היסטוריה ואקטואליה

"אגודת הסתרים" שפעלה באם הישיבות - וולוז'ין

רבי משה מרדכי אפשטיין היה מראשוני "חובבי ציון" שדאגו לפתח את מצות ישוב ארץ ישראל, בשנים שלמד בישיבת וולוז'ין היה בחר באגודת סתרים שכונתה בשם "נס ציונה" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגרמ"מ אפשטיין על רקע חדר במוזיאון 'החאן' בחדרה (צילום: ישראל שפירא)

פרק ג': אנו עסוקים בהקמתה של העיר חדרה מיסודו של הגרמ"מ אפשטיין, בוגר ישיבת וולוז'ין. היום נחשוף על "אגודת סתרים" ב"אם הישיבות" - וולוזין.

הגאון המופלא רבי משה מרדכי אפשטיין נודע בעולם התורה כראש ישיבת סלבודקה שעלתה לעיר חברון, וכמחבר הספרים "לבוש מרדכי" על מסכתות הש"ס ושו"ת, אך מעטים יודעים שהוא היה מראשוני "חובבי ציון" שדאגו לפתח את מצות ישוב ארץ ישראל, ומעטים עוד יותר יודעים שהגרמ"מ אפשטיין נחשב כאחד מראשי המייסדים של חדרה בשנת תרנ"א (1891) ותמונתו מובאת בחצר מוזאון החאן חדרה בהבלטה, ומודגש שהיה אחד ממייסדי העיר.

הגרמ"מ אפשטיין בקיר מוזאון החאן בחדרה (צילום: ישראל שפירא)

האהבה של הגרמ"מ אפשטיין לארץ ישראל החלה כבר בנעוריו כשלמד בישיבת וולוז'ין אצל ראש הישיבה הגאון הנודע הנצי"ב - ר' נפתלי צבי יהודה ברלין שגם הוא נודע בתור חובב ציון, ותמך תקופה ארוכה בתנועת חובבי ציון בדרכם לבניינה המחודש של ארץ ישראל.

לא יחיד היה הגרמ"מ אפשטיין באהבתו למצות ישוב ארץ ישראל, באותן שנים היו גדולי ישראל בולטים בין האישים המנהיגים של חובבי ציון, ביניהם רבה המפורסם של קובנה רשכבה"ג רבי יצחק אלחנן ספקטור, רבי שמואל מוהליבר רבה של ביאליסטוק, וכן הגאון הנודע רבי אליעזר גורדון, רבה של טלז וראש הישיבה בה (יש לציין, שלימים רובם חזרו בהם מתמיכתם בתנועה הציונית החילונית).

חדר במוזיאון 'החאן' בחדרה מיסודו של הגרמ"מ אפשטיין המתאר היאך היה נראה בית של ראשוני חדרה (צילום: ישראל שפירא)

בשנים שהגרמ"מ אפשטיין למד בישיבת וולוז'ין היתה בישיבה אגודת סתרים של חובבים ומפני עינו העוינת של השלטון הצארי, היא הייתה חשאית וכונתה בשם "נס ציונה".

מרתק לעיין בלשון השבועה שנשבע הגרמ"מ אפשטיין טרם צורף לאגודת "נס ציונה": "בשם ד' אלקי ישראל, בשם ארצנו הקדושה ובשם כל היקר והקדוש לי הנני נשבע שבועת אמונים, שבועת ה', להיות עבד נאמן למטרת חברתנו ולהשתדל בכל ימי חיי להוציא את הרעיון ישוב ארץ ישראל לפעולות ידים ולבלתי גלות סוד החברה לאיש בטרם יכנס גם הוא בבריתה בשבועה".

קיר מוזאון 'החאן' בחדרה (צילום: ישראל שפירא)

לאגודה התקבלו רק חברים, "שהצטיינו בלימוד תורה, ביראת שמים, בכישרונות ספרותיים, אלה אשר הבטיחו גדולות בעתיד, או שיכלו להשפיע על סביבתם ברוחה של האגודה".

כאמור אחד החברים בחבורה זו, היה ה"עילוי מבקשט", רבי משה מרדכי אפשטיין.

ספר 'לבוש מרדכי' להגרמ"מ אפשטיין זי"ע ראש ישיבת סלבודקא חברון וממקימי חדרה (אוצר החכמה)

לאחר חתונתו עם אשתו חיה מנוחה, בתו של הנדיב הידוע ר' שרגא פייבל פראנק מאלקסוט, ליד קובנה, הגשים את חלומו לבנות כרך בארץ ישראל, והמשיך בפעילותו, והפעם ב"למעשה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר