רצים לטהרן

ארה"ב אותתה: מוכנה לשוב להסכם הגרעין

למרות הפרות חוזרות ונשנות של האיראנים, ארה"ב אותתה כי היא מיישרת קוו עם המעצמות האירופאיות בכל הנוגע להסכם הגרעין והורתה על הסרת הדרישה להחזרת הסנקציות (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו ובלינקן בביקורו של בלינקן ב-2016 (צילום: השגרירות האמריקנית)

הממשל החדש בארה"ב, בראשותו של הנשיא ג'ו ביידן מתכוון לשוב להסכם הגרעין עם איראן כפי שהבטיחו במהלך קמפיין הבחירות. לא מדובר בהפתעה עבור ישראל שקיוותה שביידן לא ימהר כל כך לזרועות האיראנים שמוכיחים שוב ושוב כי ברצונם לבנות נשק גרעיני.

כצעד ראשון, ארה"ב הודיעה למועצת הביטחון של האו"ם כי היא מסירה את דרישתה להחזרת סנקציות האו"ם על איראן - דרישה שהגיש הנשיא הקודם דונלד טראמפ בטענה שהאיראנים מפרים את ההסכם. הדרישה לא נענתה בשל העובדה שטראמפ הודיע על פרישה מההסכם, מה שלדברי המדינות האחרות פגע ביכולת האמריקנית להפעיל את סעיף הסנקציות בהתאם להסכם.

בנוסף להסרת הדרישה, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן אמר אמש לעמיתיו האירופים: "אם איראן תעמוד במחוייבויות הסכם הגרעין - גם אנחנו נעשה זאת".

ההתנהלות האמריקנית בנושא תמוהה במיוחד לנוכח התנהלות איראן שמפרה באופן בוטה את כללי ההסכם ואף הודיעה כי משבוע הבא לא תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבדוק את מתקניה.

בהודעתו של בלינקן הצטרפה ‏ארה"ב לגרמניה, בריטניה וצרפת במסר לאיראן בנוגע להפסקת ביקורות הפתע של הפקחים בשבוע הבא - "צעד מסוכן".

עוד נכתב בהודעה, כי ההחלטה להעשיר אורניום מעל 20% וייצור אורניום מתכתי אין הצדקה ברורה בכל הנוגע לפעילות הקשורה בצד האזרחי מה שלמעשה מוכיח שהאיראנים פועלים לייצור נשק גרעיני בניגוד להסכם הגרעין.

מעבר להודעה, המשמעות היא שארה"ב ושרי החוץ של המעצמות האירופאיות מציגים עמדה משותפת לאחר תקופה ארוכה בה ארה"ב הייתה בעמדה שונה לחלוטין ממעצמות אירופה בנושא איראן.

שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם, ניקי היילי כתבה בתגובה למהלך ביידן: "לחזור למלתעות העמוקות של הסכם הגרעין האיראני זו תהיה טעות ענקית. המשטר ממשיך לאיים עלינו, להפיץ טרור, ולגרום לכאוס באזור. ממשל ביידן משחק לידי האייטולות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר