אסון הפארנצ'עס

ההתרעות והמסמכים; מה התרחש לפני האסון?

גורמים בחסידות: עשינו הכל בשביל לשמור על חיי אדם • ראש המועצה: התרענו מראש • אחראי הבטיחות: הזהרתי שזה מסוכן • המשטרה: המועצה אשמים • החקירה הועברה למפלג ת"א (חסידים)

משה מנס | כיכר השבת |
אסון הפראנצס (צילום: דוברות המשטרה)

אסון הפראנצ'עס הכה את החסידות הירושלמית בהלם עמוק. קרלין סטולין ידועה כחסידות המקפידה על הנחיות אנשי המקצוע ומקפידה על קדושת החיים. התנהלות זו ראינו בתקופת הקורונה, בדברי האדמו"ר על הצורך בהקפדה על כללי הבטיחות לאחר אסון מירון, ואף כעת לקראת חנוכת בית המדרש החדש כאשר פורסם מכתב מיוחד ובו הנחיות להישמע להוראת סדרני הבטיחות ומודעות מסודרות עם הנחיות בטיחות ואף בקשה ממי שיש לו הצעה בנושא לפנות לגבאים.

בנוסף לכך, בשיחה עם 'כאן חדשות' סיפר אביו של אחד הפצועים, כי מספר דקות לפני שאירע האסון הייתה שיחת הנחיות על בטיחות, שבה תדרכו את הנוכחים לא לדחוף אחד זה את זה, כך שבשיחה עם אנשי החסידות הם מביעים הלם מוחלט על האסון.

לעומתם, במועצה מאשימים את החסידות, יוסי אברהמי ראש המועצה המקומית אומר: "המועצה פנתה לכל הגורמים הרלוונטיים והתריע כי המבנה המאולתר שהוקם עבור חסידות קרלין אינו בטיחותי" לדבריו "סגרנו עם שלטים שאומרים שהאתר פה מסוכן ומבחינת המועצה אי אפשר להיכנס ולקיים פה את האירוע לצערי, לא קיבלנו סיוע מהמשטרה. הם אמרו שהם מסירים אחריות - ויש לנו את זה בכתובים".

גם 'דוד זקן' הממונה על הבטיחות במועצת גבעת זאב מאשים: "הזהרנו מראש, מדובר באירוע המוני שזקוק לאישורים מתאימים. הוא חושף את המכתב אותו שלח לפני שבועיים ואשר בו מופיעים רשימת התנאים אותם הפנה אל גבאי בית הכנסת כאשר בשורה המודגשת מופיע 'ללא קבלת האישורים במלואם, לא ניתן לקיים את האירוע'

בתגובה לדברי ראש המועצה עונה ממפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ואומר: "מבחינת המשטרה הוגדרו תנאים והגבלות לאירוע, שכללו גם הצבת פקחים מטעם המועצה. בשבוע האחרון התקיימה פגישה שבמהלכה הודיע מפקד התחנה לראש המועצה שאסור לקיים תפילה במבנה הזה. מדובר בבית כנסת, לרשות המקומית יש אחריות וסמכות לסגור אותו", טען.

גם ממערך הכבאות נמסר, כי האירוע התקיים ללא אישורם. כאשר לדבריהם, "אירוע המוני במבנה אשר טרם קיבל את אישור כבאות והצלה לגמר בנייה, אינו מאושר על ידי כבאות והצלה. ככל שמתוכנן אירוע המצריך רישיון עסק/אישור כבאות נבקשכם להודיע כמקובל".

יצוין, כי בתום בתום סיור שערך הבוקר בזירת האסון ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, התקבלה ההחלטה להעביר את החקירה לידי יחידת ההונאה של מחוז תל אביב, כאשר לדברי אחד הגורמים המעורבים בנעשה, החלטה התקבלה בעיקר כדי למנוע טענות שעלולות להישמע על כך שמשטרת ירושלים חוקרת אירוע שאולי היא מעורבת בו.

מטעם חסידות קרלין נמסר: "אנו כואבים ומזועזעים נוכח האבל הכבד והצער הנורא על האסון שפקד את קהילתנו. בשם המשפחות והקהילה כולה, אנו מוסרים את תודתנו לכוחות החירום וההצלה ולצוותים הרפואיים בבתי החולים, פעילותם ומסירותם הצילו חיים רבים.

חסידות קרלין סטולין נוהגת בהקפדה יתירה ומיוחדת בכל הקשור לחיי אדם. כידוע שמירה על פיקוח נפש הינה אצלנו ערך עליון במעלה. גם במקרה זה מונו מפקחי בטיחות לבית המדרש לקראת החג, הושקעו משאבי עתק ביישום נהלי הבטיחות (יציאות חרום, דרכי מילוט, ערכות חירום וכו).

יש לדחות את הניסיונות לקשור בין קריסת הטריבונה למתחם הבניה עצמו, שכן צויידנו באישורים המתאימים כולל אישורי בטיחות נדרשים, אותם נציג בפני גורמי הרשויות, מבלי לפגוע בהליכי הבדיקה והחקירה.

על פי הנראה בשלב ראשוני זה מדובר בכשל נקודתי חמור בבנית הטריבונה. חסידות קרלין, תפעל בשקיפות ובאחריות בשת״פ גורמי הרשויות הבודקים את האירוע הקשה.

אנו סומכים על אנשי אכיפת החוק והגורמים הרלוונטים שיבחנו את האירוע לעומק וכנדרש. כאמור, החסידות תסייע ככל הנדרש להגיע למיצוי וחקר האמת.

אנו משתתפים בצערם העמוק של המשפחות, מחזקים ומתפללים לשלום הפצועים ומשפחותיהם.

אנו מבקשים מכלי התקשורת והעיתונאים לנהוג בזהירות וברגישות המתבקשת כלפי המשפחות והנפגעים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר