ריאיון ראשון • מרתק

יזם עיר התורה במקסיקו: 'מזג טוב כל השנה'

עיר התורה העומדת לקום במקסיקו קורמת עור וגידים, בריאיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי מסביר היזם של העיר; כמה תעלה דירה, איכות החיים, מה מניע אותו ועוד • מרתק (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
משה שמריה (צילום: ללא קרדיט)

העיר החרדית החדשה העומדת לקום במקסיקו, קורמת עור וגידים, משה שמריה (55) איש עסקים ופילנטרופ חסד ממקסיקו סיטי, היזם של העיר, מסביר בריאיון על העיר החדשה, שהנחת אבן הפינה לעיר תתקיים בי' תמוז - השנה.

העיר החדשה, תקרא 'עיר התורה' בדרום אמריקה, ושם יוצע לאברכים רכישת בית, ללא ריבית, בפחות מאלף דולר בחודש, בשבוע האחרון, יצא מכתב ברכה נדיר מגדולי הרבנים בארץ ובארה"ב.

המכתב המתפרסם הבוקר

במקביל, תתאפשר למשפחות האברכים, חיי תורה שלווים ורגועים, עם כל הנצרך למשפחה ולילדים, במיקום שלטענתם הוא מהטובים בעולם. המטרה - פחות ביזנס, יותר תורה בהרחבת הדעת, במנוחה ובשלווה.

"אנחנו לא משחקים", מסביר משה שמריה אחד היזמים, "אנו מתכוונים לתת את כל התמיכה והעזרה לאברכים, לכן התנאים יהיו מאוד נוחים, תשלומים ללא ריבית".

"מה שאנחנו רוצים זה להגדיל את התורה במקסיקו, רוצים שיהיה לבני התורה איכות חיים טובה יותר, שיוכלו לעסוק בתורה בנחת וללמוד יותר טוב בהתמדה ושקידה על התורה מתוך מנוחת הדעת, שקט ושלווה, זה היעד שלנו", אומר ל'כיכר השבת', שמריה בריאיון ראשון אי פעם לתקשורת ישראלית.

משה שמריה במשרדו

משה שמריה הוא איש עסקים ופילנטרופ חסד ממקסיקו סיטי, בנוסף, שמריה הוא יזם נדל"ן ובעל רשת מסעדות מוכר בקרב הקהילה היהודית במקסיקו. הוא מגיע ממשפחה של חסד, מיזמי הפרויקט המקסיקני 'תורה עד הבית' – מיזם מקומי שרשם עד כה 20,000 שעות של תורה שעיקרו אברכים המגיעים עד לבית, להעברת שיעורי תורה וקאוצ'ינג יהודי.

לשמריה,שותפים נוספים, כדוגמת מר יצחק חילו, בן תורה ואיש עסקים מכובד וכן אנשי חזון בעלי רקע תורני שכל מגמתם בלהעניק אופי תורני מובהק שתפאר את העיר התורנית העתידית של אמריקה הלטינית.

למה רכשתם קרקע רחוקה כל כל מהעיר?

שמריה: "יותר ממיליון וחצי מ"ר נרכשו, בסמוך לעיר 'איכסטפן דה לה סאל' – הנמצאת כמאה ק"מ ממרכז החיים היהודיים במקסיקו סיטי. מדובר באחד המקומות היפים במקסיקו, שתיירים רבים זורמים לשם במרוצת השנה, בשל נפלאות הבריאה שנתגלו בתחומי העיר, האיזור כולו טבול בירוק ובעל מזג אוויר מיוחד בנעימותו - מעיינות מים חמים, מערות נטיפים בכל הצבעים ותופעות מלח ייחודיות, כשהצבע הירוק שולט בכל פינה, הרים שדות, גינות ובעיר עצמה וסביבתה – הכל הכל ירוק".

הדמיה של העיר - בוידיאו; "הכל ירוק" • צפו

"מדובר באיזור עם מזג האוויר בין הנוחים בעולם" מדגיש שמריה, "עיר התורה של דרום אמריקה שאנו מקימים שם, הוא אומר בשמחה והתרגשות בלתי מוסתרת תהיה היפה בעולם. זו תהיה עיר ירוקה ואקולוגית. לכל בית בעיר הזו, תהיה גינה צמודה לבית, זה תנאי אצלנו".

ההדמיות של העיר

"בניית העיר תעשה בשלבים. כשכבר בתוך 3 שנים אנו מקווים ומייחלים לחנוכת העיר עם 120 משפחות של בני תורה. עם הקמת העיר, אנו היזמים מתחייבים לבתי כנסת, ספרדי ואשכנזי, ישיבה, גני ילדים, בית ספר יסודי וכמה כוללים. כל זה כבר בשלב הראשון. כמו כן אנו מתחייבים פה מראש, לכל 'כולל' שייבחר לקבוע את משכנו בעיר התורה - יקבל מאיתנו את השטח ללא תשלום".

העיר מיועדת רק לתושבי מקסיקו?

"אמנם מקסיקו היא המודל לחיי תורה עבור כל דרום אמריקה, אבל העיר מיועדת לא רק לבני מקסיקו, אלא לכל בני התורה בדרום אמריקה, מפנמה או מארגנטינה מכל מקום. הצורך למקום כזה שהוא מיוחד לבני תורה, הוא אותו צורך כמו באמריקה. גם דרום אמריקה צריכה וזקוקה לעיר כזו".

"אנחנו רוצים להקים דבר דומה לליקווד, בתנאים גשמיים טובים אף יותר, שבו אברכים המקדישים חייהם לתורה, יהיה להם את המקום הנכון והטוב ביותר לכך, עם אפשרות הטובה ביותר לחינוך הילדים, וחיים יהודיים על פי תורה".

מי אתה משה שמריה?

"אני אדם שקודם כל מעריך ומעריץ את חכמי התורה. עבורי הם הסמל והדוגמא והיעד. אנשים עשירים אינם מודל לחיים עבורי, חכמי התורה כן. אני משוכנע שהעולם עומד וקיים בזכות ובשביל התורה. לכן, אני משתדל לעבוד את הקב"ה, לומד תורה בכל יום, ומאמין שכל ההצלחה היא בזכות החכמים שמלמדים את עם ישראל".

ההדמיות של העיר

"המטרה שלי היא להגדיל תורה כדי להביא את המשיח". בחיוך מאושר כשהוא מפליג בחזונו הוא מוסיף, "אני בטוח שכשהמשיח יבוא הוא ייקח את העיר הזו לירושלים, כך כפי שהיא".

שמריה עוד מעט בן 55, אב לחמישה ילדים נשואים, וסב ל-11 נכדים בלע"ר, מספר: "נולדתי בעיר במרחק כ-4 שעות נסיעה ממקסיקו סיטי, בעירנו לא היתה קהילה יהודית מספיק מבוססת. כך, אחר שחזרנו בתשובה אני ורעייתי הבנו שאין לנו אופציה לעתיד יהודי לילדינו שם, לכן החלטנו לעקור למקסיקו סיטי, בה יש חיי ומוסדות תורה וחינוך יהודי לילדים".

בדיקה קטנה העלתה, כי שמריה מקפיד על סדר יום הכולל לימוד תורה גם בבוקר וגם בערב, זאת למרות סדר היום העסקי שלו, גם את הראייון הזה, לקח לנו שבוע להצליח לתאם עמו, בשל לוח הזמנים הצפוף של איש העסקים שמאושר לספר לנו על אחת מיוזמות התורה של משפחתו.

"הקמנו ארגון בשם TAD 'תורה אה דומסיליו' - (תורה עד הבית) כלומר שהתורה הולכת לבתים של אנשים, מטרת הארגון למסור שיעורי תורה בבתים או במשרדים של יהודים. הכשרנו 19 אברכים, הם באים ללמד תורה אבל הם גם הוכשרו לשמש קאוצ'רים, אז הם לא רק משפיעים תורה במקומות בהם הם מלמדים, הם גם עוזרים בחיים למשפחות יהודיות. עד הקורונה, מסרנו יותר מ 20 אלף שעות של לימוד, ברוך השם" מספר שמריה.

"אחי הרב יעקב שמריה הוא ראש התוכנית, ואנחנו המשפחה עוזרים לו, לצד עוד מעשי חסד וקיום צרכים של חיי תורה, שכולנו מאמינים שהם הם העיקר בחיים".

הלכתם להתייעץ עם רבנים קודם להקמת העיר?

"ראשית התייעצנו עם זקן ראשי הישיבות באמריקה הגאון הרב שמואל קמינצקי, שמלווה עשרות בשנים את הקהילה היהודית במקסיקו. הוא שמכיר מקרוב את התמודדויות החיים היהודים בעיר הגדולה, בנוסף פנינו אל ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שאחר שבדק ובירר ודרש בפרטים, קיבל את הבקשה ועומד בנשיאות עיר התורה".

"בשבילנו זה הכבוד הכי גדול שהרב אדלשטיין הסכים לעמוד בנשיאות", אומר שמריה נרגשות, "זהו קשר ישיר בין הישיבה הכי מפורסמת בעולם שאנחנו שואפים שגם אצלנו תהיה כזאת ישיבה, בנשיאות גדולי ישראל ילמדו טובי הבחורים והאברכים כל דרום אמריקה במקום המיוחד הזה. שגדולי התורה הם אלו שעומדים בנשיאות העיר".

בשיחת טלפון: כך שכנע הגר"ש את ראש הישיבה להיות נשיא העיר

"זו המטרה שלנו, שכולם, כל תושבי העיר ישאפו לגדול כמוהם. אנחנו נספק את האפשרויות הגשמיות, שכך יוכלו להתעלות בתורה ללא הפרעות. החיזוק שאנחנו מקבלים מחכמי וגדולי ישראל מכל העולם, חברי מועצות גדולי התורה שהצטרפו לברכתו של הרב אדלשטיין מרגשת אותנו מאוד. גם במקסיקו אנחנו מקבלים חיזוק גדול, החכמים התלהבו מהרעיון, עשרות רבנים ונשיאי ורבניי הקהילות במקסיקו סיטי מחזקים אותנו ומעודדים. הם מתרגשים ומתעניינים בפרטים עוד בטרם פירסמנו את התוכנית המלאה. כמה מהם כבר ביקשו להזמין בתים לילדיהם. כולם מבינים שמדובר במיזם גדול מאוד, ושינוי עצום לאפשרות להתעלות בתורה".

תספר לנו קצת על איך יראו הבתים בעיר?

"טכנית, הבתים המתוכננים ב'עיר התורה' נשמעים לאוזן ישראלית כמו חלום של ממש: "אנו מציגים 5 גדלים של בתים בשלב הראשון, כל בית יהיה מרווח וכאמור עם גינה, וכן שטחים רבים לילדים שיוכלו להתפתח בצורה טובה. גודל הבתים נע בין 140 מ"ר לבית הקטן ועד ל 270 מ"ר לבתים הגדולים, לכל בית תוצמד גינה פרטית בגדלים של כמאה מ"ר. המחירים, מותאמים לאברכים, פחות ממאה אלף דולר לבית הקטן ועד 220 אלף דולר לבתים הגדולים".

ואיך האברכים ישלמו על אותם בתים?

"55 המשפחות הראשונות שיכריזו על הצטרפותם לרכישת בית עבור דיור מיידי, אנו נציג להם אפשרות רכישה מאוד נוחה, תשלומים של פחות מאלף דולר לחודש, 120 חודשים, ללא ריבית, כך שבתוך עשר שנים הבית יהיה בבעלותם המלאה. אצלנו, לאברכים תהיה הזדמנות להחזיק בבית משלהם, בקלות. אנחנו מאמינים שלימוד תורה בשלווה, הוא המתכון להתעלות בחיי תורה".

איך תשכנע אברכים, לעזוב את החיים להם התרגלו, בעיר הגדולה?

"לעבור להתגורר בעיר התורה, לא תהיה הקרבה גדולה כיוון שהמיקום שבחרנו (איכסטפן דה לה סאל) הוא אחד המקומות היפים והנוחים בעולם, גם מבחינה בריאותית. מדובר במקום עם אקלים מיוחד כל כך. זהו מקום, שבניגוד לעיר הסואנת והדביקה בלחותה, שורר מזג אוויר לא חם במיוחד, ממוצע של 20 מעלות כמעט כל השנה, גם הימים הקרים, הם ימים של 10 מעלות. ללא זיהום אוויר, והמיקום הספציפי המיועד ל'עיר התורה' ממוקם בתוך ריאה ירוקה מרהיבה ועוצרת נשימה".

"הדרך אל מיקום 'עיר התורה' היא כמו מסע תיירותי נפלא. חשוב לציין שבמרחק 10 דקות נסיעה ישנה עיר גדולה 'אקטפה דה לה סן' – כך שגם שאר הצרכים הנדרשים מעבר לעיר התורה, קיימים בהישג יד".

ומה לגבי רמת הביטחון שיהיה לתושבי העיר?

"דבר נוסף וחשוב מאין כמותו, נוכח החיים היהודיים במקסיקו סיטי, שמתקיימים תחת אבטחה מוגברת וקפדנית, בעיר התורה התנאים יהיו אחרים לגמרי: המקום יהיה בטוח ומאובטח, מרווח, ילדים יוכלו לרכב על שבילי אופנים ברחבי העיר. במקומות מיועדים לכך, נקים סופר-מרקט גדול, פארקים ומגרשים, בריכות נפרדות, מגרשים, חדרי משחקים ובריאות וכל הנדרש לאיכות חיים, שאינה קיימת בעיר. העובדים בעיר יהיו ברובם יהודים, ואחרים שיצטרכו לעבוד, יעברו מבדקים כך שיהיו אנשים הגונים. יהודים יוכלו לגור בבטחון וברגיעה, וזה דבר חשוב מאין כמותו".

העיר תהיה סגורה בפני 'בעלבתים'?

"חשוב לי לציין העיר מיועדת לאברכים, אך גם 'בעלי בתים' ברוכים הבאים, כל מי שהוא 'בן תורה' ומנהל את חייו ומשפחתו על פי תורה, מוזמן לבוא. לא מדובר בעיר פאר, כל הבתים יהיו דומים זה לזה מבחוץ. זו תהיה עיר תורה יפה ואיכותית ומרווחת, אבל לא לוקסוס של פאר".

מה מניע אותך?

"אני עוסק בהרבה דברים בחיי, אבל אני חושב שזה המיזם שילווה אותי לעולם הבא שלי. את העיר הזו שמיועדת אך ורק לצורך כך שבני התורה יוכלו להתעלות ללא הפרעות ובתנאים הכי מתאימים ינהל הקדוש ברוך הוא, לכן אני בטוח שיש לנו ויהיה לנו ברכה והצלחה".

מה קורה עד עכשיו, יש ביקוש?

"אני כבר אומר עכשיו 'טוב להודות לה'' אני בטוח שהעיר תזכה להצלחה, יש לנו שטח ל-3000 בתים. כרגע החזון שלנו הוא לכן כאלף בתים תוך עשר שנים, נראה לי שזה הצורך של בני הגולה. אם יהיה צורך נבנה יותר. אבל אני גם יודע שהכי חשוב לחיות בארץ ישראל, אבל אנחנו צריכים להעמיד חלופה הכי טובה בגולה, כדי שלכל בן תורה שכבר חי בגולה - יהיה לו הזכות לגור ולהחזיק בבית משלו בעיר התורה".

זה מיזם שהולך להתרחש בקרוב?

"בטח", אומר שמריה בהתלהבות, "כבר ב- י' בתמוז (20 ביוני) בעזת ה' יתקיים אירוע הנחת אבן הפינה, בהפקה גדולה מאוד, אחר תקופה ארוכה שלא התקיימו בעולם אירועים גדולים לכבוד התורה, אנחנו נהיה שמחים לקיים אותו. ממקסיקו לכל העולם היהודי, ואליו אנו מתכוונים להזמין גדולי תורה מכל העולם, יחד עם רבני מקסיקו אל השטח שרכשנו".

"שכרנו אודטוריום ענק, יופיעו שם כל גדולי הזמר החסידי העולמי, יחד עם מקהלה של 120 ילדים בתלמודי התורה כאן במקסיקו כמספר המשפחות הראשונות שיאכלסו את העיר – הכל יהיה מרשים ומכובד לכבודה של תורה, בהשתתפותם של גדולי התורה".

"כבר מהצהריים נעביר בשידור חי מעיר התורה את טקס הנחת אבן הפינה אשר ישולב בהמראות וניחיתות מסוקים שיביאו את הרבנים ואורחי הכבוד שבו יתקיים האירוע המרכזי. אנו מתכננים אירוע ענק לכבודה של תורה. ומתפללים שנזכה להרבות תורה ולהביא כבוד לתורה".

ההדמיות של העיר
משה שמריה במשרדו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר