מהקלפי ועד הנשיא

מחר, הבחירות לכנסת ה-24; המדריך המלא

6,578,084 בעלי זכות בחירה יוכלו לממש את זכותם ולהצביע מחר - בבחירות לכנסת, ב-13,685 קלפיות; מה השינויים, היכן יצביעו חולי קורונה ומבודדים, מתי יפורסמו תוצאות ומה ההליך אצל נשיא המדינה עד להרכבת הממשלה? 'כיכר השבת' עם המדריך המלא (פוליטי)

(צילום: Flash90)

בשעה 07:00 בבוקר מחר (שלישי) ייפתחו 13,685 קלפיות ברחבי הארץ - 1,496 קלפיות יותר מהבחירות הקודמות, בבחירות לכנסת ה-24. 6,578,084 בעלי זכות בחירה יוכלו לממש את זכותם ולהצביע בקלפי עבור המפלגה המועדפת עליהם.

הקלפיות יפעלו, במרבית המקומות עד השעה 22:00 בערב. ביישובים קטנים, בבתי החולים ובבסתי הסוהר והמעצר, ההצבעה תחל בשעה 08:00 בבוקר ותסתיים בשעה 20:00 בערב. הקלפיות לחולי קורונה יפעלו מהשעה 08:00 בבוקר ועד השעה 19:00 בערב, ואילו הקלפיות למבודדים יפעלו מהשעה 07:00 ועד השעה 22:00. יחד עם זאת, כל מי שיגיע אל הקלפי - לפני שעת הסגירה, יוכל להצביע.

חשוב לשים לב כי בשל הקורונה וההנחיות - חלק מהקלפיות, פוצלו, כך שייתכן ולא תבציעו בקלפי בה הצבעתם בפעמים הקודמות. בדקו זאת מראש כדי להימנע מעוגמת נפש.

124,829 בעלי זכות בחירה נוספו מאז הבחירות הקודמות. 8,598 מצביעים הם בני 18 שייגשו לראשונה בחייהם להצביע בבחירות. 3,329,354 מבעלי זכות הבחירה הן נשים ו-3,248,681 הם גברים.

מבין הקלפיות הפזורות ברחבי הארץ, 12,127 הן קלפיות רגילות, מתוכן 3,776 נגישות. 547 קלפיות יוצבו ב-499 מוסדות של בתי אבות ודיור מוגן. 38 קלפיות יוצבו במחלקות הקורונה, ו-751 קלפיות ישמשו חולי קורונה ומבודדים. כמו כן יוצבו 4 קלפיות בנתב"ג לישראלים שינחתו מחו"ל במהלך יום הבחירות ו-4 קלפיות במלוניות קורונה.

בשירות בתי הסוהר, כ-8,000 אסירים עתידים להצביע, ב-61 קלפיות (כאשר 6 מתוכן לטובת אסירים חולי קורונה/מבודדים), ב-27 מתקנים. כמו כן, עתידים להצביע כ-1,550 סוהרים. בבחירות הקודמות הצביעו 80% מהאסירים.

הבחירות בחו"ל, כבר הסתיימו. 104 קלפיות נפתחו ב-99 נציגויות, ב-78 מדינות. מתוך 3,976 בעלי זכות בחירה, הצביעו 3,056. בכך, אחוז ההצבעה שם עומד על 77%.

לפי הערכת ועדת הבחירות המרכזית, צפויים ביום הבחירות כ-12 אלף חולי קורונה ו-39 אלף מבודדים - כולל שבים מחו"ל. חולים מאומתים שיבקשו להצביע, יוכלו להזמין הסעה לקלפי עד השעה 16:00 ביום הבחירות. החברה שזכתה במכרז להסעת החולים המאומתים היא חברת 'בון-תור'.

מי שיקום מחר, יום הבחירות, כשאינו חש בטוב ועם תסמיני קורונה - למרות שאינו בבידוד, עליו להירשם במשרד הבריאות כבעל תסמיני קורונה. לאחר מכן, עליו לגשת ולהצביע בקלפי ייעודית למבודדים. מי שנמצא בבידוד ופיתח תסמיני קורונה, יצביע בקלפי שמיועדת לחולי קורונה.

לפי הערכות צפויות בין 500 אלף ל-600 אלף מעטפות כפולות, מה שעשוי להאריך את ספירת הקולות ולדחות את מועד פרסום תוצאות האמת. כ- 6,300 סופרי קולות ישתתפו בספירה לצד נציגי הסיעות.

איך מצביעים ב'קורונה'?

הבוחר יתבקש לחטא את ידיו, בכניסה למקום הקלפי. לאחר הכניסה לחדר, ימסור את אמצעי הזיהוי שלו למזכיר ועדת הקלפי - ניתן להזדהות באמצעות תעודת זהות, רישיון נהיגה ישראלי, דרכון ישראלי בתוקף, או תעודה צבאית אישית תקפה.

לאחר מסירת אמצעי הזיהוי, יצעד הבוחר צעד לאחור, יוריד את המסכה עד גובה הסנטר - לצורך זיהוי. לאחר שהזדהה ייגש הבוחר אל מאחורי הפרגוד. טרם ההצבעה, יחטא הבוחר את ידיו בפעם השנייה. לאחר מכן ייקח את הפתק עם כינוי הרשימה אותו בחר לשים במעטפה הכחולה (מעטפת ההצבעה), אותה יטיל לתוך תיבת הקלפי. בסיום ההצבעה יצא הבוחר ממקום הקלפי, ויימנע מהתמהמהות.

כזכור, יש להכניס פתק אחד, שלם - שאינו מקושקש או קרוע, אחרת, הקול שלכם ייפסל.

יצוין כי החל מהערב בשעה 20:00 ועד סוף הפעילות ביום הבחירות - ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום בכ-600 קווי אוטובוס ובכל קווי הרכבת. הקווים העירוניים וכן הרכבת הקלה יפעלו בתשלום.

מתי יפורסמו התוצאות?

בשעה 22:00 בערב, עם סגירת ההצבעה, תחל ספירת הקולות וועדת הבחירות המרכזית תרכז את התוצאות שיתקבלו מרחבי הארץ. באותו זמן, ישודרו המדגמים - גם כאן, במשדר הבחירות המיוחד מ'אולפן כיכר'.

תוצאות האמת יחלו להתפרסם ביום רביעי לפנות בוקר ולפי הערכות, התוצאות המלאות - לאחר ספירת המעטפות הכפולות - יפורסמו ביום שישי.

ביום רביעי י"ח בניסן, 31 במרץ - ג' דחול המועד פסח, יוגשו התוצאות הסופיות לנשיא המדינה ראובן ריבלין. ניתן יהיה לערער על התוצאות, לבית המשפט, עד יום רביעי ב' באייר, 14 באפריל.

הדרך להרכבת הממשלה

ההתייעצויות לקראת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד נבחר, ייערכו בבית הנשיא לאחר שתוצאות הבחירות יהיו ברורות, רשמיות וסופיות, ויימסרו לנשיא המדינה על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, בתום שמונה ימים מיום הבחירות בהתאם לקבוע בחוק (על פי סעיף 11 לחוק-יסוד: הכנסת).

על פי לוחות הזמנים, כאמור, עתיד השופט להגיש לנשיא את התוצאות בי"ח בניסן תשפ"א, 31 במרץ 2021. לרשות הנשיא עומדים שבעה ימים לקיום התייעצויות, קבלת החלטה והטלת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, וזאת לא יאוחר מכ"ה בניסן תשפ"א, 7 באפריל 2021. יצוין כי ייתכן שההטלה תערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים.

לחבר הכנסת עליו הטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת ממשלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים.

אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע חבר הכנסת לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים:
1. להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה.
2. להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

אם הודיע הנשיא ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, או שהטיל על ח"כ שני את מלאכת הרכבת הממשלה וגם הוא לא הצליח להרכיב ממשלה, או שהודיע הח"כ לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון - רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים. אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על הח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה.

במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה, ויתקיימו חס וחלילה, לא עלינו, בחירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר