מתקפת הסייבר הדרמטית

'המוסד פגע במתקן גרעין'; איראן: "זה טרור, וזכותנו להגיב"

מתקפת הסייבר במתקן הגרעיני בנתנז - שדווחה תחילה כתקלה במערכת החשמל - הולכת ומתבררת כפעולה דרמטית שגרמה נזק רב להעשרת האורניום, ואיראן כבר מאיימת על ישראל בתגובה (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
המתקן הגרעיני בנתנז, אחרי הפיצוץ ביולי (צילום לוויני; תקשורת ערבית)

"המוסד הישראלי עומד מאחורי תקיפת מתקן הגרעין בנתנז"; כך נמסר היום (ראשון) מפי מי שהוגדרו כ'גורמי מודיעין במערב'. ‏ראש תכנית הגרעין האיראנית התייחס לאירוע ואמר: "זו פעולת טרור, ואנו שומרים על זכותנו להגיב".

המקורות המסווגים, המוכרים כאמינים, הוסיפו ועדכנו כי "התקיפה גרמה לפגיעה חמורה, בלב פרויקט העשרת האורניום של איראן, ולנזק שהוביל, עד להודעה חדשה, להפסקת ההעשרה במתקן".

ראש תכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית, עלי אכבר סאלחי, התייחס לאירוע ואמר: "ההתקפה על אתר נתנז הגרעיני מבטא את התבוסה של מי שמתנגד לפיתוח מדינתנו. אנחנו מגנים את הפעולה הזו".

"אנחנו מדגישים את החשיבות שהקהילה הבינלאומית תתנגד לפעולת הטרור הזאת", הוסיף הבכיר. "לאיראן שמורה זכות התגובה נגד מי שביצע את התקיפה ומי שנתן את ההוראה לפגוע במפעלי נתנז".

במקביל, ראש הוועדה האיראנית שהוקמה כדי לחקור את האירוע החריג, מסר לאתר המקומי 'נור ניוז', כי הדיווחים בתקשורת הזרה באשר לסיבת האירוע בנטנז אינם נכונים. "מדובר בשמועות", הוא טען.

ראש הוועדה הטכנית הוסיף: "צוות החקירה נמצא במתקן בנתנז מאז שהחל האירוע, פרטים סופיים אודותיו יפורסמו בהמשך ונבחנות מספר אפשרויות שהובילו לתקלה ברשת החשמל במתקן".

יחידת סייבר (צילום: דובר צה"ל)

כזכור, זמן לא רב אחרי שבאיראן אישרו את השמועות על תקלה שהתגלתה במערכת החשמל של המתקן הגרעיני בנתנז, התברר - כך לפי מומחים שבדקו את המקרה - כי הוא נגרם כתוצאה ממתקפת סייבר ממוקדת.

המומחים, שצוטטו בכלי התקשורת, הוסיפו והסבירו, לאחר שניתחו את פרטי האירוע, כי מערכות שלמות בתוך המתקן המסווג הושבתו באופן חלקי או מלא, בעקבות הקריסה החשמלית שיצרה מתקפת הסייבר.

מפרטים שמסר מוקדם יותר היום דובר ארגון האנרגיה האטומית של איראן עלה, כי לא נפלטו לאוויר חומרים מזהמים, ואף לא היו נפגעים ישירים כלשהם במתקן זה - שכבר חווה לפני כתשעה חודשים פיצוץ מסתורי שהיסב נזק רב.

"אנחנו מתחייבים לנקום במדינה שביצעה את המתקפה", אמרו אז, בחודש יולי, גורמים רשמיים במעצמה השיעית, כשדבריהם מכוונים לעבר מדינת ישראל.

ברקע המתקפה היום, עומדת העובדה שביממה החולפת החלה איראן החלה להעשיר אורניום במפעל התת-קרקעי שלה בנתנז, על ידי דגם נוסף של צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2m - כאלו בעלי יכולת ייצור הגבוהה פי 50 מהמתקנים של 'הדור הראשון', וכן תחילת הזרמתו של גז אורניום ל-164 צנטריפוגות מסוג IR-6 וניסויים בצנטריפוגות משודרגות מסוג IR-9.

חלק מדברי כוכבי, היום (צילום: דובר צה"ל)

רק הבוקר, בנאום לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התייחס הרמטכ"ל אביב כוכבי לפעולות שונות שישראל מבצעת במספר חזיתות, ואמר: "פעולותיו של צה"ל ברחבי המזרח התיכון אינן נסתרות מעיניי האויבים. הם צופים בנו, רואים את היכולות ושוקלים את צעדיהם בזהירות".

"בזכות פעולות צבאיות אחרות, מורכבות ומתוחכמות, בזכות חיילי צה"ל ומפקדיו, השנה החולפת הייתה אחת השנים הבטוחות ביותר שידעו מדינת ישראל ואזרחיה. נמשיך לפעול בעוצמה ובשיקול דעת, בנחישות ובאחריות, על מנת להבטיח את ביטחון מדינת ישראל ועל מנת שלא יתווסף שם נוסף לאבני ההיכל", אמר כוכבי, בטקס הנחת הדגלונים בהר הרצל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר