פתיחת המוסדות

חשש מהדבקה רחבה בקרב ילדים ובני נוער

מחקרים חדשים מעידים על אפשרות לתחלואה רחבה בעקבות פתיחת מוסדות החינוך; מנכ"ל 'קהלת': "צפויה תחלואה קשה בקרב אוכלוסיות לא מחוסנות - ילדים ונשים בהריון" (קורונה)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

עם התקדמות מבצע החיסונים, והתקווה כי הם אכן יסייעו במיגור תחלואת הקורונה, עולה החשש כי פתיחת מוסדות הלימודים תאיץ את התפשטות המוטציה הבריטית בקרב אוכלוסיות שלא התחסנו כמו ילדים ונשים בהריון.

בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר מנכ"ל פורום קהלת מאיר רובין, כי המוטציה הבריטית מהווה מגיפה חדשה לגמרי. לדבריו, הסכנה של הזן הבריטי נובעת מכך שהוא מדבק בשיעור משמעותי הרבה יותר מהזן ה"ישן", וכמו כן גורם לתחלואה חמורה יותר בשיעור ניכר. המספרים המדוייקים עדיין נלמדים, אבל הוא איננו דומה לנגיף הוותיק.

רובין שעוקב אחר נתוני הקורונה באופן רצוף מאז פרוץ המגיפה, טוען כי תהיה זו טעות לפתוח במצב הנוכחי את מוסדות החינוך. "אנחנו נגרום להתפשטות תחלואה משמעותית ביותר בקרב ילדים, שידביקו גם נשים בהריון, שכידוע עלולות לחלות בצורה חמורה ביותר".

אם בהתמודדות מול הזן הקודם, ילדים פחות נדבקו, הנגיף החדש מדביק גם ילדים בשיעור גבוה יותר. "תחלואת ילדים מתגלה לאט יותר, אך עלולה לגרום לנזקים חמורים בטווח הקצר והארוך, אם יפתחו מוסדות הלימוד, עד שתתגלה ההתפרצות שיעורי ההדבקה יהיו עצומים"

האם הקורונה מסוכנת לילדים?

בכתבה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" סוקרה תופעה של תסמונת דלקת רב מערכתית בשם MIS-C הפוגעת בילדים שחלו בקורונה, וגורמת למחלה קשה במיוחד המסתיימת לעיתים קרובות במוות. התופעה אמנם איננה נפוצה במיוחד, אך לנוכח מספרי הדבקה גדולים במיוחד, היא עלולה לפגוע בעשרות עד מאות ילדים ובני נוער. בארה"ב לדוגמא, תועדו מעל 2,000 אשפוזים ו-30 ילדים נפטרו. בישראל בשלושה חודשים וחצי אושפזו כמעט 900 ילדים, וקצב האשפוזים עולה.

מאיר רובין מנכ"ל פורום 'קהלת' (צילום ליאת מנדל)

גם במקרים של תחלואה חמורה פחות, על פי מחקרים אחרונים, אחד מכל שמונה ילדים יסבול מקורונה כרונית, כלומר יפתח מחלה עם תסמינים יותר מחמישה שבועות.

חברת החיסונים 'פייזר' אמנם מתקדמת בשלב ניסיון בטיחות החיסון על בני נוער וילדים, אך ההערכות המקדימות ביותר מדברות על אישור החיסון לילדים במהלך הקיץ הקרוב, הערכות זהירות יותר מדברות על אישור החיסון לקראת תחילת שנת הלימודים הבאה.

רובין חושש כי הצירוף של תחלואת ילדים עקב פתיחת מוסדות החינוך יחד עם תחלואת נשים בהריון, עלולה להוביל לקטסטרופה נוספת.

לנוכח החששות, רובין מציע תוכנית חלופית להתמודדות עם המשבר. עיקרי התוכנית כפי שהועברה לגורמי המקצוע בממשלה, היא לחלק את מדינת ישראל לאיזורים, לדרג אותם לפי עוצמת ההדבקה בקהילה, להגן על הירוקים ביותר מתנועה לא-חיונית מהאדומים אליהם, ואז להפעיל את כל המאמצים להפוך את הירוקים ביותר לירוקים ממש ולהגן עליהם בכל האמצעים הזמינים. בתוך ימים בודדים ניתן יהיה להתחיל לפתוח בזהירות ובהדרגה את מערכת החינוך בבועות הירוקות, ולהרחיב אותן הלאה בהדרגה לכל הארץ.

רובין טוען בלהט כי "אף מדינה בעולם לא פותחת את מערכת החינוך כאשר אחוזי התפשטות המוטציה הבריטית כל כך משמעותיים, כמו בישראל".

לצד זאת יש לזכור את המחלימים הרבים הסובלים מתסמיני פוסט-קורונה. הרב אורי לופליאנסקי, בטקס לציון המתחסן ה-4 מיליון שנערך אמש, סיפר כי "ביד שרה אנחנו מתמודדים עם מצב חדש של 'פוסט קורונה', בה מחלימים מתקשים בעשיית פעולות פשוטות יומיומיות, לטובת אשפוז בביתם הם נזקקים למיטת בית חולים ומנוף ההעברה ועוד ציוד רפואי ושיקומי, להמשיך ולהחלים בבית בסביבתם הטבעית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר