העימות הימי עם איראן

ספינת ביון איראנית נפגעה; דיווח: הקומנדו הישראלי - תקף

סוכנות הידיעות האיראנית 'תסנים' דיווחה כי הספינה 'סאביז' – המופעלת על ידי משמרות המהפכה הותקפה; לפי חלק מהדיווחים, הקומנדו הישראלי אחראי על המתקפה • יהונתן שיקלר על מה שהצית את העימות הימי עם איראן? (חדשות)

יהונתן שיקלר | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ד בניסן תשפ"א | 06.04.21
הספינה 'סאביז' (צילום מסך: מתוך יוטיוב)

לאחר חרושת שמועות ברשת ובתקשורת ערבית, סוכנות הידיעות האיראנית 'תסנים' דיווחה כי הספינה 'סאביז' – ספינת משא המופעלת על ידי משמרות המהפכה כספינת מודיעין ופיקוד הותקפה בים האדום בין תימן לאריתריאה.

בישראל שתיקה רועמת לצד דיווחים זרים על פעולה של שייטת 13 באמצעות מטען, מוקשים או טיל. לפי הדיווח של רשת 'תסנים', הספינה הותקפה באמצעות מוקשים ימיים שהוצמדו אליה. ברשת 'אל-ערבייה' הסעודית דיווחו כי חיילי קומנדו ישראלים הדביקו את המוקשים אל הספינה האיראנית.

בחודש שעבר פרסם ה'וול סטריט ז'ורנל' שישראל תקפה לפחות תריסר ספינות איראניות בעבר, מהן תקיפות בים האדום ומהן בים התיכון. לפי הנטען בכתבה, מטרת התקיפות היתה סיכול העברות אמל"ח לצד העברת נפט לארגוני טרור ולמשטר הסורי.

תקיפות אלו הוזכרו על ידי גורמים איראנים גם בהקשר של זיהום הזפת הנרחב בחופי ישראל שמקורו נחשף כדליפת נפט גולמי במהלך העברתו בין מכלית שהוטענה באיראן למכליות שפרקה בסוריה. הזיהום הוגדר על ידי השרה גילה גמליאל כ"טרור איראני", בין אם כמעשה מכוון ובין אם לאו.

נראה כי הפעם הנזק לספינה משמעותי יותר, כחלק מהחרפת העימות הימי ובתגובה לתקיפות איראנית של שתי ספינות סוחר, הליוס ריי ולורי, שתחת דגלים זרים אך בבעלות ישראלית במהלך פברואר ומרץ. גורמים ישראלים אמרו כבר אז כי אלו לא יעברו ללא תגובה.

תקיפת הספינות הישראליות לא יוחס לגורמי פרוקסי שמפעילה איראן כמו החות'ים התימניים, ואחת התקיפות אף דווחה כירי מתוך טריטוריה איראנית. מה שמגלה כי איראן מתייצבת חזיתית ורוצה לייצר משוואה מרתיעה לפעילות הישראלית כנגד ספינותיה מבלי להסתר כהרגלה מאחורי ארגונים שליחים.

נראה כי בתקופה האחרונה נוצר עימות ימי בין ישראל לאיראן שרק הולך ומחריף.

איראן מעבירה מזה זמן רב נפט לסוריה, משכך, קשה להאמין לטיעון של ה'וול סטריט ז'ורנל' כי הנפט מהווה יעד לתקיפה צבאית. צה"ל תוקף רק מטרות ערכיות של נשק "שובר שוויון" שהכרחי לסכל את העברתן. סביר יותר שהאיראנים ראו כי טוב בהובלת נפט לסוריה והחליטו להעביר מערכות נשק שהתקשו להעביר דרך נמל התעופה בדמשק בו חיל האוויר הישראלי מפציץ משלוחים איראניים כשגרה. כיוון שכך נראה שישראל תקפה או חיבלה בהעברות נשק בין ספינות או בדרכו לנמל סורי.

לישראל היסטוריה ארוכה של תפיסת ספינות סוחר שהובילו נשק איראני לחיזבאללה ולחמאס מה"קארין A" ועד ה"קלוס C". אך מדוע לא התאפשר מעצר על ידי חיל הים ישראלי כמו של הספינות פרנקופ, ויקטוריה ואחרות, ולא ביצוע המעצר על ידי מדינות זרות כמו במקרה של הספינה מונצ'גרוסק שנעצרה על ידי קפריסין (פיצוץ מחסן האמוניום ניטרט שהחריב את נמל בירות הזכיר את פיצוץ מטענה כשנתיים לאחר שנפרק, וגרם לנזקים משמעותיים בנמל לימסול. י.ש.)?

אפשרות אחת היא שסיכון אנשי הקומנדו הימי בדפוס פעולה חוזר הביא לשינוי מדיניות בצה"ל. אפשרות נוספת היא שהמטען המסוכן (שלצד מטען אזרחי לגיטימי), איננו נשק נפיץ והתקפי במובהק או שהוא בעל ערך איכותי ולא כמותי ולכן נפגעת הלגיטימציה להשתלטות צבאית על ספינה אזרחית זרה בלב ים. המערכה האווירית העיקרית לסיכול העברת מערכות לחיזבאללה היא של מערכות ניווט וניהוג לשדרוג רקטות לטילים מדויקים, אלו לא חומרי נפץ וגם לא טילים שלמים. ייתכן שקיימים פרויקטים דומים למערכות נשק ימיות כמו צוללות ננס שקיימות ברשותה של איראן.

החבלה הישראלית בספינות סוחר איראניות או במטענן הצדיקה מבחינתם פעולת תגמול. קשה לדעת אם זיהום הנפט הוא פעולה יזומה איראנית, ויש לשער שזו לא פעולה מכוונת, כיוון שהאינטרס האיראני הוא לא נקמה בלבד - הם אויב יותר מתוחכם מזה. האינטרס האיראני להמשיך את העברת הנפט ואת ציר הובלת הטובין הזה בשקט בלי תשומת לב עולמית מיותרת. את הנקמה הם הגישו קרה בים האדום ובמפרץ עומאן, וצה"ל לא נשאר חייב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר