מיוחד

שלג? חזרנו אל הסופה הקשה ביותר במדינה

מתלהבים מהשלג? בשנת תש"י, מיד אחרי הקמתה, ידעה המדינה היהודית הצעירה את סופת השלגים הקשה ביותר בתולדותיה • חפרנו בארכיונים, כדי לתאר לכם מה היה (מעניין)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פינוי שלג בחיפה (צילום: לויה אבימור)

בשנת תש"י (1950), הגיע דיווח ראשוני על כך שצפויה מערכת חורפית. מדינת ישראל הצעירה עקבה אחר השלג, ובתחילה דווח על כמה פתיתי שלג שנמסו.

כך למשל דווח בעיתון 'על המשמר'- "שלג ראשון ירד היום בירושלים, ובכמה מקומות בגליל. השלג שירד בירושלים בשעות 3 ו-6, נמס מיד".

הדיווח בעיתון 'על המשמר' (ארכיון הספרייה הלאומית)

שבוע לאחר מכן, הסערה גברה, והשלג התחיל להיערם ברחבי הארץ. השלג נערם כל כך, שהוא נרשם כשלג הכבד ביותר מאז התחילו לתעד סופות שלגים בישראל.

בירושלים ובצפת השלג עבר את ה-60 ס"מ, בצפון הארץ קרוב ל-20 ס"מ. בכל ערי המרכז ירד גם כן שלג כבד.

התחבורה הציבורית הושבתה, ורוב המשק עצר את פעילותו בשל פגעי מזג-האוויר. החשמל ברחבי המדינה נותק לסירוגין, וכן הרבה מקווי הטלפון קרסו, מה שהקשה על אזעקת עזרה לבתים רבים שהיו קרים ומנותקי חשמל.

בן יהודה בתל-אביב (דוד אלדן, לע"מ)
שלג בחיפה (ארכיון)

לא רק התרגשות הייתה בארץ. השלג הכבד הותיר אלפי משפחות שחיו במעברות ללא חימום וכמעט וקורת הגג שמעליהם לא החזיקה מעמד. חלק מאותן משפחות לא היו מצוידים אפילו בבגדי חורף ומעילים.

במחנה העולים 'עין שמר' קרסה תקרה חדר האוכל, תקרת מפעל תנורים ירושלמי קרסה אף היא. גם החקלאות ניזוקה קשות בסערה, מה שהביא נזק לכלכלת ישראל שהחקלאות הייתה אבן יסוד בכלכלתה.

גלידה מישהו? (דוד אלדן, לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר