ברמות" בירושלים, חווה תנועת רוכשים ערה דווקא בחודשי הקורונה (יח"צ)

יורדים מהגדר

יורם שכטר יו"ר ובעלים של קבוצת שכטר הבונה את פרויקט הדיור האיכותי "שכטר ברמות" בירושלים, פרויקט אשר חווה תנועת רוכשים ערה דווקא בחודשי הקורונה, מסביר בניתוח מעמיק מה גרם לתנועה החזקה של הציבור הישראלי בחזרה אל שוק הנדל"ן. "שוק הנדל"ן הוא בעיקר עניין של היצע וביקוש", מסביר שכטר. "זה לא סוד שבישראל הביקוש רק עולה כל הזמן כי אנשים מתחתנים וצריכים קורת גג ומצד שני אין מספיק התחלות בנייה, כך נוצר מחסור בדירות שרק הולך וגדל משנה לשנה וזה מה שדחף לעליית המחירים שראינו אותה החל מ-2010. בשנים האחרונות כתקופת "כהונתו של שר האוצר כחלון הייתה הרגשה שהמדינה מתחילה לפעול בעניין ההיצע ומגדילה אותו. הכלכלה כידוע עובדת על ציפיות, אנשים הבינו שהולך להיות כאן שינוי, ולכן ישבו על הגדר וחיכו להורדת המחירים שתגיע. זה לבדו בלם את עליית המחירים באותן שנים כי זה הפחית את הביקוש".

לפרטים על רכישה משתלמת עבורכם >>

לדברי יורם שכטר "כיום אנחנו במצב שהציבור הבין שלא תהיה ירידת מחירים. בפועל אחרי ארבע שנים, הציפיות לא התממשו, היצע הבנייה לא גדל, ואנחנו לקראת המשך עליות המחירים. אנחנו כיזמים, רואים היום את אותם אנשים שישבו ארבע שנים על הגדר - מתפכחים, ומבינים שהשוק במגמה ברורה למעלה".

"בירושלים, מוסיף שכטר, "המצב הוא עוד יותר בעייתי. בעיר אין קרקעות זמינות לבנייה וגם הפתרון של פינוי בינוי הוא פחות רלוונטי בעיר בגלל הבנייה לגובה. ההיצע נמוך מאוד, והביקוש גבוה".

על פי הסקירה העדכנית של האוצר את הגידול בעסקאות ברבעון השלישי הובילו המשקיעים. סך הדירות שרכשו עמד על 4.3 אלף דירות, גידול של 19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת על רקע הורדת מס הרכישה בסוף חודש יולי האחרון.

יורם שכטר: "במשך כהונת כחלון הוא חנק את המשקיעים באמצעות מס רכישה גבוה מאוד, ולכן הם לא היו בשוק. כיום המצב השתנה. המדינה הבינה שאם אין משקיעים אין דירות להשכרה מה שיגרום למשבר חמור, אנחנו כבר עכשיו רואים את האנשים שגרים בתנאים מחפירים בכל רחבי ירושלים כי אין להם אלטרנטיבה. לכן המדינה החליטה להוריד את מס הרכישה, כדי להחזיר את המשקיעים.

האנטישמיות מתגברת

לדברי שכטר מה שעוד צפוי להעלות את הביקוש בירושלים הוא הצפי לעלייה מסיבית ארצה בעקבות הקורונה. "עכשיו בתקופה של הקורונה התעוררה האנטישמיות אפילו בארה"ב, קוראים לזה המחלה של היהודים. זה פוגע בעיקר במקומות החרדיים בארה"ב שעדים לגילויי אנטישמיות קשים. האוכלוסיה שם מתחילה לדבר נגדם, וזה גורם לרבים מהם לעלות לארץ. אני נמצא בשטח, ויש התעניינות מטורפת של ראשי קהילות מכל העולם לעלות ארצה ביחד עם כל הקהילה. זה בסדר גודל של עשרות אלפים שממש מעוניינים לעלות ארצה בגלל האנטישמיות החדשה הרימה את הראש בתקופת הקורונה".

מה יקרה למחירי הדירות ב-2021?

יורם שכטר: כל הדברים האלה לוחצים את המחירים בעיר למעלה. הקבלנים לא יצליחו לשמור את המחירים הנוכחים הרבה זמן. זה ברור שהביקוש הגדול מצד משקיעים ישראלים ותושבי חוץ , וכמובן תושבי חוץ שמעוניינים לעלות ארצה יוצר ביקוש שדוחף את המחירים למעלה, ולכן ב-2021 נראה את המחירים בירושלים עולים יותר ממה שהיה בשנים האחרונות בגלל התמורות שציינתי שמתחילות לחלחל אל השטח.

משה אורדמן: אני באופן אישי נגד תחזיות כי קשה מאוד לראות מה צפוי במיוחד כשהקורונה עדיין לא הסתיימה. אני מזכיר שאנשים נתנו תחזיות מפורשות שנראה קריסה בכל התחומים כולל בנדל"ן ושלאנשים לא יהיה מאיפה לשלם, דברו על כונסי נכסים, והנה אנחנו רואים שכל התחזיות האלה התנפצו מול המציאות שחזקה יותר מכל תרחיש אימים.

אני צופה המשך של הביקושים הגבוהים לדירות בירושלים כמו שראינו המחצית השנייה של 2020. גם שער הדולר הנמוך לא מרתיע את הקונים מחו"ל. אני רק מקבל יותר ויותר פניות מחו"ל, מה שאומר שהביקוש לדירות בירושלים נמשך ואפילו מתחזק.

חיים הופמן: אני צופה שאותה המגמה תמשך גם ב-2021. למרות ההצהרות על מיגור המגפה זה נראה לי עוד רחוק אבל הציבור למד לחיות עם זה. אני לא חושב שנראה ירידת מחירים בערים כמו ירושלים או תל אביב שנהנות מביקוש מקומי ועולמי.

לפרטים על רכישה משתלמת עבורכם >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר