בצל ה'קורונה' • ריאיון

פסח ב'ארץ המוות': 'שני אורחים לליל הסדר'

רבה של רומא, מספר בשיחה מיוחדת עם 'כיכר השבת', על ההכנות לפסח בצל מגפת הקורונה, איך ייראה ליל הסדר ולמה הרשויות התירו ליהודים לארח עד שני בני אדם בפסח (בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב די סייני באפיית מצות (צילום: הקהילה היהודית ברומא)

"ארץ המוות", כך כינו את איטליה בשנה שעברה, עת המגפה הפילה אלפי חללים במדינה. גם השנה, ערב פסח במדינה לא חגיגה גדולה. רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרב שמואל די סיניי מספר בריאיון ל'כיכר השבת' על ההכנות לפסח - השנה.

בפתח הריאיון מספר הרב די סייני, על העצב הגדול בו הוא נמצא בשל המגבלות החמורות שהטילו על בתי הכנסת ברומא - בירת איטליה.

הרב די סייני באפיית מצות עם הרב יוסף ארביב (צילום: אליסנדרו ויניציא)

לדבריו: "בית הכנסת פתוח אמנם - אך במגבלות הקורונה. לצערי, יש מעט מאוד אנשים המורשים להיכנס - ביחס לגודל האמתי של בית הכנסת".

"כל לילה", מוסיף הרב, "יש סגר המתחיל בשעה 22:00 ואני לא אופטימי לגבי העתיד, נראה שהסגר הלילי הזה יימשך עוד זמן רב".

לגבי מצב ההתחסנות בארץ המגף, מסביר הרב די סייני: "זה ממש לא כמו בישראל, כל עניין החיסונים מתנהל פה בעצלתיים ויש עוד הרבה זמן והרבה ייאוש עד שנראה את האור עם החיסונים".

"ברוך השם", אומר הרב די סייני בהודיה: "אני הצלחתי לקבל את החיסון, משום שבהכשרתי אני רופא וגם פה נתנו דבר ראשון לצוותי הרפואה".

איך ייראה החג הקרוב? אנחנו שואלים את הרב. "לעת עתה, בליל הסדר אפשרו לנו להביא רק שני אורחים בלבד. אך אם אתם חושבים שזה בגלל שמתחשבים ביהודים? לצערי התשובה לא נכונה".

"הסיבה האמתית שהשלטונות הסכימו לאשר לנו שני אנשים, היא מאחר ולאחר חג הפסח - בא חג הפסחא שלהם ולהם התירו, אז לא יכלו לנקוט באפליה ולא לאשר גם ליהודים, וכל זה קרה כמובן, לאחר שהפעלנו "קשרים" בשלטונות".

הקהילה היהודית משגרת לנו תמונות של אפיית מצות בקהילה היהודית של רומא, לה יש מסורת עתיקה של יותר מ-1,000 שנה באפיית המצות.

באפיית מצות

הרב די סייני מסביר על המסורת העתיקה הזו ואומר: "המצה היא מצה רגילה עבה, שאנחנו משתמשים בה לפי המסורת ל'עירוב חצרות' ומשמרים אותה בבית הכנסת. מפסח לפסח, ובכל ערב פסח משליכים אותה לנהר הטיבר מול בית הכנסת".

"הרב טואף (רבה המיתולוגי של רומא, שכיהן בתפקיד עד שנת 2000. ח"ב) אמר לי לפני כחמישים שנה כי עפ"י המסורת אם ישבור מישו את המצה הרי שלא ישלים את שנתו חלילה. ועוד הוא סיפר שהיו שני שמשים שלצערנו טלטלו את המצה והיא נשברה והם לא השלימו את שנתם ל"ע".

לסיום, אומר הרב, "אני מקווה שאצליח השנה לעשות עירוב חצרות – תחומין, כפי שאנחנו נוהגים שנים ארוכות, גם כדי לצאת ידי חובת המהר"ל שאמר שיש צורך לעשות עירוב כדי שאפשר לטלטל גם בתוך שטח בית הכנסת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר