במסמך מיוחד

ביה"ד הבינלאומי השיב להאשמות ישראל

בית הדין הבינלאומי בהאג שהחליט על אפשרות לפתיחת חקירה כנגד המצב ביו"ש ובעזה בחשד לפשעי מלחמה של ישראל השיב לטענות כי ההחלטה מונעת מאנטישמיות (מדיני)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בית הדין הבינלאומי בהאג החליט להשיב לטענות ישראל כנגד האפשרות לפתוח חקירה נגדה על "פשעי מלחמה" כנגד הפלסטינים. במסמך שפרסם אתמול (שני), בית הדין התייחסו אנשיו גם לנושא הטענות כי מדובר בהחלטה אנטישמית.

"בית המשפט הוא מוסד שיפוטי עצמאי וחסר פניות - דבר קריטי להבטחת אחריות לפשעים החמורים ביותר על-פי הדין הבינלאומי. בית המשפט פועל אך ורק במסגרת החוקית ובסמכות השיפוט המוענקת על-ידי אמנת רומא. בית הדין ימשיך לעשות את עבודתו העצמאית, בהתאם למנדט שלו ועקרון שלטון החוק", נכתב במסמך.

יצוין, כי ישראל למרות שחתמה מלכתחילה על אמנת רומא, הודיעה לאחר מכן כי היא אינה מאשררת אותה ואינה רואה את עצמה מחויבת לה.

במסמך הוסבר, כי ההחלטה הגיעה בעקבות בקשתה של התובעת הראשית פאטו בנסודה שערכה חקירה מקדמית של המצב והגיעה למסקנה שלפי אמנת רומא יש חשד לביצוע פשעי מלחמה ביו"ש וברצועת עזה.

יוזכר, כי בנסודה "הצדיקה" הייתה במשך שנים יועצת של הדיקטטור בגמביה שבאפריקה, כך שעיסוקה כעת בבית הדין והחלטותיה של התובעת המוסלמית בנושא מעוררים תהייה מה באמת הניע אותה להחלטה.

עוד הבהיר בית הדין במסמך כי ההחלטה לא נוגעת למעמדה של פלסטין כמדינה, שכן בית הדין לא מוסמך לקבל החלטות כאלה: "הפסיקה נוגעת אך ורק לסמכות הטריטוריאלית של קיום החקירה". בית הדין טען עוד כי ניתן לערער על החלטתו.

במסמך הוסבר כי למעשה ההחלטה לא בהכרח תביא לחקירה אלא רק תתן את האפשרות לתובעת להחליט אם לעשות זאת או לא. בנוסף הוסבר, כי במקרה ותפתח חקירה כזו היא תצטרך לחקור את כל המצב כולל פעילות אנשי הטרור או הירי של הרקטות על ערי ישראל.

עוד הובהר על ידי בית הדין במסמך כי "בית הדין יכול לחקור ולהעמיד לדין אנשים, לא מדינות. יתרה מכך, למדינות שלא חברות באמנת רומא אין כל מחויבות כלפי בית הדין". כזכור, החשש בישראל הוא כי יוצאו צווי מעצר בינלאומיים כנגד בכירים ישראלים או אנשי צבא.

למעשה החלטתה של בנסודה מבחינתה היא מושלמת, שכן היא גם הצליחה לקרוץ למוסלמים בעולם ומצד שני היא אמורה לסיים בקרוב את תפקידה כתובעת הראשית כך שלא היא זו שתצטרך לשאת בנטל ההחלטה.

את מקומה של בנסודה שמסיימת את תפקידה ביוני, ימלא קארים חאן, עורך דין בריטי בן 50, שנבחר בבחירות חשאיות באו"ם לכהן כתובע הבא של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, לתקופת כהונה שתימשך תשע שנים. חאן נחשב למועמד העדיף על ישראל שכן הוא נחשב לפרגמטי ומתנגד לפוליטיזציה של בית הדין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר