'המבדיל' | כל מוצ"ש

למה לא רוצים לקבל חרדים לעבודה? צפו

פיני גרוס, מי שרשם הצלחה בשילוב חרדים בעבודה, מספר בתוכנית 'המבדיל', איך הוא התחיל להתעסק בתחום, מה השאיפות שלו, ועל החלום - לשלב טייסים חרדים. צפו (חרדים)

פיני גרוס וזלמן שטוב (צילום: דודי פלוג)

השבוע מתארח בתוכנית 'המבדיל', הרב פנחס גרוס חבר עיריית אלעד, כדי לדבר על שילוב חרדים בתוך הכלכלה, ועל המיזם המיוחד שלו - שילוב טייסים חרדים בחברות התעופה.

גרוס קיבל השראה רבה מסבו, הרב שלמה יעקב גרוס שהיה חבר כנסת במשך שנים רבות מטעם אגודת ישראל. סבו שהיה חבר כנסת 'חברתי', שהשתמש במשרתו הפוליטית כדי לעזור לאחרים, היה אומר "איפה שחופרים מוצאים מים, לך תעזור לאחרים". וכך, בגיל צעיר מצא את עצמו גרוס מתרוצץ ממקום למקום, בנסיון לעזור ולפתוח שערים סגורים.

בגיל 22 כשגרוס מגיע לעיר אלעד הוא מבחין כי כמעט ואין משרות לתושבי העיר. הדרך לעזור לקהילה החרדית היא דווקא מתוך הקהילתיות, מספר גרוס. לדבריו כשקהלים שונים באים מבחוץ כדי לעזור, ובעצם מנסים לחלן את הקהילה הדתית, השינוי לא באמת קורה.

אחד הפרויקטים הראשונים היה קורס נהגי אוטובוסים. קורס שעלותו איננה בשמים, בסדר גודל של עשרים אלף שקל, אך מצד שני עד אז נהג אוטובוס נתפס בתודעה כדבר שאיננו מתאים. מתוך שבעים אנשים שהגיעו לכנס יצאו כשלושים נהגים, וכך המודל המצליח המשיך לערים נוספות.

גרוס מעלה את שאלה הפריפריה, שם לדבריו אין יד מכוונת, חברי הכנסת החרדים מנועים לטפל באוכלוסיה החרדית שם, ואם המצב ימשיך ככה, יגדל שם דור של עניים גדולים.

אחת המשימות הגדולות היא לגרום למעסיקים לקבל חרדים לעבודה, כיוון שכל אדם נמשך לאלו שדומים לו, כשמעסיק חילוני יקבל לראיון חרדי וחילוני, בדרך כלל הוא יבחר את החילוני, ולכן, דיבור עם בעלי עסקים פותח דלתות, ובמקרה שאכן, העובד החרדי עושה את עבודתו נאמנה - לעוד עובדים, וכן להפך.

בשביתת הטייסים עולה במוחו של גרוס הרעיון ליצור קבוצה של טייסים שיהיו מחוייבים לעבודה. הללו יקבלו הכשרה מלאה, ובתמורה לכך יעבדו כשסיימו, כמו בכל עבודה אחרת.

בניגוד לתפיסה הרווחת, טייסים אינם טייסי חיל האוויר לשעבר בדווקא, ואחוזים גבוהים מגיעים מתוך האוכלוסיה האזרחית.

על מנת להפוך לטייס במדינת ישראל, ישנו צורך בהוצאה של לפחות חצי מליון שקלים. מכשולים רבים עומדים בדרך, אך גרוס מצליח למצוא את הדרך בין משרד התחבורה לבין עמותות ועוד, ומוציא 15 תלמידים שכבר התחילו בעצמם את התהליך.

טייס חרדי, גם אם אין המונים כמותו, יכול להביא לקחרוב לבבות, זהו אדם שמטיס מאות אנשים בכל פעם, וכשאנשים רואים דבר שכזה, יכול לבוא חיבור.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

צפו בריאיון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר