היסטוריה ואקטואליה

שלושת הרבנים שצולמו - לאחר פטירתם

תמונות הקדושים מאסון מירון, פורסמו בכל מקום אפשרי. אך מה עשו כשנפטרו רבנים גדולים מבלי להשאיר תיעוד? צלמו אותם, אחרי מותם; זהו סיפורם של שלושה מהם (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי יהודה אסאד ותמונת ה'שאגת אריה' (באדיבות בית המכירוס וונרעס, הובא בקובץ תורני עץ חיים (בובוב))

45 נשמות טהורות וזכות נקטפו מעם ישראל באסון מזעזע ששנים רבות יישאר חקוק בליבנו. תמונותיהם של הקדושים פורסמו באתרים ומעל גבי עיתוני יום ראשון לאחר האסון.

בשנים עברו, כשהמצלמות לא היו נגישים לכל אחד, בשעת פטירה, היו משפחות שהיו זקוקים לצלם את היקר להם מכל, למען תמונתו תישאר חקוקה בלבבם. דבר זה פתח פולמוס הלכתי רב, והיו שהתנגדו לכך.

הצילום מכונה: צילום 'פוסט־מוֹרְטֵם'. לא רבים יודעים, ששלושה מגדולי ישראל פורסם דיוקנם לאחר פטירתם.

הראשון הוא הגאון רבי אריה לייב גינצבורג המפורסם בספרו 'שאגת אריה'. השני הוא הגאון רבי יהודה אסאד בהונגריה. השלישי הוא רבי שלמה דאנא מתוניס.

רבי יהודה אסאד למד אצל רבי מרדכי בנט ושימש כדיין בעיר דונה-סרדהלי בה הקים ישיבה גדולה, ונחשב לפוסק הדור בהונגריה לאחר פטירת החת"ם סופר.

הגאון רבי יהודה אסאד בתמונה שצולמה לאחר פטירתו (באדיבות בית המכירוס וונרעס)

נפטר בכ"ג בסיוון תרכ"ו (1866) ולאחר פטירתו השאיר בנות יתומות שלא זכו להינשא. תלמידיו החליטו לצלמו, ולמכור את התמונות והכסף שיכנס יחתן את היתומות. ואכן כך נעשה, והיתומות זכו להיכנס לחופה עם כל צרכיהם.

מעניין לציין שרבינו הסטייפלר אישר את מעשה זה לאחר הסתכלות בתמונה זו כפי שהביא תלמידו הרב הורביץ:

  • "פעם הראיתי למו"ר את תמונתו של הגה"ק מהרי"א אסאד זצ"ל, ואמרתי שאומרים שזו מאחר פטירתו, הלבישוהו והושיבוהו על כסא עם גמרא ביד וצלמונו, כי לחתן בתמורתם את בנותיו המבוגרות. כי בחייו לא נתן שיצלמוהו, ולא היתה תמונה ממנו. והסתכל מו"ר זמן מה בתמונה, ואמר שכן נראה הדבר" (אורחות רבנו ח"א עמ' ר"ג אות כח)

הגאון רבי שלמה דאנה היה ראש ישיבה ומגדולי רבני תוניסיה. נפטר ביום שישי, כ"ט בסיוון ה'תרע"ג (1913). לאחר פטירתו צולם הרב למען יישאר אצל תלמידיו תמונתו חקוקה בלבם.

רבי שלמה דאנה

השלישי הוא הגאון רבי אריה לייב בר אשר גינצבורג מחבר הספר המפורסם 'שאגת אריה' ו'טורי אבן' נפטר בתאריך ט"ו תמוז תקמ"ה (1785) שגם עליו נטען שצויר לאחר פטירתו.

תמונתו של הגאון ה'שאגת אריה' שצויר לאחר פטירתו (הובא בקובץ תורני עץ חיים (בובוב))

- לקריאה נוספת: קובץ עץ חיים מאמר מאת הרב ישראל דנדוביץ.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר