משחקי כסאות • צפו

האבסורד: אם הפוליטיקאים ינצחו, אנחנו נפסיד

הקיפאון הפוליטי ימשיך גם אחרי הבחירות • המאבק על אדם אחד חוצה את העם, ומותיר אותו מדמם • בלי ויתור של אחד הצדדים, זה ימשך • כתבנו הפוליטי רפאל כהן מסכם בחירות (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
כנסת ישראל. רוצים להיבחר אליה, אבל לא מגיעים לעבוד בה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אם צריך לסכם את שלושת חודשי הבחירות שעברו עלינו, לקראת הגעתנו לקלפיות ביום שלישי, ניתן להשתמש בפסוק מספר קהלת: "אֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ".

ערוצי התקשורת המובילים מפעילים את מכוני הסקרים שלהם כבר בימים שהמערכת הפוליטית נמצאת על סף הבחירות, ובטח מאז שהכנסת מתפזרת. מניתוח שלהם, שלושה חודשים לאחור, מגיעים למסקנה המצערת: הקיפאון הפוליטי בישראל לא יגמר בבחירות הללו, וגם לא באלו שאחריהן אם תבואנה.

הוא יסתיים רק כאשר אחד מהצדדים - בנימין נתניהו או הצד שמתנגד לו - ירים ידיים ויכנע למען אזרחי ישראל. זה או שראש הממשלה כבר 15 שנה יגיד "אני הולך למען העם שאני אוהב", או שנושאי הדגל נגדו, מלפיד ועד סער, יבינו שעדיף לשבת איתו, אולי גם "לאזן אותו" בראות עיניהם, מאשר להיגרר לעוד בחירות ולעוד כמה חודשים ללא עשייה.

המחאות נגד ראש הממשלה ברחוב בלפור (יונתן זינדל, פלאש 90)

זה לא אומר שבוודאות לא תוקם ממשלה, אולי זה יקרה. יכול להיות שאפילו היא תחזיק יותר מיומיים, אבל היא לא תהיה ממשלה יציבה: אם נתניהו יקים אותה, סמוטריץ' ובן גביר ידאגו לו לכאבי ראש. אם לפיד יקים אותה, סער ובנט ינסו לשנות אותה על פי ראות עיניהם, וכן הלאה. אתם יודעים, קיפאון.

ביססנו את הנתונים שלנו על סקר חדשות 12 ומנו גבע: תחילה 'הליכוד', שבכל מערכת הבחירות הייתה המפלגה המובילה. בסקר הנמוך ביותר, עוד לפני שהוכרזו הבחירות, עמדו נתניהו וחבריו על 27 מנדטים. כעת הם 30. ברוב הסקרים בשלושת החודשים האחרונים המספר שבלט היה 29, בימי הסגר ובהצלחת החיסונים.

'יש עתיד' הייתה על 13 מנדטים ובסקר הטוב ביותר מאז קיבלה 19. עלייה משמעותית. אבל העלייה הזו היא בעיקר על חשבון גדעון סער ו'תקווה חדשה', שחוותה את הנפילה הגדולה מבין שלל המפלגות, מ-21 לפני ההכרזה על בחירות, ל-10 כעת.

'ימינה' קיבלה בשבועיים שלפני פיזור הכנסת 13 מנדטים, ומאז מרבית הזמן נעה סביב 11. לכאורה בנק קולות בטוח. 'הרשימה המשותפת' היתה על 9 מנדטים רוב הזמן, וכעת נפלה טיפה, אבל זה כדי שרע"מ תעבור. גם יתר המפלגות יציבות במספר המנדטים שלהן: 'ש"ס', 'יהדות התורה', 'ישראל ביתנו', 'העבודה', 'כחול לבן', 'מרצ' ו'הציונות הדתית'.

היו מי שציפו שאולי עכשיו, אחרי התפרקות 'כחול לבן' וכשלשמאל אין מנהיג, נתניהו סוף סוף יצלח את המשימה ויסחף את הימין לניצחון. אבל שלושה חודשים חלפו, וגוש הימין נוגע-לא-נוגע ב-61 המנדטים הנכספים.

נתניהו. זה או הוא או הם - אבל זה לא אנחנו (יונתן זינדל, פול)

היו שתי מפלגות שחוו שינויים בסקרים הללו: 'יש עתיד' ו'תקווה חדשה'. מפלגתו של לפיד נסקה ממספר דו ספרתי נמוך של מנדטים לעשרים ויותר; סער היה במרחק שבעה מנדטים מ'הליכוד', וכיום חושש לרדת למספר חד ספרתי. אבל אם נתעמק בזה לרגע - הרי שהמחלוקת הייתה בין המפלגות הללו, ואם נקבץ את מספר המנדטים של שתיהן, הקיפאון חל גם שם: בין 28 ל-31 מנדטים, כל שלושת החודשים. כמו 'הליכוד', רק מנקודת מבט של שתי מפלגות.

אולי המאבק הזה, של כן או לא נתניהו, שמתגלגל על אזרחי ישראל ומותיר אותם ללא תקציב ועם ממשלה משותקת כבר שנתיים, הוא רק עדות לתקופה הטראגית בה אנו מצויים. תקופה בה אדם אחד הוא הדיון, שבצד אחד הוא קדוש ובצד שני הוא הנורא מכל, ושאר הדברים שמסביב מתמוגגים. במקרה הדברים הקטנטנים הללו הם החיים שלנו, הפרנסה שלנו, הבריאות שלנו, התחבורה שלנו.

הפוליטיקאים ינצחו ויתהדרו שיעמדו במילתם - ואנחנו נפסיד.

"משחקי כסאות", סיכום השבוע במערכת בחירות 2021, בהגשת כתבנו הפוליטי, רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר