"העושה לנו ניסים"

סיפורה של היצירה לכבוד שביעי של פסח

סיפור יצירתו של החזן שלמה רביץ ז"ל המתאימה במיוחד לשביעי של פסח, בביצועו של יצחק מאיר הלפגוט עם הקטע המיוחד שהוסיף לה ד"ר מרדכי סובול ז"ל (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

ע"פ חז"ל בליל שביעי של פסח אירע 'קריעת ים-סוף'. בספר שמות י"ג-י"ד, מפורט סיפור קריעת ים סוף, אך לא מוזכר התאריך שבו אירע. ב'מכילתא' מפורטים האירועים מיציאת מצרים ביום ט"ו בניסן ועד ליל שביעי של פסח יום 'קריעת ים סוף'. את 'קריעת ים סוף' אנו מזכירים בכל ערב בתפילת "אמת ואמונה", אך הלילה ממש (אור לכ"א בניסן) ירדו בני ישראל לים ובבוקר למחרת עלו מן הים וראו את אשר עשה ה' במצרים.

את היצירה "העושה לנו ניסים" חיבר שלמה רביץ בשנת 1932 והיא בוצעה לראשונה ע"י מקהלתו במוצ"ש חנוכה באותה השנה.

בערב שבת הגדול בשנת 1933 הגיע החזן יוסל'ה רוזנבלט לארץ, הוא התקבל בנמל יפו ע"י שלמה רביץ שהגיע לקבלו בכרכרה רתומה עם 6 סוסים לבנים. באותה השבת ביקש רביץ מרוזנבלט שיתפלל במקומו בבית הכנסת הגדול בת"א ובמיוחד שיבצע את "העושה לנו ניסים". "כמי שחצה את הים הגדול כדי לבוא לארץ האבות, אשמח אם תשיר את תפקיד הסולו ביצירה עם המקהלה הראשית של ארץ ישראל" אמר רביץ ורוזנבלט נענה בשמחה.

ביצירתו המקהלתית של רביץ, תפקיד החזן היה משני, על כן החליט אבא בשנת 2005, להרחיב את היצירה ולהוסיף לה רצ'יטטיב חזני מרשים ומרכזי, במיוחד עבור החזן יצחק מאיר הלפגוט. היצירה הנפלאה בוצעה לראשונה בקונצרט "מקראי קודש" שקיימנו בשנת 2006 ולפרסומה הגדול ואהבת הציבור זכתה כאשר חתמה את הדיסק "מבשר טוב" שראה אור בשנת 2007.

הפעם בחרתי להביא לפניכם את הביצוע הנפלא של יצחק מאיר הלפגוט עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית ומקהלת החזנים "יובל" מתוך קונצרט "רזא דשבת" שקיימנו בשנת 2009.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר