הצעירים משתלטים

סיפורה של המניה שמשגעת את שוק ההון

לראשונה מאז המשבר הכלכלי הכבד שהיה בשנת 2008, משקיעי וול סטריט הוותיקים חווים מכה כלכלית כבדה מצד הצעירים. סיפורה של מניית "גיימסטופ" המפתיעה (כלכלה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הבורסה בניו יורק (צילום: NYSE)

"שורטיסטים" - זהו הכינוי המוענק למשקיעים שהחליטו להשקיע במנייה דווקא על מנת שתפסיד כסף. הסיבה - צורת הרכישה. אותם שורטיסטים, בניגוד לשאר המשקיעים, מרוויחים כסף דווקא כשמנייה יורדת, ולא עולה. נתח גדול מאותם שורטיסטים התעשרו במהירות הבזק כשהכלכלה העולמית התרסקה במשבר של 2008, כי כאמור, שורטיסיטים מרוויחים דווקא מהפסדים.

אותם המשקיעים שהתעשרו ב-2008, היו השליטים הבלתי מעורערים של שוק ההון העולמי. אבל כל זה הולך ומשתנה בתקופה האחרונה.

האפליקציות שמעוררות טלטה בבורסה (טוויטר, רדיט)

הצעירים באים להזיז את הגבינה

יחד עם הגעת הקורונה והסגרים ברחבי העולם, צעירים רבים מצאו את עצמם מובטלים וחסרי תעסוקה, מה שהביא אותם להצטרף לרשתות חברתיות שהמטרה שלהן היא אחת - השקעות מתוחכמות בשוק ההון. אותם משתמשי הרשתות חברתיות בם אמנם משקיעים קטנים אבל הם רוצים גם "ביס מהעוגה" של המשקיעים הגדולים, והם מתאימים ביחד מהלכים שמשנים את פני שוק ההון ומקשים מאד על המשקיעים הוותיקים.

התחכום האמיתי של אותם משתמשי אפליקציות בא לידי ביטוי במניות מסוימות שנראה שהן מתרסקות, ומשתמשי האפליקציות ממהרים להשקיע בהן. כך המנייה מזנקת בניגוד להערכות של המשקיעים הוותיקים שלא מכירים את הרשתות של הצעירים טוב מספיק ולא צופים את הצרה אליה הם נכנסים.

המשקיעים הוותיקים מלינים על כך שייתכן שהשיטות שנוקטות האפליקציות, בראשן 'רדיט' ו-'רובין הוד', עושות למעשה הרצת מניות, דבר שמהווה עבירה על החוק. מנגד, טוענים משתמשי האפליקציות כי הפעולות שהם נוקטים רחוקים מהרצת מניות וכי "מה שעשו הוותיקים בשנת 2008 קרוב הרבה יותר להרצת מניות".

אז מה בעצם קרה עם מגמת הגיימסטופ

גיימסטופ (GAME STOP) היא למעשה חברה אמריקאית המשווקת משחקי וידאו. מאז שנת 2014 חוותה החברה בעיקר ירידות בשווי המניות שלה, עד שבקיץ האחרון, התחילה לראות עליות מתונות. כל אותם כרישי וול סטריט שורטיסטים שמו את כספם בכדי שהמניה תיפול ותתרסק, אבל ציפתה להם הפתעה לא נעימה בארנק.

בחודש האחרון, משתמשי האפליקציות 'רובין הוד' ו-'רדיט' החליטו לבוא בהמוניהם ולהשקיע באפליקציה, מה שהכפיל את השווי שלה ביותר מפי 24 בשבועיים בלבד. התוצאה כמובן הייתה שרבים ממשתמשי האפליקציה שידעו מה לקנות ומתי התעשרו, והשורטיסטים הוותיקים - קיבלו מכה קשה וכואבת בכיס כשהמניה לא התרסקה.

עד כמה התעשרו משתמשי האפליקציות שהשקיעו במניה? אחד המשתמשים העיד כי היה גר במכונית שלו ועכשיו יכול להרשות לעצמו לקנות דירה.

אז האם מדובר פה במהפך של ממש בצורת ההשקעות והמבוגרים ימצאו את עצמם מחוץ לשוק? או לחלופין יעסיקו איזה צעיר עם גישה לרשתות החברתיות... ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר