ברוך דיין האמת

ניצול השואה, מאחרוני העדים במשפט אייכמן, הלך לעולמו

יוסף קליינמן נפטר לבית עולמו בגיל 91, אחרי שאיבד את הוריו ואחותו באושוויץ והעיד על כך במשפט אייכמן ההיסטורי • לפני כשנה, צלם 'כיכר השבת' תיעד אותו בימי הקורונה (דיין האמת)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
יוסף קליינמן (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

שורד השואה יוסף קליינמן נפטר היום (שלישי) לבית עולמו והוא בגיל 91, אחרי שאיבד את הוריו ואחותו באושוויץ והעיד על כך במשפט אייכמן ההיסטורי.

יוסף קליינמן, היה בקושי בן 14 כשנשלח למחנה ההשמדה אושוויץ. יחד עם אחיו וילדים נוספים, הוא הצליח להסתנן לרכבת והגיע למחנה עבודה, אחרי שאיבד את שני הוריו ואחותו.

בתום מלחמת העולם השנייה הוא עלה לארץ וב-1961 העיד נגד קצין האס.אס אדולף אייכמן. לאורך השנים הוא פעל למען שימור זיכרון השואה כשליווה משלחות של בני נוער לפולין.

לפני שנה, בשיא ימי הקורונה, צלם הבית שלנו, חיים גולדברג, תיעד את קליינמן ז"ל בביתו.

קליינמן נולד בשנת 1930 בעיירה קטנה במזרח צ'כוסלובקיה, על גבול הונגריה. הצ'כים כינו את המקום ולקיסבלוש, ההונגרים קראו לו נודג'סייליש ואילו בקרב היהודים המקום כונה סייליש, והיה מפורסם מאוד באירופה של לפני השואה.

בעיירה התגורר הרבי מספינקא, שבבית מדרשו התפללה משפחת קליינמן מדי שנה, בראש השנה. להוריו, מאיר וברניה-רחל מאיר הייתה חנות קטנה שאפשרה להם פרנסה בדוחק. בשנת 1928 נולד הבן הבכור, שלמה. שנתיים לאחר מכן נולד יוסף, ושלוש שנים לאחר מכן נולדה בת הזקונים טויבא (יונה).

במהלך השנים סיפר קליינמן כי בתחילת מלחמת העולם השנייה, היהודים במזרח צ'כוסלובקיה לא סבלו. כשההונגרים כבשו את אזור מגוריו, הם החילו חוקים שאסרו על יהודים להחזיק עסק ללא שותף גוי, אבל יחסית ליהודי פולין, למשל, היה מצבם שפיר באופן יחסי. עם זאת, הצעירים חויבו להתגייס לצבא ההונגרי, ובין המגויסים בעל-כורחם היה האח החורג, שמעון קליינמן, ואז אבדו עקבותיו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר