היסטוריה ואקטואליה

ה"עלמה" שהוכיחה: לא כולם יכולים ללמוד זוהר

בעקבות מאמרו של הרב ראובן - 'האם יש ללמוד זוהר – בלי להבין?', חוזר ישראל שפירא לסיפורה העגום של אֶווָה פרנק בתו של משיח השקר יעקב פרנק שר"י ומעלליה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אווה פרנק (צילום: מתוך ויקיפדיה)

הרב אהרון ראובן במאמרו המרתק אודות הדיון 'האם יש ללמוד זוהר – בלי להבין?' הביא מקורות רבים לכך שצריך ללמוד זוהר בכל גיל.

במאמרו הובאו מקורות רבים בעד לימוד הזוהר, ומסקנתו היא לא פחות מכך ש"מומלץ שילמדו אותו בחורים, ואף ילדים מגיל תשע. אף אם לא מבינים מה קוראים, ושוגים במילים – מעלתו גדולה".

לגבי לימוד זוהר לנשים, טוען הרב ראובן שלא נמצא בכתובים תשובה לכאן או לכאן. אומנם יתכן, ש'יש בקריאה מעלה לנשים, לזיכוך וטיהור נשמתן - ותבוא הברכה לביתן'. הרב ראובן נשאר בשאלה: 'האם משהו מצא מקור - שאסור לנשים ל'גרוס' דף זוהר?'.

לאחר בקשת המחילה, נעיר שכבר התריעו חכמי ישראל זצוק"ל ושיבלח"ט שליט"א שספר הזוהר הקדוש לא מתאים לכל יהודי וכל גיל, וחובה ללומדו למבינים בלבד שעומדים על סודותיו.

כדלהלן, ראו מקרה מזעזע שארע לפני מאות שנים ספורות.

אֶווָה פרנק הייתה בתו של משיח השקר יעקב פרנק שר"י שלבסוף התנצר הוא וקבוצת חסידיו.

יעקב פרנק שר"י (צילום: מתוך ויקיפדיה)

במותה, עם ישראל סיים את אחת מהפרשיות הכאובות ביותר מאז יסודו כעם הנבחר.

לאחר שאביה של אווה, יעקב פרנק, הכריז על עצמו כגלגול של שבתאי צבי וכמשיח ישראל, הכריז עליה אביה בפני מאמיניו כברייה קדושה.

כשמלאה לה חצי שנה הצהיר בפניהם ש"היא המלכה". המזעזע ביותר שפרנק בקובץ אמרותיו "דברי האדון" ציטט את ספר הזוהר הקדוש (חלק ב', דף נ"א, עמוד א') וטען שבתו אווה היא במעמד של: "מטרוניתא רבתא" שהרי כתב הזוהר: "כל מלין דמלכא בידא יתמסרון... אפקיד מלכא בידהא כל זיינין דיליה".

טוען יעקב פרנק: "איכה יכולתם להעלות על הדעת שהמשיח הוא גבר? זה לא יתכן בשום פנים כי העיקר הוא עלמה, היא אשר תהיה אותו משיח האמת, היא תנחה את כל העולמות כי כל הנשק בידיה נמסר". (ראה דברי האדון עמ' 264, מהדורת ביניים).

חסידיה שהאמינו שהיא המשיח השתטחו על הרצפה בפניה, ולאח"מ עברו ביחד איתה על איסורים מפורשים בתורה רח"ל. (רבינו היעב"ץ בספרו מתאר תאורים דומים על תקופתו).

בשל אירועים אלו של יהודים שאינם מבינים ולמדו את ספר הזוהר הקדוש והסיקו ממנו דברים שהם ההיפך מהיהדות, בשנת תקט"ו (1756) בעיר קונסטנטינוב 'ועד ד' ארצות' ששלט על כל יהדות פולין אסר על לימודי קבלה מתחת גיל 40.

לקריאה נוספת:

אתר הספריה הלאומית. משה אידל, לתולדות האיסור ללמוד קבלה לפני גיל ארבעים, AJS Review 5 פאבל מצ'ייקו, ערב רב: פנים וחוץ בוויכוח הפרנקיסטי, הוצאת מרכז זלמן שזר, 2016

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר