סעיפים אחרונים

כך יאיר לפיד מבטיח לעצמו את קיום הרוטציה

בפרטים האחרונים של ההסכמים הקואליציוניים עומלים על ההתחייבויות שתבאנה את יו"ר יש עתיד לתפקיד רה"מ בפועל – בשונה מיו"ר כחול לבן שלא הצליח להגיע בממשלה היוצאת (פוליטי)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השבעת הממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד צפויה להתקיים ביום ראשון הקרוב בשעה 16:00 - ואולי עוד קודם לכן, ומיד לאחר מכן ייכנס נפתלי בנט לתפקיד ראש הממשלה למשך שנתיים ורבע, עד לתאריך 27 באוגוסט 2023, כשאז אמור להחליפו יאיר לפיד, אלא שייתכן שלפיד ייכנס לתפקיד ראש הממשלה עוד קודם לכן, אם הממשלה לא תצליח להעביר תקציב באותה שנה, כך דווח הערב (שלישי) ב'חדשות 12'.

על פי החוק הקיים כיום, אם בחלוף שלושה חודשים מתחילת שנת תקציב הוא לא עובר - הכנסת מתפזרת. אלא שבנט ולפיד מתכננים להאריך את התקופה משלושה חודשים לשישה חודשים. לפי התכנון, אם התקציב לא יעבור עד סוף חודש מארס 2023, הכנסת לא תתפזר - ולפיד יכנס לבלפור, חמישה חודשים לפני המועד החוקי.

בזמן הזה, ללפיד יינתנו עוד שלושה חודשים לנסות ולהעביר תקציב. אם הוא לא יצליח, הכנסת תתפזר - אבל לפיד ישאר רה"מ גם בתקופת המעבר בימי הבחירות. בקואליציה המיועדת אומרים שמדובר רק ב"תעודת ביטוח" - ושהכוונה היא להעביר את התקציב לאותה שנה עוד קודם לכן.

הסעיף האמור הוא על התקציב לשנת 2023, כאשר את התקציב ל-2021 (לה נותרו שישה חודשים) ול-2022 הממשלה מתכוונת להעביר תוך 140 ימים.

בתוך כך, הערב הוחלט בכנסת להצמיד אבטחה גם ליו"ר 'תקווה חדשה', גדעון סער, המיועד לתפקיד שר המשפטים. בימים האחרונים אובטחו גם נפתלי בנט, איילת שקד, ניר אורבך ועידית סילמן.

ב'ויינט' דווח כי במהלך שיחות המו"מ הקואליציוני העלו הצדדים עוד שתי נקודות, מלבד סוגיית התקציב, שיכולות לפגוע לרוטציה ולהוביל לפירוק הממשלה לפני מועד החילופים – ועלו פתרונות איך למנוע אותן:

הנקודה הראשונה נוגעת ל"אי-אמון קונסטרוקטיבי", כלומר תמיכה בח"כ אחר שיכהן כרה"מ וכך תוחלף הממשלה. באשר לתרחיש זה הוחלט שאם בנט יתמוך בהצעת אי האמון בממשלה לפני כניסתו של לפיד לתפקיד רה"מ, הוא לא יוכל לכהן כשר בממשלה שתקום לאחר ההצבעה.

הנקודה השנייה היא באשר לחוק פיזור הכנסת, ולגביה הוחלט כי אם יעבור חוק הפיזור בתמיכת גורם כלשהו מגוש הימין בממשלה (ימינה, ישראל ביתנו או תקווה חדשה), לפיד יהפוך אוטומטית לראש ממשלת המעבר לקראת הבחירות. המנגנון הסופי שיבטיח את הסעיף טרם סוכם על ידי הצדדים, והוא צפוי להיסגר מחר, יום רביעי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר