היסטוריה ואקטואליה

פוגרום קיילצה בו נטבחו עשרות ניצולי שואה

ניצולי השואה האומללים שחזרו לעיר קְיֶילְצֶה שבפולין "וחשבו לפתוח דף חדש" ביחסים עם הגויים, לא האמינו ששנאת היהודים תתפרץ שנתיים - לאחר השואה. זה סיפורם (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הבניין ברחוב פלנטי 7, שבו נטבחו 40 יהודים (צילום: Canon PowerShot A75, מתוך ויקיפדיה))

ניצולי השואה האומללים שחזרו לעיר קְיֶילְצֶה שבפולין "וחשבו לפתוח דף חדש" ביחסיהם עם הגויים, לא האמינו ששנאת היהודים תתפרץ שנתיים בלבד לאחר השואה. בקיץ תש"ו (1946) התקיימה שוב אמרת חז"ל "הלכה היא ועשיו שונא ליעקב", ושוב ושוב הגוים רצחו יהודים לחינם.

***

בתאריך ה' תמוז תש"ו, באותו הזמן שבארץ ישראל המחתרות נאבקות לגרש את הצבא הבריטי בדרך להקמת מדינה יהודית, והילד הנריק בלשצ'יק, בן ה-8 נעלם למשפחתו. אחרי יומיים הוא חוזר, ומספר להוריו שיהודים חטפו אותו, והוא הוחזק בכוח בידי יהודים.

המשטרה הפולנית כתגובה עצרה יהודי בשם ר' קלמן זינגר, ששרד את מחנות הריכוז. שעות ספורות אח"כ החלו להתאסף בקרבת הבית קבוצת גוים שהאמינה שבאותו בית ישנה אפיית מצות מדמם של ילדים גוים, לפוגרום הצטרפו כמה חיילים מצבא פולין, שירו לחלונות הבניין.

אנדרטה המוצבת בבית הקברות היהודי בעיר (צילום: אלי 1, ויקיפדיה)

באירוע הטראגי, נרצחו 42 יהודים, ומאות הוכו בקרשים ובמוטות ברזל. המשטרה והצבא ניסו במעט למנוע מהפוגרום להתבצע, אך ללא הועיל כנגד מאות פורעים שהיו מצוידים בסכינים, במקלות עץ, במוטות ברזל, במפתחות ובאומים. בכיכר מרכזית בעיר, נערך לינץ' אכזרי בניצולי השואה.

כאמור מתוך 163 היהודים ניצולי השואה ששהו בעיר, נרצחו 42, וכ-80 נפצעו, הגויים האנטישמים לא נרגעו, ועלו לדירות שידעו שגרים בהם יהודים על מנת לאתרם ולרצוח אותם.

בעקבות פוגרום זה, ופוגרום נוסף בעיר קרקוב קודם לכן, עזבו את אדמת אירופה החרוכה מעל 150 אלף יהודים בדרכם אל ארץ האבות היא ארץ ישראל, שם נתקלו בכובש הבריטי שלא חפץ בעליית יהודים לארץ הקודש.

מסתבר שבעוד מקומות באירופה תוכנן לערוך פוגרומים ביהודים. מאיר אינדור באתר 'ישראל היום' סיפר שאמו, כשחזרה מהמחנות עם חברתה לעיירת מגוריהם, באו צעירי העיירה ואיימו עליהן לעזוב. אחרת, יעשו להן מה שעשו עמיתיהם הפולנים ב"פוגרום קיילצה".

הבניין ברחוב פלנטי 7, שבו נטבחו 40 יהודים (צילום: Canon PowerShot A75, מתוך ויקיפדיה)

בימינו לאחר שמדינת ישראל היא מעצמה שישית בעולם. יש לה צבא מתוחכם, ומערכת רפואה מתקדמת. היא מנצלת את עוצמתה וחוסנה לעזור לכל היהודים בעולם, והיא עורכת לחץ אדיר על ממשלות ארופה, שיחקקו חוקים כנגד אנטישמיות.

בזכות זה ישנם קהילות יהודיות באירופה שמתקיימות למרות הגויים האנטישמים ששונאים את העם היהודי החל ממתן תורה בהר סיני לפני אלפי שנים.

לפני שנתיים פירסם כיכר השבת שממשלת פולין מנסה לחוקק חוק שכאילו היא לא אשמה בשואה, ואפילו היא קורבן שלה... השיא היה שראש ממשלת פולין איים שהוא לא יגיע לירושלים באם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יתנצל על האשמתו שיש לפולין חלק בשואה. את האמת אי אפשר להסתיר, ועל אדמת פולין המדממת נרצחו ונעקדו אלפי יהודים בידי גוים פולנים צמאי דם.

נתפלל שבעז"ה משיח בן דוד יגיע תכף ומיד, ביחד עם הגאולה השלמה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר