היסטוריה ואקטואליה

הכומר הנוצרי שמוזכר בקמע התימני - לשמירה

בעקבות ביקורו של חוקר המיסטיקה היהודית, הרב חיים פוקס, בשוק המכשפות במקסיקו, ישראל שפירא ישב עמו לשיחה מיוחדת ל'כיכר השבת' על קמעות, סגולות ולחשים (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
קמיע לשמירה ממזיקים (צילום: באדיבות המצלם)

פרק ב': ראיון מיוחד עם הג"ר חיים פוקס, ראש מכון 'סגולת אמת' בעקבות ביקורו בשוק המכשפות במקסיקו.

האם ישנם סגולות של העם היהודי שמקורם בדתות אחרות?

"צריך להבין שהציבור היהודי במהלך הגלות תמיד התקיים במעורב עם הגויים בצורה כזו או אחרת. כיון שהם חיו ביחד עם יחסי שכנות טובה (בחלק מהמקומות), היהודים והגויים היו מתלוננים על הצרות האחד עם השני.

"בציבור היהודי היו רבנים ומקובלים שהיו עוזרים ליהודים בעת צרה, וכך גם היה אצל הגויים עם כמרים נוצרים ושייח'ם מוסלמים. כאשר אירע ש'פועל ישועות' יהודי לא היה יכול לעזור ללקוחות שלו. מתוך בורות הוא היה מבקש עצה וישועה מחכם נוצרי, וכן אירע הפוך; שנוצרי ביקש עזרה מחכם יהודי.

ביקור הרב חיים פוקס בשוק המכשפות במקסיקו (צילום: באדיבות המצלם)

"הדבר התרחש ביותר כאשר הרב שהיה כותב קמעות וסגולות ותרופות, היה חבר של הכומר או השייח', והוא היה שואל אותו איך הוא מצליח לעזור לעם שלו ולציבור שלו? בתקופתם זה היה נראה נורמלי לחלוטין. לכן אנו רואים בהרבה כתבי יד יהודים, נוצרים ומוסלמים - את אותם שמות של מלאכים, אותם סגולות ואותם תרופות.

הרב פוקס מעניק את ספריו לגדולי ישראל (באדיבות המצלם)
קמיע לשמירה ממזיקים (באדיבות המצלם)

"למשל, בכתב יד תימני לפני 200 שנים שנמצא במכון 'סגולת אמת', מופיע קמיע לשמירה עם שמו של ה"מלאך פטריקוטוס", שלמען האמת היה כומר נוצרי.

"המקרה הספציפי הזה התרחש בעיר נמל בגבול הים על חופו של תימן, ששם היו הרבה סוחרים מאירופה והם התערבבו שם, ומתוך תמימות התערבו הסגולות בין הנוצרים ליהודי המקום כך הגענו למצב רח"ל ששם של כומר נוצרי נכנס בטעות לכתב יד קבלי והוזכר כפועל ישועות".

דוגמאות אלו, שלפי טענתך התרחשו כמה פעמים, אירעו עם שמות של רבנים מפורסמים?

"לא, זה אירע עם אנשי קבלה יהודים תמימים במקומות נידחים שלא היו רבנים מפורסים.

"צריך להבין, שבמהלך ההיסטוריה בכל עיר ובכל כפר כמו שהיה רוקח, נפח, חנווני ושואב מים, היה 'בעל שם'. כך קראו לו באירופה, שתפקידו היה רפואה מיסטית אלטרנטיבית. היו מאלו שהתעסקו עם שמות קודש.

הרב פוקס מעניק את ספריו לגדולי ישראל (באדיבות המצלם)
קמיע לשמירה ממזיקים (באדיבות המצלם)

"בארצות ערב קראו להם 'מפיתח', והם לא תמיד היו תלמידי חכמים וצדיקים, אלא קיבלו בירושה כתב יד עתיק שעבר מאב לבן, שם היו כתובות סגולות. לא תמיד הבן שהחזיק את הכתב היו צדיק, ובד"כ התפוח נופל רחוק מהעץ... ולכן בימינו ישנם עשרות כתבי יד של קבלה מעשית, בהם כתובים סגולות מהגויים שהועתקו המהלך ההיסטוריה מהגויים.

"זוהי הסיבה העיקרית לבעיות בכתבי היד, ולכן הרבנים היו נגד קבלה מעשית כי היו שם הרבה בעיות.

בפרק הבא: מה חיפש הרב פוקס בשוק המכשפות והאם מיסטיקה עוזרת במאה אחוזים?!

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר