כתב 'כיכר' הצטרף למארב

כך אברכים תפסו את החולייה של הגנבים מהכפר הפלסטיני

האברכים שהובילו למעצר • הפורץ שהסגיר את חבריו • ההיתר ההלכתי בשבת קודש • והתיעוד מיידוי האבנים ובקבוקי התבערה מהכפר • סיפורה של מכת הגניבות שהסעירה את העיר החרדית (חרדים)

משה מנס | כיכר השבת |
סיפור לכידת הגנבים, ברקע ידויי האבנים (צילום: משה מנס / באדיבות המצלם)

גל הפריצות בעיר מודיעין עילית, שהגיע לשיאו בגניבתם של ספרי תורה ונרגע מעט עם מעצרם של הפורצים, דווח בהרחבה ב'כיכר השבת' לאורך השבועות האחרונים; כעת, בסקירה ייחודית, מביא כתבנו משה מנס את התיאור מהשטח, אחרי שהצטרף למארב שקיימו התושבים.

השעה 02:30 לפנות בוקר. אני יושב עם קבוצת האברכים, סובל מקור נורא, חודר עצמות; ככה זה כשאתה יושב שעות על גבי שעות בשקט, בדממה, ללא תזוזה.

התחלקנו לשתי קבוצות, כאשר בעוד חברי האחת ישנים, בקבוצה השנייה ערים. שעה לזאת ושעה לזאת. גם הדיבורים, נעשים בלחישות, הכל בחושך וללא תזוזה כדי שלא יבחינו בנו.

לפתע אנחנו שומעים תנועה בוואדי, מזהים מרחוק דמויות. מעירים את כולם. הפחד גובר, הנה הם כאן. בודקים שמכלי הגז המדמיע ב'היכון' ושאם אכן מדובר בפורצים הפלאפון שבהישג יד יהיה זמין לשיחות יוצאות. הרי רב השכונה התיר להתקשר בשבת, כך שזהו חשש ודאי של פיקוח נפש.

הדמויות מטפסות על השביל, ונגלות בעינינו כעדר של חזירי בר. מצד אחד אנחת רווחה, מצד שני תחושת פספוס. הפעם לא תפסנו. אך דבר אחד בטוח: זה עניין של זמן. ועם ההצלחה והתפיסה הקודמת - אי אפשר להתווכח.

•••

את קבוצת 'השומרים' בקרית ספר הקים הרב שמעון, בהוראת והכוונת רבני השכונה, כפי שפרסמנו מיד לאחר הדבר אירע. בשיחה ל'כיכר השבת', הוא מתאר כעת: "לפני שבועיים, בזמן סעודת ליל שבת, 'הצופים' שלנו ראו דמויות חשודות.

"עשינו מארב מכל הכיוונים, התנפלנו עליהם והצלחנו לתפוס אחד. הוא נאבק ונתן מכות, אבל בסוף הצלחנו. העלינו אותו לעיר, והרב אמר להתקשר למשטרה - שהגיעה מידית".

כזכור, בעקבות המעצר שלו, המשטרה הגיעה לשאר חברי החוליה, "והתברר שזה קבוצה מוכרת, שעומדת מאחורי חלק מהפריצות האחרונות. אבל זה לא כולם; כי בשבת שאחר כך היו עוד גניבות. כך שצריך עוד תושבים שיתנדבו לפעילות הזו".

שמעון מוסיף ומסביר: "אנחנו מתמקדים בשכונות המזרחיות, אבל יש מקרים גם ב'נאות הפסגה' ובשאר העיר, כך שאשמח לעזור ולארגן בכל מקום. בעזרת העירייה, נביא למתנדבים ציוד לראיית לילה, מכשירי קשר וכל מה שנדרש. כל מי שרוצה ויכול להצטרף - שיפנה אלינו".

בשלב זה הוא חושף, כי ישנה הוראה שהקבוצות יסתובבו עם מכשיר קשר בשבת, למקרה שיהיה בו צורך, "כאשר אם זה לא בשעת חירום, בשטחים שמחוץ ל'עירוב' יש ללכת כל פעם פחות מארבע אמות, כדי להימנע מטלטול מדאורייתא".

•••

אדם אחר השותף לפעילות, הוא הרב מאיר פוטרמילך, שמסביר כי בעיניו ההשתתפות בפעילות זו היא "בגדר חובת ההשתדלות. כי לא קשה לראות את המקרים המזעזעים במקומות רבים. של פגיעה ברכוש, במרחב האישי והנפשי, במובן הרחב ביותר".

אני שואל את מאיר האם יש לו ביקורת על הגורמים הרלוונטיים למקרים אלו, והוא משיב: "אנחנו מרגישים שמנסים לתת עבורנו מענה, אבל כנראה שיכולים לעשות יותר... כאן זו האחריות שלנו; גם להידבר עם הרשויות וההנהגה הרבנית והעירונית, אבל בעיקר לקחת אחריות אישית ולהשתתף בתורנויות במארבים".

ידויי הבקת"בים והאבנים לעבר העיר (צילום: משה מנס)

על השאלה אם הוא לא חושש, עונה פוטרמילך כי "כל מפגש עם גורם שמערער את השלווה מעלה חששות, אבל אסור לנו להיכנס לתבניות מחשבה והדבקת תוויות, אלא מה שניתן לעשות - פשוט לעשות".

אברך נוסף שמתנדב בשומרים מספר ש"בבדיקה שעשינו סביב העיר איתרנו כמה פרצות, דרכן יכולים פורצים או חס וחלילה מחבלים לעבור, כאשר גם בגדר הפנימית נתגלו פרצות - מה שמעלה שאלה גם בנוגע לתקינות ה'עירוב' בשבת".

יצוין, כי מעיריית מודיעין עילית וממשטרת ישראל לא נמסרה התייחסות למצב הלא פשוט עמו מתמודדים תושבים בעיר. אך מדובר צה"ל נמסר ל'כיכר השבת', כי הצבא "משקיע מאמצים רבים במגוון מישורים, כדי למנוע מעבר בלתי חוקי מאיו"ש לישראל דרך גדר הביטחון".

"לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב המשתנה מעת לעת ובהתאם לסד"כ (סדר הכוחות) בגזרה, ומונחים להשתמש במגוון אמצעים, כדי למנוע כל פגיעה או השחתה של הגדר או מעבר של הגדר ללא היתר", הוסיפו בצה"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר