ה"מתנה" והתגמול

תימן: הוסרו מרשימת הטרור ושלחו מל"טי נפץ

ממשל ביידן מעניק לאיראן "מתנה" ומבטל את החלטת טראמפ להגדיר את החות'ים בתימן כארגון טרור. במקביל, דיווחים בסעודיה על איתור מל"טי נפץ חות'ים בדרכם לפגע (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
מל"טים איראנים בשימוש החות'ים (צילום: מתוך NEWSWEEK)

ארצות הברית מתכוונת לבטל את הגדרת המשטר החות'י בתימן כארגון טרור ובכך הופך ממשל ביידן את אחת ההחלטות שנחתמו על ידי ממשל טראמפ ברגע האחרון.

המהלך, שאושר על ידי גורם במשרד החוץ ביום שישי, הגיע יום לאחר שהנשיא ג'ו ביידן הכריז על עצירת התמיכה האמריקנית במערכה הצבאית שמובילה סעודיה בתימן נגד המשטר החות'י, עימות שהוא בעצם מלחמת-שליחים בין ערב הסעודית לאיראן.

• מל"טים מתאבדים איראנים - מתימן לישראל

• מטורף: השרים התימנים ירדו מהמטוס והופגזו • תיעוד

• הח'ותים תקפו; סעודיה תקצץ בחצי את ייצור הנפט

"הפעולה שלנו נובעת לחלוטין מההשלכות ההומניטריות של ההגדרה הזאת שעשה ברגע האחרון הממשל הקודם, האו"ם וארגונים הומניטריים הבהירו כי המהלך יאיץ את המשבר ההומניטרי הקשה במדינה", אמר הפקיד האמריקאי.

בתוך כך דיווחו כלי תקשורת בסעודיה כי הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה יירטה ארבעה מל"טים עם חומרי נפץ ששיגרו החות'ים לעבר סעודיה.

"המיליציות החות'יות ממשיכות להפר את החוק ההומניטארי הבינלאומי על ידי ניסיון לפגע באזרחים", מסרו בקואליציה הערבית."אנו נוקטים צעדים להתמודדות עם מקורות האיום בהתאם לחוק ההומניטארי הבינלאומי", הוסיפו.

אירוע המזל"ט מהיום, הוא השני בפחות מ- 24 שעות לאחר שהקואליציה יירטה והשמידה פיגוע מזל"ט נוסף עמוס חומר נפץ מאוחר במוצאי שבת.

האו"ם מצידו תומך בהחלטת ממשל ביידן ואומר כי התוכנית של ארה"ב להוריד את משטר החות'ים של תימן מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור מקלה על מיליוני אנשים. האו"ם מתאר את תימן כמצויה במשבר ההומניטרי הגדול בעולם, 80% מהאזרחים במדינה הפכו לנזקקים.

בחודש שעבר הזהיר ראש הסיוע של האו"ם כי הסנקציות החדשות ידחפו את תימן לרעב בהיקף שלא נראה כמעט 40 שנה.

"אנו מברכים על הכוונה המוצהרת של הממשל האמריקני לבטל את השיוך לטרור מכיוון שצעד זה יעניק הקלה למיליוני תימנים הנשענים על סיוע הומניטרי ויבוא מסחרי בכדי לענות על צורכי ההישרדות הבסיסיים שלהם", אמר דובר האו"ם סטפן דוג'ריק.

שר החוץ האמריקני לשעבר, מייק פומפאו, הציג את הרשימה השחורה ב -19 בינואר, יום לפני כניסתו של ביידן לתפקיד.

עם זאת, פקיד משרד החוץ הדגיש, כי הפעולה אינה משקפת שינוי בהשקפה האמריקנית כלפי החות'ים ו"התנהלותם".

כזכור, קואליציה צבאית בהובלת סעודיה התערבה במלחמת האזרחים בתימן בשנת 2015, ותמכה בכוחות הממשלה שנלחמו בחות'ים השיעים הנתמכים בידי איראן. פקידי האו"ם מנסים לחדש את שיחות השלום בין הצדדים, במדינה המתמודדת בנוסף גם עם משבר כלכלי וגם עם מגפת הקורונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר