היסטוריה ואקטואליה

משיח השקר - שחמיו שיכרו והרגו

כל מה שנותר ממשיח השקר דוד אלרואי - שמת בידיו של חמיו, הם שכונה בקריית טבעון. כמה רחובות במספר ערים, תחנת רכבת נוסטלגית ומעיין מים מהמם; צפו בתיעוד (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
תחנת רכבת אלרואי (צילום: ישראל שפירא)

כל מה שנותר ממשיח השקר דוד אלרואי, הם שכונה בקריית טבעון. כמה רחובות במספר ערים, תחנת רכבת נוסטלגית ומעיין מים מהמם.

לפני יותר מ-800 שנים נולד דוד אלרואי, אי שם בסוריה. כישרונותיו המזהירים העבירוהו על דעתו, והוא הכריז על עצמו כמשיח.

המוני יהודים ממדינות כזריה, אזרבייג'ן, כורדיסטן, פרס ועיראק נשאבו בעקבות המשיחיות והצטרפו לתנועתו של אלרואי במטרה להביא את הגאולה השלמה, תוך כדי הכרזת מרד על השלטון המוסלמי.

אלרואי למד אצל רבי עלי ראש ישיבת גאון יעקב, והיה מבכירי הלומדים, שלט בהלכה ובתלמוד, ואף לא הניח את ידיו מחוכמת הכישוף.

לאחר שדוד אלרואי הכריז על עצמו כמשיח, גדולי ישראל האמיתיים, ראש הגולה וראש ישיבת גאון יעקב שלחו לו שליחים לומר לו: "דע לך כי לא הגיע זמן הגאולה, כי אותותיה לא ראינו, כי לא בכח יגבר איש, ואנחנו גוזרים עליך שתמנע עצמך מעשות הזה, ואם לא תהיה מנודה מכל ישראל". גם רבי זכאי בארץ אשור, ורבי יוסף ברכן החוזה הצטרפו לקריאה זו, אך לשווא.

שיא המשיחיות הגיע לידי כך, שאלרואי קרא לחסידיו להתקבץ לנסיעה לירושלים על גגות הבתים. אירוע זה החל כשמקורביו כתבו אגרות למאמיניו מבגדד בהם נכתב על תאריך סודי שהוא הוא 'יום הגאולה'.

ביום זה נאמר בכרוזים: כל היהודים יעלו על גגות בתיהם וימתינו למלאכים שיבואו מצוידים בעננים שיובילו אותם לירושלים עיה"ק. המקורבים בקשו מהיהודים את כל כספם, שכן הם טענו שבירושלים בימות המשיח לא יצטרכו כסף.

התמימים הביאו למקורבים את כל כספם, ולילה שלם המתינו במתח רב למלאכים שיישאום בכנפיהם אל עיר הקודש.

כותב הג"ר בנימין המבורגר בספר 'משיחי השקר ומתנגדיהם': "אימהות לתינוקות היו עצבניות ביותר. רבות מהן מררו בבכי מרוב פחד. הן נתיראו שמא הן תעופנה קודם לתינוקות או לאחריהן, ולא ימצאו אז לתינוקות שיעופו לבדם מזון וטיפול אמהי חיוני, מצב שיסכן את חייהן. ככל שחלפו השעות ולא נראו מלאכים באופק, גברה סערת הרוחות. כמה מהמאמינים חסרי סבלנות החלו לקפוץ בכוחות עצמם בניסיון להתעופף. אך לשוא".

סופו של דוד אלרואי היה שחמיו חדר למצודת עמרייא בו התגורר אלרואי, ולאחר ששיכרו - הרגו.

יש לציין שמותו של אלרואי, לא גרם לקץ האמונה של היהודים התמימים שאכן הוא המשיח. במשך שנים רבות קבוצה ממאמיניו שמרו כלפי חוץ תורה ומצוות, אולם בסתר ליבם האמינו בדוד אלרואי שהוא משיח בן דוד.

בתמונות: תחנת רכבת ומעין אלרואי בצפון הארץ על שמו של משיח השקר דוד אלרואי; צילומים: ישראל שפירא

- לקריאה נוספת:
ספר משיחי השקר ומתנגדיהם. הג"ר בנימין המבורגר עמ' 180.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר