האיראנים מאיימים

חמינאי: "אין הסכם ללא הסרת הסנקציות"

דרכו של הנשיא החדש ג'ו ביידן, בחזרה אל הסכם הגרעין עם איראן נתקלת במכשול נוסף כשהאיראנים דורשים כבר בשלב הראשון עוד בטרם הם עושים מאומה הסרת סנקציות (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
ביידן מול חמינאי (צילום: ביידן-פייסבוק, חמינאי-האתר הרשמי)

המנהיג העליון של איראן, אייתולה עלי חמינאי, הודיע היום (ראשון), כי ההחלטה ה"סופית והבלתי הפיכה" של טהראן היא לחזור להסכם הגרעין משנת 2015 אך ורק אם ארה"ב תסיר את הסנקציות מאיראן, כך דיווחה הטלוויזיה האיראנית.

"איראן מילאה את כל התחייבויותיה על פי העסקה, לא ארצות הברית ושלוש מדינות אירופה... אם הן רוצות שאיראן תחזור להתחייבויותיה, על ארצות הברית בפועל... לבטל את כל הסנקציות", ציטטה הטלוויזיה הממלכתית את דברי חמינאי בפגישה עם מפקדי חיל האוויר.

חמינאי המשיך "אחר כך, לאחר שנוודא שהסנקציות הוסרו, נחזור לציות מלא... זו ההחלטה הבלתי הפיכה והסופית וכל הפקידים האיראניים שותפים להסכמה בנושא".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנכנס לתפקידו בחודש שעבר, אמר כי אם טהראן תחזור לעמידה קפדנית על ההסכם, ארה"ב תלך בעקבותיה ותגיע איתה להסכם רחב יותר במסגרתו היא עשויה לדרוש מטהראן להגביל את פיתוח הטילים של איראן ואת הפעילות האזורית. ארה"ב דורשת בנוסף, שאיראן תחדל להעשיר אורניום מעל לרמה המותרת לפי ההסכם הקודם.

כזכור, ישראל התנגדה לעסקה שהוביל אובמה בין איראן לשש המעצמות הגדולות שהגבילה את פעילות העשרת האורניום של איראן במטרה להקשות על טהרן בפיתוח נשק גרעיני - שאיפה שאיראן מכחישה זה מכבר - בתמורה להקלת הסנקציות האמריקניות ואחרות.

אך נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, נטש את העסקה בשנת 2018, תיאר אותה כחד צדדית לטובת איראן, והטיל מחדש את הסנקציות שהקשו ​​על כלכלת איראן.

בתגובה לנסיגתו של טראמפ מההסכם, פרצה איראן את גבולות העסקה בזה אחר זה, והרחיבה את מאגר האורניום המועשר, לצד זיקוק האורניום לרמה גבוהה יותר כמו כן השתמשה בצנטריפוגות מתקדמות לצורך העשרה.

איראן טוענת שוב ושוב, כי תוכל לבטל במהירות את ההפרות הללו אם הסנקציות של ארה"ב יוסרו, אך תסרב לדון במסגרת הסכם חדש על נושא תוכנית הטילים הבליסטיים שלה, כמו גם צמצום השפעתה של טהרן במזרח התיכון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר