זיהום הזפת

‏אסון אקולוגי מהחמורים ביותר שהיו בישראל

זיהום של זפת על פני עשרות ק"מ, מחוף הרצליה ועד עתלית • חומרים שמקורם בזיהום נמצאו בגופת הלוויתן שנפלט אל החוף בניצנים • תמותה בקרב החי והסובב הימי (אקטואליה)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: רון נוסבאום)

הבוקר, כשבוע לאחר מציאת גופת הלוויתן שנפלט לחוף ניצנים נערכה לו נתיחה שלאחר המוות. ד״ר רוני קינג וטרינר רשות הטבע והגנים יחד עם צוות מהמכון הווטרינרי בבית דגן ניתחו הבוקר את גופת הלוויתן בשמורת הטבע ניצנים. כאשר במהלך הנתיחה נמצאו חומרים שמקורם בזיהום הנפט.

כזכור במהלך שבוע שעבר התרחש אחד האסונות האקולוגיים הגדולים שידעה ישראל. עשרות קילומטרים של חופים התמלאו בזפת אשר ועל פי ההשערה הגיעה מכלי שיט שפלט את הזיהום אל הים, בין אם בגלל תקלה או במתכוון.

עובדי רשות הטבע והגנים, מתנדבי אקואושן ואלפי מתנדבים יצאו למשימות ניקיון לאורך חופי הים אשר הוצפו בגושי זפת בגדלים שונים. עיקר הפגיעה הנה בחופי גלים, דור הבונים וים גדור. ריכוזים קטנים יותר נצפו גם בחוף השרון, פולג ובית ינאי.

ד״ר יהושוע שקדי המדען הראשי רשות הטבע והגנים מסביר כי הזיהום פגע בשלושה מקומות מרכזיים אשר משמשים את עולם החי: מי הים בים הפתוח, חולות החוף ובאזורי הסלעים לאורך החוף.

לדבריו הפגיעה החמורה ביותר היא באזור הסלעים אשר מתאפיין במחזורים יומיים של גאות ושפל. שם נוצרות מה שנקראות - "טבלאות גידוד" ואשר בהם מתרכזת מירב הפעילות הביולוגית. האזורים הללו הם בית גידול עשיר באצות ובחסרי חוליות (בעלי חיים ללא שדרה). בעלי חיים אלה יושבים על הסלעים וחלקם נצמדים לסלע ולא זזים מהנקודה אליה נצמדו במהלך כל חייהם הבוגרים או שהם נעים למרחקים קצרים ביותר. הצאצאים שלהם (פגיות או לרוות), נישאים במי הים תקופה מסוימת, ולאחר מכן הם מתיישבים על הסלע. הזיהום פגע בלרוות במי הים, וכיסה וחנק את הבוגרים שצמודים אל הסלעים – הם מתו!

עוד אומר דוקטור שקדי כי אין אמצעים יעילים לניקוי הסלעים ולכן הניקוי צריך להתבצע באופן ידני ולכן צפוי שיתמשך מספר חודשים לפחות.

בין אלפי המתנדבים שפועלים לנקות את החופים נמצאת רון נוסבאום מארגון משמר הים אשר משתפת בתיעוד בתיעוד פעילות המתנדבים לאורך החופים. לדבריה: הזפת היא לא רק לכלוך בחוף, אלו שאריות דלקים שפוגעים בכל המגוון הביולוגי ובסופו של דבר פוגע גם בנו.

לדבריה לאתר כיכר השבת: "לצערי האסון הזה פוגע בחופים לאורך כל הארץ. כבר חולצו מספר צבי ים וציפורים ותועדה גם פגיעה בדגה שלנו. רן מספרת כי רשות הטבע והגנים מנהלים מערך של ניקיון הזפת בכל הארץ בעזרת אקו אושן וארגונים נוספים כמו הארגון שאני שותפה בו אשר עוזרים לרכז מתנדבים ולהדריך אותם. אנחנו חייבים לפנות את הזפת בהקדם האפשרי - לפני שיחזור שוב לים או שבעלי חיים נוספים ייפגעו.

( (צילום: רשות הטבע והגנים))

יצוין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח במהלך ביקורו הבוקר את המתנדבים: "אנחנו חייבים לשמור על החופים שלנו, על המדינה שלנו, על הגנת הסביבה. מאוד התרשמתי מהתנדבותם של האזרחים שבאו לנקות את החופים, זו דוגמה ומופת".

לדברי השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: ״כדי להתגבר על המערכה אנחנו צריכים לגייס עשרות מיליוני שקלים שיושקעו בניקיון החופים. יש לנו אפשרות לתבוע את חברת הביטוח של הספינה האחראית לזיהום, ונעשה הכל כדי לאתר אותה. חובתנו המוסרית כלפי הציבור והסביבה היא לאתר את האחראיים לאירוע. המטרה שלנו היא לפתוח את עונת הרחצה בזמן. אנחנו צריכים להסתכל לעבר העתיד - האירוע הזה ואירועים נוספים בעולם מלמדים אותנו עד כמה נחוץ להיגמל מהדלקים המזהמים ולעבור לאנרגיות מתחדשות״.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר