סקר 'כיכר השבת'

רוב החרדים סבורים: אין מענה לגזענות במוסדות החינוך

מסקר מקיף של 'כיכר השבת', שנערך בקרב 1,000 משיבים, עולה כי רוב המגזר החרדי סבור כי אין מענה אמיתי לסוגיית אפליית הספרדים במוסדות החינוך • נתון נוסף: רוב הציבור סבור כי אין מענה לתלמידים עם קשיי למידה (חרדים)

אלי דן | כיכר השבת |
תלמידים חרדים - אילוסטרציה (צילום: יעקב כהן)

על רקע חזרת הילדים למוסדות החינוך בתום חופשת הפסח, סקר כיכר השבת בשיתוף קיימא מגלה מה מטריד את ההורים במערכת החינוך ומה רמת האמון של ההורים במנהלי המוסדות.

הסקר שנערך לפני חופשת הפסח בהשתתפות למעלה מאלף משיבים חרדים, מגלה נתונים מפתיעים, לדוגמא :

43% מכלל המשיבים סבורים כי המוסדות לא מספקים מענה לבעיית אפליית תלמידים ספרדים בקבלה למוסדות, 14% מן המשיבים סבורים כי קיים מענה חלקי בלבד, ובסך הכל 57% סבורים מדובר בבעיה הדורשת פתרון טוב יותר.

הנתון הזה מפתיע במיוחד כאשר 40% מכלל המשיבים משתייכים למגזר הליטאי, ורק כ-30% משתייכים למגזר הספרדי. נתון היכול ללמד על כך שהמודעות לעוול שבאפליית תלמידים ממוצא ספרדי קיימת גם אצל הציבור הליטאי ובאחוזים לא מבוטלים.

צמיחת המוסדות

אתגרים נוספים העומדים לפתחה של מערכת החינוך החרדית היא הצמיחה המהירה והברוכה של המגזר החרדי, על פי נתונים סטטיסטיים, מערכת החינוך החרדית צפויה להכפיל את עצמה תוך כעשור, משמעות הדבר היא אם -לצורך העניין- קיימים כיום כ-10 אלפים מוסדות חינוך לגילאים השונים, תוך כעשור על המערכת להתכונן לקבלת כמות כפולה של תלמידים, ובעצם ויהיה צורך בעשרת אלפים מוסדות חדשים נוספים.

במענה לשאלה האם קיים מענה טוב בהקמת מוסדות חדשים, רוב המשיבים (למעלה מ-50%) סבורים כי קיים מענה טוב או סביר, יתר המשיבים סבורים כי קיים צורך בפתרונות טובים יותר.

כאן כדאי אולי לציין כי כ-45% סבורים כי אין מענה מספיק טוב לטיפול והקמת מוסדות ממ"ח, בעוד 30% מהמשיבים סבורים כי המענה הקיים הוא סביר או טוב.

קשיי למידה

אחד הנושאים שעלו למודעות ציבורית בשנים האחרונות, הוא מענה בתוך מערכת החינוך החרדית לטיפול בתלמידים בעלי קשיי למידה.

כאשר שאלנו האם המענה מספק ניכר פער בין המצב בתלמודי התורה ובין המצב בבתי הספר בית יעקב, לרעת הת"תים, בעוד כ44% אחוז סבורים כי המענה לקשיי למידה בת"תים, מספק. 49% טענו כי הוא איננו מספק.

לעומת זאת רק כ-40% ענו כי המענה בבתי הספר לבנות איננו טוב, לעומת 48% אחוז שהשיבו כי הוא טוב או סביר.

אמון במנהלי המוסדות

נתון נוסף ומפתיע הוא רמת האמון הנמוכה במנהלי המוסדות כפי שבאה לידי ביטוי בקרב המשיבים ל-59% מהמשיבים יש אמון נמוך במנהלי מוסדות החינוך, לעומת 37% עם אמון גבוה.

לצורך השוואה, בסקר קודם שנערך לפני כ-3 חודשים שאלנו שאלה דומה, אך התוצאות היו מעט שונות. 48% מהמשיבים ענו שיש להם אמון נמוך ורק 49% ענו כי יש להם אמון גבוה.

ממצאים נוספים מתוך הסקר העוסקים באיכות ההוראה ובדברים נוספים הדורשים מענה במערכת החינוך יפורסמו בהמשך אי"ה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר