הטור השבועי

ההיי של האדם שעוזר // הרב בן ציון נורדמן

הנתינה וההטבה מצדנו, היא זו שמשפיעה בתנועה מעגלית על עצמנו ועל סביבתנו, וכך אפשר לצאת מתוך התבערה העכורה של שנאת חינם, פילוג ומחלוקת (יהדות, אקטואליה)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
(צילום: Kobi Gideon / FLASH90)

כידוע לכם מאז תחילת כתיבת הטור השבועי הוא עוסק בעיקר בשלום ובאהבת ישראל, בהתמקדות בנקודות המאחדות והמחברות בין חלקי עם ישראל.

השבוע הנוכחי היה אחד הקשים ביותר במשימה הזו. בינות לפרשיות הכאובות, לבין הבחירות הקרבות ובאות שוב ושוב, מערכת בחירות מטורפת שהגיעה עד להסתה על גבול התרת דמם של ציבורים בעם ישראל. אווירת מלכוד, על סף ייאוש. מה כבר אוכל לכתוב, כיצד ניתן להעמיד סכר מול זרמי הרכילות, לשון הרע, שנאה ופירוד?

וכך, בעיצומו של שבוע שכזה, הוזמנתי אני יחד עם סגנית ראש העיר חדווה יחזקאלי לאירוע שנערך ביוזמת עיריית חדרה, בהפקת אגף אתו"ס שאני מחזיק התיק שלו, האירוע נערך בסימן "יום המעשים הטובים" שנקבע על ידי למעלה ממאה מדינות לעשייה למען הזולת, במרכז הרפואי הלל יפה במתחם חגיגי שהוכשר לכך, קושט בבלונים, שטיח אדום, ולאורך כל שעות היום נערכו בו אטרקציות שונות ומגוונות. במקום הוענקו לעובדי בית החולים קפה, מאפה, שתיה קרה ומארז שוקולד מיוחד מבית היוצר של מית"ר נירים - גוונים של מתוק.

אמרו חז"ל כי "מצוה גוררת מצוה" היה זה מדהים לחוות את זה בשטח. עוד לפני שהגענו למתחם הייעודי, קפצנו לבקר חולים, ומשם להושיט יד לעזרה בחלוקת מצות, ופעילות עזרה קונקרטית לעוד כמה שפגשנו באזור ולמציאת פתרונות לעוד בעיות ואתגרים 'על הדרך'. לסיכומו של יום חזרתי בשעות הערב המאוחרות אחרי שרשרת העשייה הברוכה והמצוות שגררו בעקבותיהן מצוות נוספות, וכן הלאה.

מתוך תחושה מרוממת זו הגעתי לתובנה כי הנתינה וההטבה מצדנו, היא זו שמשפיעה בתנועה מעגלית על עצמנו ועל סביבתנו, וכך אפשר לצאת מתוך התבערה העכורה של שנאת חינם, פילוג ומחלוקת.

לאחרונה נחשפתי למחקר בנושא, ורציתי לשתף אתכם בעיקרי הדברים, , במחקר המדעי מצאו כי מעשה נדיבות אחד גורר אחריו עוד מעשים שכאלה. למשל, אדם משלם על כוס קפה נוספת ומבקש מהמוכר שאם יבוא הומלס הוא יעניק לו אותה. ואז מתחיל טרנד שמעודד עוד ועוד אנשים לנהוג כך. אולם, מעגל הנדיבות לא מסתיים שם – והוא למעשה גדול בהרבה. על פי ג'יימס פאולר, פרופסור לגנטיקה רפואית ומדעי המדינה באוניברסיטת קליפורניה, המוטבים של המעשים הטובים, רוצים בדרך כלל להמשיך להעביר את זה הלאה. באחד ממחקריו מצא שמעשה נדיב אחד בדרך כלל גורר אחריו עוד מעשים שכאלה. השם המדעי לשרשרת האלטרואיזם הזאת הוא "הדדיות מתגברת", אבל אפשר גם לחשוב על זה, כעל אפקט דומינו של רגשות נעימים וחמימים: אם תוסיף מטבע של רבע דולר למדחן שהפסיק לפעול כי נגמר הכסף, זה יגרום לאדם שנהנה מהטובה הקטנה הזו, לרצות לעשות מעשה טוב עבור מישהו אחר וכך הלאה וכך הלאה.

מניין מגיעים הרגשות הטובים הללו? על פי מחקר שנערך באוניברסיטת אמורי, כאשר אתה טוב לאדם אחר, מרכזי ההנאה והתגמול של המוח נדלקים, כאילו אתה המוטב של המעשה הטוב ולא זה שנותן. תופעה זו אף זכתה לכינוי, שניתן לה על ידי פסיכולוגים החוקרים נדיבות, "ההיי של האדם שעוזר". לכן, אין זה מפתיע שסקר האושר של בית הספר למנהל עסקים של הרווארד מ- 2010 שהקיף 136 מדינות, מצא שבאופן כללי אנשים נדיבים פיננסית, שתורמים הרבה לצדקה – הם האנשים המאושרים ביותר.

כאמור, ההופעה הפתאומית של הרגשות החיוביים הללו היא שעוזרת לקיים את שרשרת הנתינה: על פי מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד ב-2007, מישהו שזה עתה זכה ליהנות מקצת טוב לב, מרגיש מרומם, שמח ואסיר תודה, מה שמגביר את הסבירות שהוא יעזור למישהו אחר.

אבל זה לא הכל. ההשפעות של טוב הלב יכולות להיות כל כך גדולות, שאתה אפילו לא חייב להיות חלק ישיר משרשרת הנתינה כדי להצטרף לחגיגה. ייתכן שמספיק שתראה מישהו נוהג בנדיבות כדי שזה יגרום לך לעשות מעשה נדיב, כך על פי מחקר חדש של פאולר, שגילה שכשאנו עדים לטוב לב זה יכול לעודד מעשים טובים נוספים. לעתים קרובות, בני אדם נוטים לחקות את ההתנהגות שהם חשופים לה, וזה כולל גם נדיבות, וזה מסביר מדוע חלק מהסיפורים הללו של מעשי טובים מינוריים הופכים לאירועים גדולים עוד יותר. לעתים קרובות, מספיק שאנשים רק ישמעו על שרשרת הנתינה כדי שזה יגרום להם לתת, וכך הם מתחילים שרשת של חיוביות משלהם.

עד כאן המובאות מתוך המחקר הנ"ל. כמובן שאנו לא זקוקים לתוצאות מחקר כזה או אחר בנושא, אמונים אנו על דברי חז"ל הקדושים שבמילותיהם הקצרות והממצות כללו את הכל: "מצוה גוררת מצוה".

ונחזור לנושא האקטואלי שבו פתחנו. יש לנו דרך בדוקה ומועילה לצאת ולהשפיע על העולם לצאת ממעגל האכזבה. באמצעות נתינה לזולת!

כמה מתאימים הם ימי פרוס חג הפסח, שהנתינה כל כך משמעותית ומתבקשת, והיא מהווה חלק מרכזי ומשמעותי בשמחת החג. נרתם כולנו לעזרה הדדית, לנתינה, ובכך נזכה להשפיע טוב על העולם כולו!

בעקבות משברי הקורונה, התרחבו מאד מעגלי הנזקקים והיקף הסיוע הנדרש. יותר מתמיד, המשפחות מחכות לקבל את העזרה שלנו. ואנחנו, יחד עם התלמידים הנהדרים של 'מדעים ויהדות', כל כך רוצים, וחייבים, לתת.

בואו לסייע לנו לעשות חג שמח לעוד ילדים והורים, ולהמשיך להיות מאלה שנותנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר