היסטוריה ואקטואליה

הרב זוננפלד ושער שכם; החרדים השתנו?!

"הציבור החרדי לפני קום המדינה היה 'ציוני' ברובו; בימינו, הוא מסתגר בד' אמות של הלכה ולימוד"; מקבץ מתגובות הגולשים להליכת הגרי"ח זוננפלד ב'שער שכם' - בדווקא (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שער שכם, כיום והגרי"ח זוננפלד (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90; Zionist Archives, ויקיפדיה)

פרסום המאמרים אודות הליכתו של מרנא הגרי"ח זוננפלד ב'שער שכם' כדי להוכיח לערבים שהם לא יצליחו להשתלט על רחוב אחד בירושלים, בשיא מהומות תר"פ ותרפ"ט, הכו הדים בעולם החרדי.

עיתוי הפרסום; לאחר חג שבועות תשפ"א בו פסקו מרנן ורבנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין שיש איסור להתגרות בעמים ולעבור וללכת לכותל בחג שבועות, גרר עשרות תגובות שהגיעו למערכת 'כיכר השבת', אחת מהן מייצגת רבים מהתגובות, מובאת כלשונה:

"אויש, אתה שמתיימר להיות היסטוריון לא יודע א' ב' בהיסטוריה?!. הרי ישנו הבדל עצום בין הציבור החרדי של לפני קום המדינה לציבור החרדי של ימינו. הציבור החרדי לפני קום המדינה היה 'ציוני' ברובו, הקים ישובים, והפריח את השממה.

"הציבור החרדי של ימינו, הושפע מהשקפת סאטמר בגיבוי הרב שך. מסתגר בד' אמות של הלכה ולימוד, ומשקיע את כל כוחותיו בהקמת ישיבות וכוללים. את מצות ישוב ארץ ישראל הוא השאיר לציבור הדתי לאומי".

ניסיתי לראיין את אחד המגיבים, אולם אף אחד מהם לא הסכים. כולם טענו לי שאם הם יחשפו את שמם, הרי שיחרימו אותם מהקהילה בהם הם חיים, לא יקבלו את ילדיהם לחיידר, ויפטרו את נשותיהם מהעבודה.

ברם, נצטט שתי תגובות מרתקות שמייצגות את דעת הגולשים:

שמעתי בשמו של נכדו של הגרי"ח זוננפלד; הגאון רבי נתן קופשיץ שליט"א, מרא דאתרא בית שמש שטען לתלמידיו שכך אירעו סדר האירועים.

"בשיאם של פרעות תר"פ ותרפ"ט למרות הפצרות בני משפחתו, הגרי"ח זוננפלד חפץ ללכת דרך שער שכם, וסירב שילוו אותו, ונימק זאת שעבורם זו סכנה.

"הוא עצמו ניצל את מעמדו ואת גילו, הוא סבר שערבים לא יפגעו בו, אבל לאחרים לא הניח להיכנס לסכנה.

"הסיבה שבחר לילך דווקא דרך שער שכם, היא, כי אמר שהוא מגן על יהודי בודד שעשי ללכת שם, ויותקף ע"י הערבים בשעה שאין שם עוד יהודי שיודע על מצבו. וזו סכנה עצומה, ולכן בחר ללכת משם כדי להראות נוכחות, ולא כמו שהציגו כביכול כדי להוכיח לערבים בעלות".

עוד תגובה דומה לזו קיבלנו מנין נוסף של הגרי"ח זוננפלד, שטען לי שהגרי"ח זוננפלד הלך בשער שכם בשיאם של הפרעות לבדו, כמו שבימינו הגר"ח קניבסקי היה הולך לבדו בשער שכם, ובוודאי שהערבים לא היו פוגעים בו מפני מעמדו. אבל מעולם הגרי"ח לא עודד יהודים ללכת בשער שכם בעת פרעות, ולהיפך; הוא לא הרשה לשום בני משפחה, להתלוות אליו.

לסיום נביא תגובה של תושב שכונת מאה שערים איש תנועת נטורי קרתא שנהנה ביותר לקרוא את הטענה של עלון 'אמרתך חייתני', בשם הגאון רבי אהרן קאצינעלנבויגען (שטען שלגרי"ח: "לא היה איבה כנגד ערבים", ולכן לא חשש מלעבור דרך שער שכם) בפרסום ב'כיכר השבת'.

ולגבי הסתירה לכאורה בין גישתו של הגר"ח קנייבסקי לגר"ח זוננפלד, הוא הגיב כך:

"אנו לא אחראים כמובן לתרץ שלא תהיה סתירה בין הגרי"ח זוננפלד למנהיגי 'דגל התורה', אבל כמובן מי שרואה את עצמו חלק מגוש הימין, ברור שהליכתו בשער שכם היא מין התגרות בערבים. אבל הגרי"ח זוננפלד שאפשר לראות במכתביו התרפסות לפני הערבים, כמנהג כל היהודים הגלותיים, אין בהליכתו שום התגרות בערבים".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר