ארה"ב מזהירה

שר ההגנה האמריקאי במסר מרתיע לאיראן

"ארצות הברית תעשה מה שהיא רואה כנדרש כדי להגן על האינטרסים שלה" אומר לויד אוסטין במענה למתקפת הטילים. וגם, המסר לסעודיה, יקרב או ירחיק אותה מישראל? (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
מזכיר ההגנה האמריקאי - לויד אוסטין (צילום: עמוד הטוויטר הרשמי)

במסגרת כיפופי הידיים בין ארה"ב ואיראן לקראת המו"מ על הסכם גרעין חדש אומר שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, כי "ארצות הברית תעשה מה שהיא רואה כנדרש כדי להגן על האינטרסים שלה". זאת לאחר שבשבוע האחרון ספגה מתקפת רקטות נגד שדה התעופה עין אל-סאדה בעיראק, המארח כוחות אמריקאים, כוחות קואליציה, וכוחות עיראק.

בראיון שהעניק שר ההגנה הטרי של ממשל ביידן לתוכנית "השבוע" של רשת ABC אמר אוסטין, כי ארה"ב קוראת לעיראק לחקור במהירות את התקרית בבסיס ולקבוע מי אחראי לכך. גורמים רשמיים בארה"ב אמרו, כי התקרית מתאימה לפרופיל התקיפה של מיליציה הנתמכת בידי איראן.

כידוע, איראן פועלת מחוץ לגבולותיה בדרך כלל בעזרת גרורות מקומיות הנאמנות למשטר השיעי, כגון, החות'ים בתימן, או חיזבאללה בלבנון, מיליציות שיעיות הנהנות מתמיכה איראנית פעילות גם בעיראק. תוך שאיראן איננה נוטלת אחריות על פעולותיהם של המליציות.

"אנחנו נכה, אם זה מה שאנחנו חושבים שאנחנו צריכים לעשות, בזמן ובמקום שנבחר. אנו דורשים את הזכות להגן על כוחותינו", אמר אוסטין.

כשנשאל האם הועבר לאיראן מסר לפיו התגובה האמריקאית לא תהווה הסלמה, אמר אוסטין, כי איראן מסוגלת להעריך באופן מלא את אופן התגובה ואת פעולותיה של ארה"ב. "מה שהם צריכים להבין מתוך זה הוא, שאנחנו הולכים להגן על החיילים שלנו והתגובה שלנו תהיה בהתאם. זה יהיה הולם", אמר אוסטין. "אנחנו מקווים שהם יבחרו לעשות את הדברים הנכונים".

לדברי הפנטגון, לא דווח על פצועים בקרב האמריקאים המשרתים בבסיס לאחר ההתקפה, אך קבלן אזרחי אמריקאי מת, לאחר שלקה בהתקף לב בעת שהתגונן מפני הרקטות.

גורמים עיראקיים אמרו, כי 10 רקטות נפלו בבסיס, אך הפנטגון היה זהיר יותר ואמר כי היו 10 "פגיעות", לדבריו, נראה כי הרקטות נורו ממספר אתרים ממזרח לבסיס, שגם בשנה שעברה הותקפו על ידי מתקפת טילים בליסטיים ישירות מאיראן.

כזכור, בשבוע שעבר ביצעו –לראשונה תחת ממשל ביידן- כוחות אמריקאים תקיפות אוויריות נגד מתקנים בנקודת ביקורת גבול בסוריה, ששימשה מיליציות הנתמכות על ידי איראן, בהן כתא'ב חיזבאללה וכתא'ב סעיד אל-שהאדה בפברואר.

יחסי ארה"ב וסעודיה מתקררים

בנוסף, התייחס שר ההגנה האמריקאי לשאלה מדוע לא הוטלו סנקציות אישיות על יורש הכתר הסעודי מוחמד בן-סלאמן אותו האשים ממשל ביידן בשבוע שעבר באחריות למותו של העיתונאי חשוקג'י.

"לנשיא ביידן היה ברור שתהיה לנו מערכת יחסים שונה עם הסעודים בעתיד", אמר אוסטין. "זה לא אומר שזו לא תהיה מערכת יחסים טובה, אני מצפה שזו תהיה מערכת יחסים טובה, אבל זה יהיה קצת שונה".

בדבריו מכוון אוסטין לשינוי המדיניות המופגן של ממשל ביידן ולקירור היחסים החמים ששררו בין סעודיה לארה"ב תחת ממשל טראמפ, בעיקר בשל סוגיות הנוגעות לזכויות האדם במשטר הסעודי, כאשר רצח העיתונאי חשוקג'י בטורקיה בתוך השגרירות הסעודית, נחשב כדוגמה ליחסו של המשטר הסעודי לכללי ההתנהגות המקובלים במערב.

"אנחנו הולכים להוביל עם הערכים שלנו, אבל אנחנו גם הולכים להגן על האינטרסים שלנו", השיב אוסטין לשאלה בעניינו של בן-סלמאן, תוך שהוא מהלך בזהירות בין הגישה הדמוקרטית הכללית המציבה במרכז את ערכי הליבה האמריקאים כגון זכויות האדם, ובין הגישה הרפובליקנית של הממשל הקודם שהציבה את האינטרסים הגיאו-פוליטיים של ארה"ב במקום הראשון.

אוסטין ציין, כי למרות שהוא מבין את החשיבות של עבודה עם ערב הסעודית כשותפה אסטרטגית מרכזית במזרח התיכון "זה לא אומר שאתה לא יכול לחייב אותם לתת דין וחשבון על דברים שונים".

נותר לישראל להמתין ולראות האם הגישה האמריקאית תחזק את הברית בין ישראל ובין שכנותיה במפרץ הפרסי אל מול האיום האיראני, או שהלחץ האמריקאי על סעודיה, יגרום לה להתרחק מישראל ולהתקרב למדינות אחרון כגון רוסיה או סין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר