היסטוריה ואקטואליה

מה התבטא מרן הרב שך על העיר 'חדרה'?

בסיום הסדרה על חזונו ומשנתו של הגרמ"מ אפשטיין, ממיסדי העיר חדרה, פנינו לשיחה מרתקת עם חבר מועצת עיריית חדרה, הרב בן ציון נורדמן; ומה התבטא מרן הרב שך? (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מרן הרב שך זצ"ל (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

פרק ג': מרן הגרמ"מ שך: רוחם של הגרמ"מ אפשטיין והרב פרנק העמידה את העיר חדרה.

בסיום הסדרה על חזונו ומשנתו של הגרמ"מ אפשטיין מקים עולה של תורה בארץ ישראל, ואחד ממייסדי העיר חדרה. פנינו לשיחה מרתקת עם חבר מועצת עירית חדרה, שלוחא דרבנן הרב בן ציון נורדמן נאמנם של גדולי ישראל זצוק"ל ושיבלח"ט שליט"א, העוסק רבות בהפצת תורה ויראת שמים בעיר.

איך זה להיות המ"מ יו"ר של החברה לתיירות בעיר שהגרמ"מ אפשטיין היה אחד מהמיסדים שלה?

"התפקיד שלי זה לגלות ולמצוא את נקודות הבראשית שהיו על ידי יהודים יראים ושלמים בעיר חדרה כגון: הרב אפשטיין הרב פרנק שבאמת המטרה שלהם הייתה להרבות כבוד שמים בעולם ולקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל. והתפקיד שלנו זה לגלות את הניצוצות היהודים שיש בחדרה ויש הרבה.

"ניתן למצוא את הנקודות הללו בכל מקום בעיר, כגון בבית כנסת שליד החאן, החאן, בית פיינברג, וכן בבית כנסת הישן, שבמסע המושבות גדולי ישראל הגגרי"ח זוננפלד הראי"ה קוק רב"צ יאלדר ועוד עברו שם, ופה בעיר חדרה הם התחילו את "מסע המושבות" שנועד לחזק את ערי השדות.

הרב נורדמן (צילום: אבי רביבו)

"בכל מסלול תיירות בחדרה יש שרידים לרבנים החשובים יראי ה' שמטרתם הייתה הפרחת השממה. גם יותר מאוחר בשכונת נחליאל ליד נחל חדרה שבה יש סיפורים של מסירות נפש של תימנים ירא"ש שרחיבו את העיר חדרה, ועד היום השכונה מאופיינת בציבור מסורתי, וכן גרים בה צאצאים של אותם עולים מתימן".

אתה אחד מעמודי התווך של העיר חדרה בחיזוק גבולות הקדושה, אתה מנהל מוסדות חינוך תורנים של מעל 1500 תלמידים, וההצלחה היא מטורפת. האם אתה רואה את רוחו של הגרמ"מ אפשטיין שעוזרת לך בכל צעד ושעל?

"תראה, קשה להגיש במילים אבל חד משמעי כן. כבר בתקופת מרן הרב שך שעודד לחדש את הקהילה התורנית בחדרה והקים את הישיבה, הרב שך מנה את הרב הרב אפשטיין והרב פרנק והוא הזכיר אותם והוא אמר שאין ספק שרוחם היא שהעמידה את העיר חדרה.

"כיום אנחנו רואים סייעתא דשמיא גדולה בחדרה, תורה, חסד, הפצת יהדות, כידוע סניף לב לאחים הגדול ביותר נמצא בחדרה, ואין ספק שזה בזכות מייסדי העיר שהיו יראים ושלמים".

האם סיפורו של אבשלום פיינברג חיזק אותך?

"תראה, אני חייב לומר לך שעצם הסיפור הזה שזכה להסכמות מגדולי ישראל כפי שהבאת הוא מחזק, הסיפור הזה בעיני מביא את דמותם של היהודים החילונים בתנועה הציונית שלא שמרו תורה ומצוות, אולם אנו מוצאים נקודת זכות עליה.

"בימינו מוסדות הקירוב יש להם כח ורב איכות של המוני יהודים שמתקרבים, והסיפור של פיינברג הוא סיפור רוחני שיש לו הרבה מן המציאות של ימינו של חדרה.

"אני חייב לומר עוד משפט, ביום יום יש בחדרה דו קיום וכבוד הדדי בין דתים לחילונים ואין מלחמות דת, אין מאבקים בין המגזרים. רוב השכונות מעורבות והכל בשלום ושלוה".

לסיום, מה אתה אומר על הניסיון למעט את פועלו של הגרמ"מ אפשטיין כפי שהבאנו שהיו שטענו שהוא אינו רצה לעלות לארץ ישראל?

"אני זוכר ביקור של ראש ישיבת חברון רבי יוסף חברוני, צאצאו של הגר"מ אפשטיין, בעיר חדרה והוא הזכיר את אלטר זיידא שלו הגרמ"מ אפשטיין, שהיה בין מקימיה בגאווה רבה. אגב כל ההתייחסות של הצאצאים של הרב אפשטיין לעיר חדרה הוא מאד חזק, והם מתגאים בכך בחלקו שלך הגרמ"מ אפשטיין. העיר חדרה חבה להם חובה וזכות לכל אותם מייסדים".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר