ע"פ רבי סעדיה גאון

המסורת העתיקה של ג'רבא • צפו ב'ליל הסדר' בניחוח ישן

רוצים לטעום ולחוש את אווירת 'ליל הסדר', כפי המנהג העתיק של יהדות ג'רבא? הגאון רבי רפאל כהן מצפת יחד עם עוד רבנים, ערכו את ליל הסדר כפי המסורת שעברה מאב לבן • בלעדי ל'כיכר' (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ליל הסדר (צילום: משה זגורי - צילום אומנותי ורחפן עריכה - ינון כהן)

הגאון הרב רפאל כהן ראש מוסדות 'יתד התשובה', ערך השנה שיחזור של ליל הסדר כפי המסורת הג'רבאית העתיקה השמורה מדור לדור.

רבים הם אשר מבקשים לטעום ולחוש את אוירת ליל הסדר, כפי שהיו רגילים בבית הוריהם וסבותיהם בג׳רבא, לפני ימים ספורים התכנסו כמה רבנים חשובים בראשותו של הגאון הרב רפאל כהן והדגימו תקציר 'ליל הסדר' כפי מסורת בית אבא.

במעמד המיוחד השתתפו גם הגאון הרב יצחק לוי רב העיר נשר וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. הגאון הרב מצליח מאזוז מישיבת 'כסא רחמים'. הגאון הרב יוסף שאוואט ראש ישיבת ישועת ציון בירושלים, ועוד רבנים ואישי ציבור נכבדים

במהלך הצילום הדגימו הרבנים את מנהגי ג׳רבא הייחודיים לליל הסדר, כמו אמירת 'הקידוש הארוך' בנוסח שונה מהמקובל בשאר העדות, שעובר במסורת עוד מימי רב סעדיה גאון.

•מנהג סיבוב הקערה על ראש המסובים בשעת אמירת 'הא לחמא עניא' - גם בארמית וגם בערבית. וכן את מה שמכונה ותקול ג'רבא - סיפורו של אברהם אבינו, שמגלה בילדותו את בורא עולם ושובר את הפסלים של נמרוד ותרח אביו - "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו".

עוד בליל הסדר המיוחד: הנוסח המיוחד שאומרים על קריעת ים סוף בשעה שחוצים את המצה ב'יחץ', בשילוב הגיגים ורעיונות על עניני החג. והכל בניחוח בית אבא כמסורת יהודי ג'רבא. וגם: מה היו אומרים ב׳גרבא לילד שהיה בוכה וצועק כל השנה, ואיך זה קשור ל״שפוך חמתך״

האירוע התקיים וצולם במרכז 'אלגריבה' ההולך ונבנה בירושלים עיה"ק, בסגנון בית הכנסת המפורסם אלגריבה שבג'רבא שמעורר רטט בלבו של על יהודי ששייך ליוצאי צפון אפריקה.

קרדיטים:

משה זגורי - צילום אומנותי ורחפן

עריכה - ינון כהן

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר