רה"מ - בנט או לפיד?

תם מנדט נתניהו, קרב הבלימה החל; מה יהיה בהמלצות?!

השניים שמקווים להרכיב יחד ממשלה, מתחרים על קבלת המנדט מהנשיא ריבלין • בנט רוצה להחזיק במלאכת ההרכבה כדי להותיר אפשרויות פתוחות • ניתוח מצב, מרגע תום המנדט של נתניהו (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
לפיד ובנט. ארכיון (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

בפעם השלישית תוך שנתיים: בנימין נתניהו מסיים את ימיו כמחזיק המנדט להרכבת ממשלה - ללא הצלחה. למרות ניסיונות רבים בימים האחרונים, כולל שכנוע בצלאל סמוטריץ' דרך רבנים וויתור פומבי על כס ראש הממשלה בחלקה הראשון של הממשלה לנפתלי בנט, יו"ר הליכוד לא צלח במשימתו.

בהודעה מטעם 'הליכוד' נאמר כי "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא".

על אף זאת, נתניהו ממשיך להשקיע את מירב מאמציו, שכעת יהיו כל מאמציו, לסכל את השבעת ממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, והליכה לבחירות חמישיות – אישיות לראשות הממשלה או כלליות לכנסת.

הנשיא ריבלין, בסבב הקודם (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הכדור חזר עכשיו לרגלי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שצריך להחליט בין שלוש אפשרויות: הטלת מלאכת ההרכבה על יו"ר יש עתיד לפיד, על יו"ר ימינה בנט – או השבתו ישירות לתקופת 21 הימים בכנסת.

מדוברות בית הנשיא נמסר כי "התקופה בת 28 הימים הקבועה בחוק יסוד: הממשלה, אשר עמדה לרשות ראש הממשלה ח״כ בנימין נתניהו להרכבת ממשלה- תמה בחצות.

"זמן קצר לפני חצות, הודיע נתניהו לבית הנשיא כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה ועל כן הוא מחזיר את המנדט אל הנשיא. מחר, יום רביעי, כ"ג באייר, 5 במאי, במהלך הבוקר, יעמוד בית הנשיא בקשר עם הסיעות באשר להמשך תהליך הרכבת הממשלה".

הטלת המנדט על יאיר לפיד

האפשרות בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר היא הקלה ביותר מבחינת הנשיא. ריבלין יכול להתבסס על סבב ההתייעצויות הראשון, בו נתניהו זכה ל-52 ממליצים ולפיד ל-45 – ולהטיל עליו את המלאכה.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. דורש את המנדט אצלו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פעולה כזו תקרב, על פי הנראה בשטח, את השבעת ממשלת בנט-לפיד. לממשלה כזו חסרים כמה קצוות הצריכים להיסגר, ולכאורה בתוך כמה ימים, ישנה השבעה. אם וכאשר לפיד יקבל את המנדט והמשא ומתן ימשך יותר משבוע, ניתן יהיה ללמוד שפנינו לבחירות חמישיות.

הטלת המנדט על נפתלי בנט

האפשרות שיו"ר ימינה על שבעת הממליצים שלו בסבב הראשון יקבל את מלאכת ההרכבה השנייה תלויה במי שזה עתה פקע לו המנדט, ביו"ר הליכוד. נתניהו דורש מבנט התחייבות לעשות את כל המאמצים להרכיב רק ממשלת ימין, ובתמורה יקבל 52 ממליצים אצל הנשיא (חברי גוש הימין: הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית). בנט מסרב להתחייב לתנאי הזה, אך ייתכן שלמרות זאת יקבל את 52 אצבעות גוש הימין – לפי שנתניהו רוצה למנוע את הקלות בהקמת ממשלת בנט-לפיד.

יו"ר ימינה, נפתלי בנט. תלוי ברה"מ נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האפשרות שהנשיא אכן יטיל על בנט את המנדט, גם בתרחיש כזה, נראית נמוכה. מצב כזה יתאפשר אם בנט יצליח להעביר אחד מגוש מתנגדי נתניהו, או כזה שנמנע מהמלצה בסבב הראשון, לתמיכה בו. פוטנציאלית יש רק שניים כאלו: גדעון סער ומנסור עבאס. אך קיים ספק גדול האם יסכימו לבקשתו.

החזרת המנדט לכנסת

בנאום הטלת המנדט על בנימין נתניהו, לפני 28 ימים, הבהיר הנשיא כי אילו היה יכול – היה משיב מייד את מלאכת ההרכבה לכנסת, לתקופת 21 הימים. בבסיס דבריו עמדה הכוונה: אם לא תצליחו להרכיב עכשיו, מוטב למנוע את משיכת הזמן – ולצאת לסבב בחירות נוסף.

יו"ר הכנסת, יריב לוין. יקבל את המנדט, לחלקו לח"כ עם 61 חתימות? (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אז היה ברור שמבחינת ריבלין הוא יטיל את המלאכה בפעם השנייה רק אם יראה ממשלה כמעט מוכנה. יכול להיות שמבחינת ריבלין, גם לבנט וללפיד אין ממשלה כזו בידיים. במצב כזה, אם אכן ריבלין אומר ליו"ר הכנסת יריב לוין לקחת את המנדט, אם לא יחתמו 61 חברי כנסת על ח"כ מסויים כראש הממשלה הבא, נצא לבחירות תוך שלושה שבועות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר