מתנשפים רק מלראות את התמונה? אתם לא לבד
מתנשפים רק מלראות את התמונה? אתם לא לבד (צילום: Michael Giugliano from Pexels)
אאא

אם אתם שונאים מושבעים של גרמי מדרגות ופיתחתם חוש מיוחד לאיתור מהיר של המעלית או הדרגנוע הקרובים אליכם, יתכן מאוד שאתם סובלים מקוצר נשימה לאחר עלייה במדרגות. הוכחה נוספת: נכנסתם לכתבה.

קוצר נשימה מתבטא בדרך כלל בקושי לנשום, תחושת מחנק ולחץ בחזה, לצד דפיקות לב מואצות ונשימות מהירות. אולם אם אתם חווים קוצר נשימה לאחר שעליתם במדרגות, הסיבה לכך לא בהכרח תהיה העובדה שאתם "לא בכושר". כלומר, גם אם רמת הכושר הגופני שלכם משביעה רצון, עדיין יש סיכוי שתחוו קוצר נשימה לאחר עלייה במדרגות.

למה זה קורה?

קוצר נשימה מתרחש כאשר אנו מאמצים את השרירים ואז הלב צריך לעבוד קשה יותר כדי להזרים אליהם דם. בניסיון לעמוד בדרישות השרירים לאספקת חמצן מוגברת, הגוף מאזן את תפוקת הלב על ידי האצת הדופק ומעבר לנשימות מהירות יותר.

איך פותרים את זה ומונעים קוצר נשימה להבא?

מרגילים את הלב לתפקד טוב יותר בעת פעילות גופנית בעצימות נמוכה (כמו הליכה או עלייה במדרגות), באופן הבא: מבצעים הליכות לפחות 3 פעמים בשבוע - בתחילה של 30 דקות ואז מעלים בהדרגה ל-75 דקות. בזמן ההליכה, מקפידים על נשימה ונשיפה דרך האף ולא דרך הפה, כך הגוף יספוג חמצן באופן מיטבי וישתמש בו טוב יותר.