יקי רייסנר בתחזית לענף הנדל"ן

העליות במחירי הדירות רק יתחזקו; רואים את זה במחירי הקרקעות

רייסנר: "אם המדינה רוצה להוריד את מחירי הנדל"ן היא צריכה להוציא 100 אלף דירות כל שנה לשיווק כדי שאחרי כמה שנים יהיה עודף של דירות והמחירים ירדו" (נדל"ן)

דובי מולנוביץ | כיכר השבת |
יקי רייסנר, מנכ"ל ובעלים של חברת הבנייה רייסדור (צילום: יח"צ | פלאש 90)

הפרסום האחרון של מדד מחירי הדירות של הלמ"ס הראה כי מחירי הדירות המשיכו לעלות גם -2020 בשיעור של 4%. מערכות הבחירות החוזרות והשיתוק הממשלתי לא מאפשרים לממשלה לגבש תוכנית סדורה לשיווק מאסיבי של קרקעות והתוצאות ניכרות בשוק הנדל"ן

יקי רייסנר, מנכ"ל ובעלים של חברת הבנייה רייסדור, צופה כי עליות המחירים רק יתחזקו בשנת הכספים הנוכחית וקורא לממשלה להתחיל בשיווקים מאסיבים כדי לפחות לשמור על רמת המחירים הנוכחית.

מחירי הדירות צפויים לעלות. אני לא רואה את זה נפסק ואני רואה שזה רק יחריף העלייה שראינו השנה של 4% אפשר רק לקוות ששנת 2021 תגמר עם אותה רמת עליה. לצערי אני חושב שנראה עליה יותר חדה כי כשרוצים לשנות מגמה בשוק הנדל"ן אי אפשר לעשות את זה מעכשיו לעכשיו. להבדיל מבעיית החל"ת שהמדינה הכניסה את היד לכיס ופרשה רשת ביטחון למפוטרים ובכך פתרה את הבעיה תוך זמן קצר, בנדל"ן זה אחרת לגמרי. גם אם תקום ממשלה ותחליט לשים 100 מיליארד שקלים במטרה לפתור את הבעיות בענף הדיור זה לא ייתן פתרון מיידי.

כדוגמה למחירי הדירות הממשיכים לעלות מביא רייסנר את המכרז האחרון לבניית 538 יח"ד במסגרת 'דיור במחיר מופחת' בבאר יעקב. במכרז זה רק מחצית מהדירות נמכרות במחיר מופחת והשאר בשוק החופשי. לאחד מהמכרזים שם על 200 דירות נגשו 28 קבלנים. התוספת שהקבלנים שלמו שם על מחיר הקרקע הגיעה ל-400 אלף שקל, ובסה"כ כמיליון שקל רק על הקרקע. מכיוון שהקבלן חייב למכור מחצית מהדירות ב-1.2 מיליון שקלים, את הדירות בשוק החופשי הוא לא יוכל למכור בפחות מ-2.8 מ' שקל כי הוא צריך גם לבנות וגם להחזיר את ההשקעה ולהרוויח.

"מה זה אומר לנו", מסביר רייסנר, "שהקבלנים מתמחרים כבר היום את המגרשים שהם נגשים אליהם בעוד 10% תוספת מחיר, ולכן האופק כיום קודר. בשביל לפתור את בעיית הדיור ומחירי הדירות צריך אסטרטגיה, תכנון ושיווק שרואים אותה רק אחרי שנתיים לפחות וזה במקרה שאין שום עיכובים והכל מתקדם כמו שצריך. אני מזכיר מה שהיה כשכחלון נכנס למשרד האוצר ב-2015 ויצא עם תוכנית מחיר למשתכן, עברו שנתיים עד שראינו שמחירי הדירות הפסיקו לעלות.

"אם המדינה רוצה להוריד את מחירי הנדל"ן היא צריכה להוציא 100 אלף דירות כל שנה לשיווק כדי שאחרי כמה שנים יהיה עודף של דירות והמחירים ירדו. ההליכים בענף הנדל"ן הם ארוכים מאוד. יש הרבה מאוד קרקעות שאפשר לבנות עליהם אבל חייבים לתכנן כמה שיותר דירות. ועדיין, הליכי התכנון של ערים חדשות גם בשיא המהירות לוקחים שלוש שנים. השיווק לוקח עוד שנה והבנייה לוקחת גם שלוש ארבע שנים. אם הצלחת לאכלס עיר תוך 8 שנים זה מהירות שיא".

לדברי רייסנר, "המדינה הייתה צריכה, כבר ב-2015 כאשר הבינו סוף סוף שיש בעיה אדירה בתחום הדיור, לתכנן מאות אלפי דירות לא כמה עשרות אלפים. הצורך בדירות הוא צורך אדיר. המדינה צריכה לאשר כבר היום באיזור המרכז שלושה מקומות כשבכל אחד מהם יהיו 40,000 יח"ד. ככה פותרים משברים! לא ע"י טפטופים של כמה מאות יח"ד כל פעם".

"המדינה חייבת להרגיע את השוק. אם היו אומרים לך, כקונה, שהמדינה מתחייבת שתוך ארבע שנים היא תוציא לשיווק 250 אלף יח"ד. ואתה רואה שהמדינה מושיבה צוות תכנון ענק ובאמת יושבים על זה ועובדים על זה ,ולא רק כותרות פוליטיות, זה ירגיע את השוק. אנשים היו רואים שאין שום ציפיות אז הם מסתערים על הדירות. הם יודעים שאין שום צפי ומבינים שאם לא מתכננים עכשיו לא יהיו דירות בעוד חמש שנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר