נגד

ממשלה עם רע"מ? התאבדות חרדית / משה גלסנר

ההכשר שמעניקים הימין והחרדים לרע"מ הוא התאבדות עצמית מפוארת שתוריד את הימין מהשלטון לעשרות השנים הבאות. רשת הביטחון הזו לשמאל, תשכיח גם מיורשיו של גפני כיצד מרגיש כס יו"ר ועדת הכספים • העיתונאי משה גלסנר בטור דעה (חרדים)

משה גלסנר | כיכר השבת |
משה גלסנר (צילום מסך)

ההכשר שהימין מעניק כעת לרע״מ, אינו עוד מו"מ קואליציוני, אלא אירוע מכונן, שניתן להגדירו כלא פחות מאשר התאבדות פוליטית מפוארת למחנה שלם. חרב פיפיות שתוריד את הימין מהשלטון, במינימום למשך עשרות השנים הבאות. סנוקרת ימנית עצמית.

נתניהו, שמנסה כעת לצוד את מנסור עבאס והופך אותו בכך ללגיטימי, מנתץ במו ידיו את שלטון הימין. תמורת ממשלת ימין מזדמנת קצרת טווח - הימין יאבד את השלטון לשנים ארוכות.

מאז שנת 77, כמעט ברציפות למעט הבלחות קצרות, שולט הימין בממשלת ישראל. זה לא קורה בגלל שיש לימין רוב בין אזרחי ישראל, אלא מפני שיש לו רוב בין אזרחי ישראל היהודים.

הנורמה שנתקבלה, לפיה אין לגיטימציה לשיתוף בממשלה של המפלגות הערביות השוללות את קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי, הביאה תועלת כפולה לימין - גם מנעה ממשלת שמאל בתמיכת הערבים, וגם הנמיכה את אחוזי ההצבעה במגזר הערבי. שהרי ממילא אין תועלת רבה בהצבעה עבור מי שתמיד נותר באופוזיציה. כניסתן של המפלגות הערביות למשחק הקואליציוני והממשלתי, תזניק את אחוזי ההצבעה במגזר, עד לכדי 20 מנדטים ויותר.

לא סתם תומך השמאל הישראלי בהכנסת הרשימות הערביות לממשלה, על אף היותן תומכות טרור, לאומניות ושוללות את ישראל כמדינה יהודית. הסיבה היא, מפני שהשמאל מבין היטב שזו האופציה היחידה עבורו לשוב אי פעם לשלטון.

במערכות הבחירות האחרונות במועד ב׳ ו-ג׳, היה לשמאל רוב בכנסת יחד עם הערבים. הוא לא הצליח לממש אותו, אך ורק מפני שלממשלה עם הרשימות הערביות לא הייתה לגיטימציה ציבורית. בגלל זה היו כמה התנגדויות בגוש המרכז-שמאל שמיגרו את האופציה.

גם גדעון סער נאלץ להתחייב במערכת הבחירות האחרונה שלא יישען על הערבים. אבל אחרי שביבי מכשיר את עבאס, הוא משחרר עבורו אופציות. ברגע שנתניהו הכשיר מהלך עם הערבים, גם סער יכול לחתור להקים ממשלה משמאל בתמיכת הערבים. בהכשרת רע"מ נתניהו יורה לעצמו ברגל כבר בקדנציה הזו.

בליכוד, וגם במפלגות החרדיות, מבוהלים כעת מהיעדר הרוב העכשווי להקמת ממשלת ימין, ואז מחוסר מחשבה הם הולכים להכשיר את עבאס. הכשרות הזו מעניקה לצד שכנגד את האפשרות ללכת עם המשותפת, שהרי אידאולוגית אין הרבה הבדל ביניהם, אפילו להיפך: רע״מ היא שלוחה של התנועה האיסלאמית. אידאולוגיה דתית לעולם תהא קשוחה יותר לעומת אידאולוגיה לאומית.

מי שמשלה את עצמו ואת בוחריו שהימין יידע לקנות את הערבים גם הלאה, ומתבלבל לרגע בזהות העמדות בין החרדים לערבים בגלל כמה נושאים כמו גיוס, קצבאות ילדים ולהט״ב, טועה טעות מרה: השמאל קרוב הרבה יותר בבסיסו לעמדות הערבים, מעצם היותו תומך בשינוי המאזן בין יהודית לדמוקרטית, היינו יותר דמוקרטית על חשבון היהודית. שיתופי פעולה והסכמות ברמה הטקטית, לא יכסו על הפער האסטרטגי העצום באשר להגדרת אופייה של המדינה. לכן, צודק בצלאל סמוטריץ׳ בטענתו שהכשרת רע"מ תביא לסוף המדינה היהודית.

החרדים שתומכים בצירוף עבאס כעת, נוקטים בגישה קצרת רואי ומסוכנת ביותר עבורם. בהכשרת הערבים הם יקבלו את לפיד בראשות הממשלה, עם עבודה ומרצ לצידו, שיהיו בדיוק בעמדת ההשפעה אותה מחזיקים כעת החרדים בממשלות הימין. החרדים יחליפו את הערבים בפוזיציית הציבור המוחרם לקואליציה. רשת הביטחון הזו לשמאל, תשכיח גם מיורשיו של גפני כיצד מרגיש כס יו״ר ועדת הכספים.

הכותב הינו מגיש 'המהדורה המרכזית' ברדיו 'קול ברמה'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר