מאבקי בד"צים

תביעה: ועד הכשרות מתנהל "כמו מאפיה"

ה'ניו יורק פוסט': בד"צ חרדי פעל לכאורה בניגוד לחוק כדי להבטיח לעצמו בלעדיות • לאחר שלא הגיע לדיון בבית דין, נתבע הרב יוסף אייזן - רב ההשגחה - בערכאות (חרדים, עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הרב יוסף אייזן, הנתבע - ומסעדת צ'ימיצ'ורי - התובעת (צילומי מסך: OU, מתוך פייסבוק)

מאבקי בד"צים: מסעדה כשרה למהדרין בעיר ניו יורק, תובעת ועד כשרות חרדי מקומי בבית משפט, בטענה שעבר על החוק והתנהל "כמו מאפיה" כדי לפגוע במסעדה.

את פרטי התביעה חושף השבוע ה'ניו יורק פוסט' - מהעיתונים הגדולים בארה"ב, כשהוא מפרט את התנהגותו של בד"צ חרדי בעיר ניו יורק, שפעל לכאורה בניגוד לחוק כדי להבטיח לעצמו בלעדיות בשוק המסעדנות המקומי.

מדובר ב'ועד הכשרות של פייב טאונס ופאר ראקוואי' - גוף השגחה ותיק שפועל בשכונות חרדיות באזור לונג איילנד שבניו יורק. בראשות הועד עומד הרב יוסף אייזן, מומחה כשרות מוכר בארה"ב שמוסר שיעורים רבים בתחום, ושימש בעבר בכיר בכשרות המוכרת OU.

התובעת היא 'מסעדת צ'ימיצ'ורי' - מסעדת בשרים בסגנון מקסיקני, בבעלות איש עסקים ומסעדן יהודי בשם צביקה בן יוסף. המסעדה, הממוקמת בשכונת פאר ראקאווי, היא כשרה למהדרין, אלא שביולי האחרון הוחלט לעבור להשגחת בד"צ חרדי חדש ומתחרה: 'מהדרין פייב טאונס'.

מספר עסקי מזון נוספים עברו אף הם אל הבד"צ החדש, בעיקר מטעמים כלכליים. לטענתם, 'ועד הכשרות' גובה מחיר גבוה מדי עבור ההשגחה, כאשר ישנם גופים פחות מוכרים שנותנים את אותה תמורה בפחות כסף.

אלא ש'ועד הכשרות' החליט לפרסם מודעה התוקפת את צרכני ההשגחות האחרות, וקורא לציבור להדיר את רגליו מן המסעדות שאינן בהשגחת ה'ועד'.

במודעה נכתב: "עלינו להמליץ ​​באופן מוחלט וחד-משמעי לכל חברי הקהילה שלנו, להימנע מאכילה במסעדות תחת ההשגחה החדשה", כאשר שמותיהן של 'מסעדת צ'ימיצ'ורי' ומסעדות נוספות פורטו במודעה כמקומות שיש להדיר את הרגליים מהם.

הרב אייזן, בעל השפעה רבה בשכונות, אף רתם למכתב 53 רבנים מקומיים - מה שהוסיף כובד למשקל של החרם הזה, ונזק כלכלי רב לבעלי המסעדות.

הרב אייזן מוסר שיעור בנושאי כשרות

התביעה באה לאחר נסיונות ממושכים לטפל בנושא באופן אזרחי, ואף בבית דין חרדי. ה'ניו יורק פוסט' טוען שהרב אייזן נקרא לבית דין בשנה שעברה ואפילו לא טרח להגיע. הרב אייזן עצמו לא הגיב עד כה לדיווח.

לאחר שהנסיונות הללו כשלו - נתבע כאמור ועד הכשרות בבית המשפט של מחוז נסאו, כאשר בית הדין החרדי מעניק אישור נדיר ללכת ל'ערכאות'.

בית הדין, ששמו לא הוזכר בכתבה, אף תקף את ועד הכשרות במילים חריפות, וטען שראשיו "השתמשו בחוצפה בייחוס הרבני שלהם, על ידי התעקשות כי לא ניתן לבקר את מעשיהם וכוונותיהם".

בתביעה שהוגשה לבית המשפט נטען כי "הוועד הקיים אינו רוצה תחרות ואף חושש ממנה, ולכן מנסה להשתמש בכוחו בכדי לפגוע כלכלית בבד"צ המתחרה ואף להביא אותם לקריסה".

עורך הדין שנשכר להגנת ה'ועד', פרנק סניטוב, הגיב בשיחה עם ה'ניו יורק פוסט' כי התביעה "אינה מוצדקת", והוסיף כי "לרבנים יש חובה וזכות, על פי התיקון הראשון לחוקה האמריקנית, להנחות את קהילותיהם בנושאים דתיים - וזה אכן מהווה נושא דתי”.

כשנשאל לגבי העלויות הגבוהות שגובה ה'ועד' על השגחתו, השיב עורך הדין: "אני מבין שאנשים מתלוננים על ההוצאה הגבוהה, אך הוועד היה נדרש להעסיק משגיחים פחות מוכשרים" אם היה מחליט לגבות פחות.

ה'ניו יורק פוסט' מעדכן כי גם לאחר שהתפרסם דבר התביעה נגד 'ועד הכשרות', רוב בעלי המסעדות חששו לדבר בגלוי על הנושא. עם זאת, ישנם תושבים שהתבטאו באנונימיות: "פיקוח כשרות הוא 'ביזנס' גדול, ועבור הרבנים זהו עניין של כוח. המקרה הזה הוא מקרה של עוול ובריונות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר