שורה של מחדלים בהילולא

'אסון מירון': העסקנים מתכוננים לחקירתם בחשד לרשלנות

החריגה הדרמטית ממספר החוגגים שנקבע ל'תולדות אהרן'; דחיית עמדתו של מהנדס הבטיחות כי יש לערוך הדלקות במקביל, כדי שלא יהיו המוניות, והתרברבות הקצין • אסון מירון, שלב החשדות (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ג באייר תשפ"א | 05.05.21
פינוי הפצועים מזירת האסון (צילום: דוברות איחוד הצלה)

חמישה ימים לאחר האסון במירון, והלחץ בקרב חלק מהעסקונה החרדית בשיאו, מחשש שהחקירה תסמן גם אותם כנושאים באחריות לכשלים שהובילו למותם המחריד של ארבעים וחמישה החללים.

ל'כיכר השבת' נודע, כי עסקנים בכירים מאוד, בכמה חסידויות, נסעו ביממה החולפת לתל אביב, שם נפגשו עם עורכי דין מוכרים, אותם שכרו לייצגם בהליכים הצפויים.

מדובר בגורמים הקשורים בצורה זו או אחרת לארגון מעמדי ההדלקות ההמוניות, בעיקר זו שבמתחם 'תולדות אהרן' שביציאה ממנו אירע האסון הכבד, בו קופחו חייהם של רבים כל כך.

ב'חדשות 13' דווח, מפי קציני משטרה, כי ביחידת להב 433 שוקלים לזמן בקרוב גם אדמו"רים ורבנים, למסירת עדות או חקירה באזהרה, זאת כצעד הכרחי לשם התקדמות החקירה. 'נעשה זאת, גם אם ניאלץ לשם כך להשתמש בכוח, מול מחאות ענק של חסידיהם' - צוטטו גורמי המשטרה.

לסיוע למשפחות הנפגעים באסון מירון לחצו כאן

ברקע הדברים, ההתרחשות שפרסם כתב 'חדשות 12' יוסי מזרחי, במסגרתה מהנדס הבטיחות הציע לבצע את ההדלקות בו זמנית במתחמים שונים בהר, כדי שכל קהילה תתייצב באזור שלה וכך יימנע עומס במעברים.

אלא שאנשי חסידות תולדות אהרון דרשו להדליק בשעה נפרדת מהשאר. ובעקבות כך, אחרי השעה אחת בלילה נהרו כולם למעמד שלהם - היחיד שהיה באותה העת.

עוד מתברר, כי בתוכנית הבטיחות להילולת מירון, העיר המהנדס, כי "יש למנוע עליית קהל לשטח הגג, כי קיים חשש לנפילה כתוצאה מעומס בני אדם או ישיבה על המעקות", ולא התייחס ל'מסדרון המוות' עצמו.

לעומת זאת, במסמך נוסף של קצין הרישוי מהמחוז הצפוני של המשטרה, שנחשף ב'חדשות 12', עולה כי המהנדס אישר את המבנים, הטריבונות (הפארנצ'עס) ובמת ההדלקה במתחם תולדות אהרן, וקבע על כל טריבונה יעמדו בין 220 ל-300 איש, ברחבת ההתקהלות ישהו 1,800 איש ובסך הכל מספרם של החוגגים במקום לא יעלה על 3,159.

בפועל, ולמרות שמשטרת ישראל אישרה את החלטת קצין הרישוי ותכנית הבטיחות, נכחו כ-20 אלף איש - פי שישה מהמספר המותר.

חלק מהרגעים הדרמטיים, מיד אחרי האסון (צילום: דוברות המשטרה)

כמו כן, במסמך שנשלח שלושה ימים לפני האירוע, התריע המהנדס בפני המשטרה כי "בשל כמות הקהל הצפויה, יש לשמור על כל יציאות החירום פנויות". אך בזמן אמת היו בשטח שוטרים שלא תודרכו כראוי, ואף חסמו את אחת היציאות.

זאת ועוד, בדיון בטיחות מסכם, שהתקיים יממה לפני ההילולא, לטענת אחד מהנוכחים, כשדיברו על כמויות החוגגים, והמהנדס הביע חשש מהעומס, השיב מפקד המחוז ניצב שמעון לביא: "אל תדאג לא יגיעו יותר מעשרת אלפים איש לכל ההדלקות ביחד. אם האוטובוסים ימשיכו לזרום לאתר, אני יודע איך לעצור אותם במידת הצורך".

בענין זה, מתברר כי קיימת מתיחות פנימית במשטרה. ב-ynet דווח, כי המפכ"ל יעקב שבתאי שוחח עם יועץ התקשורת אבי בניהו, לפני שנכנע לתכתיב של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ולנמנע מלהפיץ הודעה הקוראת להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

עובדה זו הותירה את האחריות אך ורק על מחוז הצפון ומפקדיו, והכעס על כך גדול. "למה המפכ"ל לא אמר עד עכשיו שהוא לוקח אחריות?", תקף אותו קצין בכיר במשטרת ישראל.

ניצב לביא בראיון מהשטח ל'כיכר', טרם האסון

כחלק מהשמירה על המפכ"ל מפני אחריות כלשהי באירוע החמור, מופעלים דוברים ויועצים, המתדרכים את כלי התקשורת ומכווינים את האש, מעבר למחוז הצפוני, גם לפוליטיקאים ולכיוונים נוספים, העיקר להוציא את רב-ניצב שבתאי 'נקי'.

דיווח מדהים נוסף שפורסם בעקבות האסון, הוא על צ'ק פתוח של עשרות מיליוני שקלים, שהעמידה בעבר 'קרן ספרא' לטובת שיפוץ המתחם ותיקון הליקויים הרבים בו, אך בעוד רוב חברי 'ועדת החמישה' המפורסמת, האחראית על המתחם, שמחו על כך, אברהם פרויליך, העומד בראש ה'הקדש' של הקנאים, סירב - בשל העיקרון שלהם שלא ליהנות מ"כסף ציוני".

בשיחה עם כתב 'חדשות 13' עומרי מניב, אישר פרויליך באופן חלקי את הטענה כי "הוא לא היה מעוניין במעורבות של הציונים", אך סייג שהתנגדותו היתה לכך שאלו ינהלו את הפרויקט, ולא לעצם קבלת הכסף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר