29 שנים לפטירתו

כך מחה מנחם בגין על הסתה כנגד החרדים

בצל ההסתה הגוברת כנגד המגזר החרדי, הארכיונים חושפים איך ראש הממשלה הראשון מטעם הליכוד, יצא להגן על הציבור החרדי - מתי שרק נזקק • צפו בתיעודים המדהימים (חרדים)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
מנחם בגין נוטל לולב (קרדיט: מרכז מורשת בגין)

מגיפת הקורונה הביאה להסתה חמורה כנגד הציבור החרדי, ומערכת הבחירות רק מלבה את אש ההסתה. ההסתה, שהתחילה מלמטה, מקבוצות קטנות וקונספירטיביות, הלכה וגברה והגיעה עד לאוזניהם של הפוליטיקאים. חלקם שותק, וחלקם אף מצטרף למחול ההסתה.

היום (שלישי) אנו מציינים 29 שנים לפטירתו של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ז"ל. צללנו לארכיונים, ומצאנו איך האדם המיוחד הזה, הגן בחירוף נפש כנגד ההסתה שהייתה בתקופתו. מן הסתם אם היום היה רואה את הקיטוב וההסתה, היה מרים קול זעקה.

הימים הם ימי הפגנות השבת האלימות של 'נטורי קרתא' בירושלים. אבנים ושאר חפצים הושלכו אל עבר כלי רכב שנסעו בשבת, והכעס על המגזר החרדי גבר. יו"ר האופוזיציה מנחם עלה על בימת הכנסת ואמר "אם יהודי מרים יד, או מטיל אבן, כדי להגן על מנוחת השבת וקדושתה, הרי הוא מחלל אותה במצבר של פגיעות שאין לו שיעור... אם יהודי קורא לרעהו, לבוש בדים או לבוש מדים, 'נאצי'. הרי לא זו בלבד שהוא מטמא שפתותיו שלו, אלא גם את כל הקדוש והיקר לדור, שמנת-חלקו יתמות ושכול".

עם זאת, בגין הדגיש כי לא מדובר בציבור החרדי אלא ב'כת'- "אחת השגיאות החמורות ביותר שנעשו לאחרונה על-ידי הממשלה ... היא דוחפת יהודים דתיים כנים, טהורים ותמימים, למעין הזדהות עם אותה כת של שונאי מדינת ישראל... אולם כת זו אינה מייצגת את השכונות החרדיות בירושלים. יש לנו הוכחה פשוטה: כת זו תמיד קוראת להחרמת הבחירות, והרוב המכריע של תושבי השכונות משתתפים בהן ובוחרים בנציגיהם".

בגין בקריאת מגילת אסתר (משה מילנר, לע"מ)

שנת תשכ"ד, אוכלוסיית מדינת ישראל הולכת וגדלה, והימים הם ימי העלייה. יחד עם זאת, עלתה שאלה בקשר ליהדותם של עולים מהודו. בעקבות כך, יצאו אנשים רבים להפגנות אלימות בהם שרפו את תמונתו של הראשון לציון, הרב יצחק ניסים. בגין לא נותר חייב. "ישנם כאלה שניסו, או עודם מנסים... את כבודו של הרב הראשי הראשון לציון, רבי יצחק נסים. אלה אף אלה, יבואו מצד כשלהו ויהיו מניעיהם המפוקפקים אשר יהיו, גורמים לחילול השם ולהשפלת כבוד ישראל". אמר בגין "לשיא הגיע הביזיון הזה בדיחלולה של דמותו של הרב הראשי נסים בחוצות ירושלים ובהעלאתה באש... לו בארץ זרה היה אדם שלא מבני ישראל מעלה באש דמותו של רב, כולנו היינו נזעקים והיינו קוראים למעשה שפל זה ביטוי לאנטישמיות שפלה ביותר".

הרב מנחם פורוש שהיה חבר כנסת מטעם 'אגודת ישראל' והיה נחשיו למקורביו של מנחם בגין, אמר בריאיון תיעודי למרכז מורשת בגין על היחס של בגין לקדושת השבת. "אנחנו נלחמנו נגד זה ש-'אל על' טסה בשבתות.

בפעם הראשונה כשהבאתי בפניו שאנחנו מבקשים ממנו ש-'אל על' לא תיסע בשבת, אמר: "שמע, בשבילי זאת הייתה הפתעה גדולה ביותר שאל על טסה בשבת. ברור שהיא לא צריכה לטוס בשבת".

הרב פורוש סיפר כי הם סיכמו בינהם שאל-על תפסיק לפעול בשבת. אלא ששר התחבורה- סירב. "שר התחבורה דאז שהיה חיים קורפו, וחיים קורפו "שיחק" אתנו בנושא זה". כשהתלונן בפני בגין כי שר התחבורה לא מציית, בגין צלצל מייד לשר התחבורה. "הוא ביקש את המזכירה לתת לו את חיים קורפו ואמר לחיים: "חיימקה, תגיד לי, מי הודיע לך? אז דיברתי עם אשתך שאני ממנה אותך לשר, אני. אז אני אומר לך שתסדר את זה"". כך אל-על הפסיקה את טיסותיה בשבת.

סיפור נוסף שסיפר הרב פורוש, שסיפר על בגין, זמן קצר לאחר שנבחר לראש ממשלה. "קבע הרדיו אצלו ראיון שהיה צריך לשדר בליל שבת והפרסום הזה שראש הממשלה שאנחנו בחרנו אותו יופיע ברדיו בשבת, זה גרם לכך שנטורי קרתא יצאו בכרוז נגדי בצורה חריפה מאוד איך שאני, שנתתי ידי להיבחרו לראש הממשלה והוא מופיע בשבת. לא ידעתי מה עלי לעשות". הרב פורוש הלך לשאול את רב שלמה זלמן מה עליו לעשות. "אמרתי לו: "פורסמה מודעה נגדנו על זה שמר בגין מופיע ברדיו בשבת. אם אני אלך אליו עכשיו שהוא יבטל את זה אז הוא יצטרך לחלל שבת על מנת לטלפן שיבטלו את זה. עלי לעשות את זה או לא לעשות?"" ענה לו רב שלמה זלמן "מה שבגין יעשה כשאתה תבקש ממנו זה יהיה דבר צנוע. אם ישודר ראיון שלו ב"קול ישראל" זה יהיה דבר פומבי. תלך תגיד לו".

"הייתי חבוש עם השטריימל שלי כמדי שבת. נכנסתי אליו והוא הופתע לראות אותי ואמרתי לו על המשאלה שלי שלא ישודר הראיון אתו בשבת. הוא אמר: "אם אתה באת לכאן לבקש זה לא ישודר". והוא סידר ולא שודר. אחר כך ביקשו שזה ישודר במוצאי שבת אבל הרדיו לא רצה כבר ואמר: "אם הוא ביטל לא ניתן לו את מוצאי שבת". אז לא נתנו".

(מרכז מורשת מנחם בגין)

את האמונה הגדולה של בגין ברבנים ובדת ניתן לראות גם בתמונה הזאת, בה חזר משיחות השלום עם מצרים (שכידוע, נשאו פרי), ישר חיכה לברכותיהם של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל והרב שלמה גורן זצ"ל.

(מרכז מורשת מנחם בגין)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר