צפו בתיעוד

"בעלי יכול ללמוד"; הנשים החרדיות שעובדות בחיל האוויר

עשרות נשים חרדיות, חלקן נשות אברכים, הצטרפו תחת מעטה סודיות, ליחידה מודיעינית של חיל האוויר • כעת, היוזמת, קיבלה מדליה ממפקד חיל האוויר, וסגן השר אורי מקלב - מברך (אקטואליה)

(צילומים: דובר צה"ל; תמונת המטוס: משה שי / פלאש 90)

עשרות נשים חרדיות, חלקן נשות אברכים, הצטרפו ליחידה מודיעינית של חיל האוויר, תחת מעטה סודיות הכרחי בשל כך שמדובר ביחידה חשאית. דבר עבודתן נחשף כעת, עם קבלת מדליית הוקרה - "מעל ומעבר" מטעם מפקד חיל האוויר, למייסדת העמותה שיצרה את הקשר בין הנשים לחיל האוויר.

מדובר בעשרות נשים חרדיות שהצטרפו כאזרחיות עובדות צה"ל, באחד הפרויקטים המרכזיים של יחידת אופק, היחידה הטכנולוגית של חיל האוויר. במהלך עבודתן, בין היתר, הן סייעו בהתאמת כלי הטיס של חיל האוויר לפצצות וטילים שהותקנו עליהן, ושימשו את הצבא במסגרת מבצעים חשאיים שונים.

הנאום של אסתי סלומון בקבלת המדליה (צילום: דובר צה"ל)

אחת הנשים, אישה חרדית בת 26 ואם לשלושה ילדים סיפרה בשיחה עם N12: "הילדים שלי לומדים במוסדות חרדים שמחנכים אותם לתורה ויראת שמיים. אחד הדברים שמספקים אותי בתפקיד שאני עושה בחיל האוויר הוא שאני מפרנסת משפחה ובעלי יכול ללמוד תורה ברוגע ובשלווה בזכותי".

אישה חרדית נוספת מספרת: "הייתי מאד ממליצה לחברות שלי לבוא לכאן, זה מקום עבודה טוב, התנאים פה מאד טובים, ומאד כיף מבחינה מקצועית, ואתה עושה דברים עם המון סיפוק. מבחינה חברתית, אנחנו קבוצה גדולה של נשים חרדיות, זה תענוג גדול בשבילי, וגם מה שאנחנו עושות, לפתח ולהרוויח עליך כסף".

"אני רואה בזה שבעלי לומד, איזה זכות הצלחנו לקחת על עצמנו פרוייקט יותר ענק מאיתנו", היא מוסיפה.

(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: דובר צה"ל)

השנה זו הפעם השלישית, שהוענקו מדליית הוקרה - "מעל ומעבר" מטעם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לרגל יום העצמאות. מדליית ההוקרה הוענקה לדמויות ופעילויות יוצאות מגדר הרגיל שתרמו 'מעל ומעבר' לחיל האוויר או שיצרו ערך מוסף ביחסי הגומלין שבין החברה הישראלית לחיל.

בין מקבלי המדליות הגברת אסתי סלומון, מנכ"לית עמותת "עתידה" שייסדה את העמותה מתוך מגמה לשילוב נשים חרדיות בתפקידים בעלי משמעות ויזמה את פרויקט "תוכנה באמונה" - פרויקט דגל לפיתוח תעסוקתי של נשים צעירות מהקהילה החרדית במקצועות טכנולוגיים בחיל האוויר, בהתאמה לצרכיהן ואורח חייהם החרדי. כמו למשל ביחידת "אופק 324", היחידה הטכנולוגית של חיל האוויר.

סגן השר אורי מקלב מברך

בדברי ההסבר נאמר כי הנשים תורמות לפיתוח פרוייקטים ליבתיים ומבצעים ומגלות מקצועיות ומסירות ראויה לכל הערכה בביצוע תפקידן. "הגברת סלומון מנהיגה חברתית בעלת חזון פועלת באופן נמרץ "מעל ומעבר" לשילוב נשים בתפקידי תכנות איכותיים בפרוייקטים מבצעים ליבתיים - החל מאיתורן דרך הכשרתן ומלווה אותן באופן צמוד. בפעילותה מביאה לידי ביטוי ערכים של קירוב, אחדות ושאיפה לשיוויון מגדרי תוך יצירת סינרגיה חברתית למען לכידות, רב תרבותיות המייצרים כולם גם יחד - 'אחווה ישראלית'".

(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: דובר צה"ל)

סגן שר התחבורה אורי מקלב אף שיגר ברכה מיוחדת למעמד בו בירך את מפקד חיל האוויר וכל מערך הפיקוד וכן את הגברת אסתי סלומון על "הפרויקט הייחודי שבו קיים שיתוף פעולה מירבי להעסקת נשים חרדיות ולאפשר להן לפרנס את משפחותיהן בכבוד".

בנאומה בטקס, סיפרה סלומון: "יום עצמאות 2020. ישראל סגורה, מפוחדת העתיד לוט בערפל. השמים נפתחו לרגע, ומטס חיל האויר מעל בתי החולים הצדיע לצוותים הרפואיים שפעלו ועדיין פועלים במסירות בהתמודדות עם משבר הקורונה. באותה שעה. עמדה אישה אחת בחלון ביתה, והצביעה לשמים ואמרה בגאווה לבתה שלידה: 'את רואה את המטוס המתנשא בשמים? שם אמא עובדת!'.

"הרגע האישי הזה של האם ובתה, באחת הערים החרדית בישראל, הוא רגע, המוכיח לנו עד כמה החיבור והמחבר בתוכנו הוא גדול יותר ממה שאנחנו רגילים להכיר ולדעת.

"אני, אסתי סלומון, אישה חרדית, תושבת רמת בית שמש, שמחה ואף גאה לקבל כאן היום מדלית מפקד חיל האויר, על הובלת מהלך לאומי והיסטורי. פרויקט מרגש שהצליח מול כל הסיכויים והסיכונים".

אסתי סלומון ומפקד חיל האוויר (צילום: דובר צה"ל)

בהמשך נאומה הוסיפה: "תודה לכם מפקדי חיל האויר, בשמי, בשם הנשים בשם החברה החרדית והחברה הכללית, ובשם הדור הבא שיגדל כאן. על הסרת החסמים, על פתיחת הדלתות, על ההבנה והאמונה, הכבוד והרגישות. בזכותם עשינו יחד היסטוריה אמיתית שראויה שתמשיך ותגבר גם לדור הבא, בעזרת השם.

"תודה לכן הנשים על קידוש השם, על הנחישות ועל ההצטיינות ועל הבשורה שאתן מביאות לא רק למשפחותיכן, אלא גם לחברה החרדית, לחיל האויר ולמדינת ישראל. אתן ההוכחה כמה יפה היא תורה עם דרך ארץ".

אסתי סלומון בטקס (צילום: דובר צה"ל)

"בימים אלה בהם נראה המפריד גדול מהמחבר, מכאן תצא הבשורה: אפשר אחרת הוכחנו זה אפשרי וזה מאוד חשוב", היא חתמה את נאומה, "שלי שלכם".

בשיחה עם 'כיכר השבת' הוסיפה הגברת סלומון כי "הצלחנו להקים ולהוביל פרויקט המאפשר תעסוקה לצד שמירה על ערכי הדת והחברה החרדית, לרבות הפרדה בין נשים לגברים. כאשר העובדה שמדובר בנשים חרדיות לא באה על חשבון איכות ורמת התעסוקה שלהן. הנשים שסיימו את עבודתן בצבא התקדמו במשק לעבודות איכותיות ביותר, ומרוויחות פי כמה וכמה ממקבילותיהן בתחום".

עוד קיבלו את המדליות, הגברת שרה שדמי שהצטרפה לסמל"א (סייבר, מודיעין ולוחמה אלקטרונית ברפאל) ב- 1972 כחוקרת צעירה, בוגרת הטכניון, ושימשה כחוקרת בכירה במשך 48 שנים בשירות הארגון.

וכן סא"ל במיל' י' לוחם אווירי וקרקעי. פעילותו המודיעינית והמבצעית העניפה והחשאית בשירות מדינת ישראל ניכרת לאורך השנים. י' פיקד בשטח אויב על סדרת מבצעים להעלאה החשאית של יהודי אתיופיה בשנת ה-80 ומאז מתנדב במספר עמותות.

(צילום: דובר צה"ל)
(צילום: משה שי / פלאש 90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר