רגע האמת • שידור חי

נתניהו קיבל רוב בממליצים; לפיד מכנס מסיבת עיתונאים

על ראש הממשלה נתניהו המליצו היום בבית הנשיא 52 חברי כנסת - ובכך יש לו את רוב הממליצים • יאיר לפיד, לו יש 45 ממליצים, ייכנס ב-20:30 מסיבת עיתונאים וימסור הצהרה • סיכום (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
תקווה חדשה אצל הנשיא ריבלין (צילום: ערוץ כנסת)

המערכת הפוליטית מגיעה לנקודת הכרעה, בבית האזרח מספר אחת: הנשיא ראובן ריבלין כינס היום (שני) את כל ראשי המפלגות ליום התייעצויות מרוכז, ולאחריו - בשלישי או ברביעי - יחליט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, יאיר לפיד, שקיבל מספר ממליצים נמוך משציפה, הודיע כי ימסור הערב הצהרה בשעה 20:30.

לנתניהו יש 52 ממליצים; הליכוד, יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית, 'ימינה' המליצה על נפתלי בנט, 'תקווה חדשה' לא המליצה על אף אחד ואילו לפיד נותר עם 45 המלצות בלבד; יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ.

יצוין, כי עד להחלטתו הסופית של הנשיא ריבלין, על מי יטיל את הרכבת הממשלה, המפלגות רשאיות להודיע לנשיא כי הן משנות את החלטתן.

גורם במפלגת הליכוד אמר לפני כניסתם של אנשי תקווה חדשה לבית הנשיא: "סער החליט להמליץ על לפיד. אם בנט לא משנה את המלצתו לנתניהו - הוא מכשיר ממשלת שמאל בראשות לפיד והמשותפת".

מצד 'תקווה חדשה' הגיעו לנשיא יפעת שאשא ביטון וזאב אלקין, שאשא ביטון הסבירה לנשיא את ההחלטה ואמרה: "הצדדים לא הקשיבו להמלצות שלנו והיו עסוקים באיסוף המלצות ולכן לא נמליץ על אף אחד".

תקווה חדשה אצל הנשיא (ערוץ כנסת)

שאשא ביטון, אלקין והנדל ניסו לשכנע את הנשיא לארגן פגישה בין לפיד ובנט. ריבלין דוחה זאת מכל וכל ואמר: "מה שאתם מבקשים ממני זה דבר שאסור לנשיא לעשות. אני לא יכול לתווך בין שני מועמדים כשיש שלושה".

משמעות הטלת הרכבת הממשלה

על הטלת הרכבת הממשלה על אחד מחברי כנסת יש משמעויות גם בכנסת עצמה, בלי קשר לכינון ממשלה. אם יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, אכן יקבל את המנדט מנשיא המדינה, כפי שחוששים בגוש הימין, נציג ממפלגתו - ככל הנראה ח"כ מאיר כהן - יכהן כיו"ר הוועדה המסדרת.

הוועדה המסדרת היא ועדת הכנסת בימי ביניים, בין הבחירות להשבעת ממשלה. בימים כתיקונם זהו הליך טכני, אבל בארבע מערכות הבחירות שחלפו, כשהרכבת ממשלה הפכה לאירוע מורכב שיכול להיגמר בסבב בחירות נוסף, יש לכך חלק חשוב.

בוועדה המסדרת קובעים את סדר היום, אלו חוקים יקודמו ואלו לא, ומי יעמדו בראשות הוועדות השונות בכנסת, כגון הכספים (שכיום בראשות משה גפני); החוקה (שכיום בראשות יעקב אשר) ועוד.

אם בראשות הוועדה המסדרת יעמוד נציג ממפלגה שונה מ'הליכוד' עולה משמעותית הסיכוי להחלפת יו"ר הכנסת, יריב לוין. ומעל הכל: אם ישראל תצא לסבב בחירות חמישי, בכל חודשי מערכת הבחירות, הכוח יהיה נתון בידי גוש 'יש עתיד' והמפלגות החברות בו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר