סקרנות עולמית

כך סיקרו בעולם את חילופי השלטון בישראל

כלי התקשורת העולמיים סיקרו בהרחבה ובכותרות ראשיות את החלפת השלטון בישראל, הם ניסו להבין מי זה נפתלי בנט ומה תפקידו של יאיר לפיד במהפך הפוליטי בישראל (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

בעולם סיקרו בהרחבה את החלפת השלטון בישראל וסיום כהונתו הארוכה של בנימין נתניהו. העיתונות העולמית העניקה לסיפור כותרות ראשיות, כשהיא מנסה לספר על דמותם של נפתלי בנט ויאיר לפיד.

אירוע החלפת הממשלה בישראל הביא גם לסדרת פושים מכלי התקשורת הגדולים בעולם, שדיווחו על איבוד השלטון של נתניהו. בתקשורת העולמית ציינו, כי הקואליציה של בנט בעייתית ושברירית וכי אין סיכוי שהוא ינקוט בצעדים משמעותיים בכל הנוגע לסוגיות הליבה דוגמת המשא ומתן עם הפלסטינים.

"נתניהו הודח, לישראל יש ראש ממשלה חדש", דיווחה רשת CNN האמריקנית לקוראיה, כשהיא טוענת ש"בכמה נושאים מרכזיים בנט נמצא מימין לנתניהו". ב-CNN ניסו להסביר כיצד כי מי שלא עבר את אחוז החסימה בבחירות ב-2019 הופך כעת לראש ממשלת ישראל, זאת למרות שלמעשה שנתניהו קיבל בבחירות האחרונות תמיכה גדולה בהרבה מבנט שניצב עם שישה מנדטים בלבד.

כמובן שברשת הידועה בעמדות השמאל שלה לא יכלו שלא לעקוץ את נתניהו ולהשוות אותו לדונלד טראמפ, כשלטענת הרשת גם נתניהו טען להונאת בחירות, אם כי לכולם ברור שמדובר בטענות מסוג שונה לחלוטין שאין ביניהן כל הקשר מכל סוג.

בכותרת האתר של ה'ניו יורק טיימס' נכתב "נתניהו "מלך ישראל" הודח מהבמה בה שלט" ואירוע החלפת הממשלה הוגדר כנקודת מפנה של ממש בפוליטיקה הישראלית.

ב-BBC הבריטי ניסו להסביר לקוראים על המצב הפוליטי המורכב שהוביל להרכבת הממשלה החדשה: "למרות שהליכוד היא המפלגה הגדולה בכנסת הנוכחית, נתניהו שוב לא הצליח להרכיב ממשלה – והמנדט עבר ללפיד, שמפלגתו היא השנייה בגודלה. ההתנגדות להמשך שלטונו של נתניהו גברה, לא רק בקרב מפלגות המרכז והשמאל אלא גם בקרב מפלגות ימין שהאידיאולוגיה שלהן בדרך כלל דומה לזו של הליכוד, כמו ימינה. למרות שימינה היא המפלגה החמישית בגודלה עם שבעה ח"כים בלבד, התמיכה שלה הייתה קריטית לכל קואליציה פוטנציאלית".

התקשורת העולמית ניסתה לתהות על קנקנו של ראש הממשלה החדש, נפתלי בנט. בסוכנות הידיעות רויטרס שנחשבת לאחת מסוכנויות הידיעות החשובות והמשפיעות בעולם, נכתב כי ראש הממשלה החדש של ישראל הוא "מיליונר הייטק" שרוב תומכי מפלגתו מתגוררים בהתנחלויות, הם ציינו גם שבנט הוא ראש הממשלה הדתי הראשון.

סוכנות ידיעות גדולה אחרת - AP, כתבה שבנט מנהיג "מפלגה קטנה ואולטרא-ימנית", שכדי להישאר בשלטון יצטרך לתחזק קואליציה "מסורבלת" שמורכבת ממפלגות מהימין הקיצוני, מהשמאל ומהמרכז גם יחד מה שיביא לקשיים גדולים בקבלת ההחלטות. AP טענה כי המוניטין של נתניהו כ"קוסם פוליטי" התפוגג, ושעם הזמן הוא הפך לדמות מפלגת הסובלת ממאבקים אישים עם מנהיגים אחרים במפלגתו. AP סיפרה שנתניהו האשים את בנט בהונאת מצביעים – מכיוון שהוא התמודד בבחירות כאיש ימין, ולאחר מכן חבר לשמאל.

AP התייחסה אף היא לשברירות הקואליציה וכתבה כי שמונה חברות הקואליציה החדשה "מאוחדות בהתנגדותן לנתניהו ולבחירות חמישיות- אך מעבר לכך לא מסכימות על יותר מדי נושאים". AP ציינה כי הקואליציה צפויה לפעול להורדת המתיחות עם הפלסטינים, ולשמור על יחסים טובים עם ארה"ב – מבלי לקדם יוזמות משמעותיות ומבלי לגעת בסוגיות הליבה בשל הקושי להגיע להסכמות.

AP דיווחה שנתניהו "הולך לאופוזיציה אחרי שיא של 12 שנה ברציפות בראשות הממשלה, ומשבר פוליטי שהוביל לארבע מערכות בחירות בשנתיים". לפי AP, "מקומו של נתניהו בהיסטוריה הישראלית מובטח מכיוון שהוא כיהן בתפקיד כ-15 שנה – יותר מכל אחד אחר, כולל אבי האומה דוד בן גוריון".

עיתון הגרדיאן, שמזוהה עם השמאל הבריטי, הגדיר את בנט "פוליטיקאי מהימין הקיצוני, לאומן דתי ותומך נלהב של ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים". בגרדיאן נכתב, כי לצורך הקמת הממשלה "קבוצה מגוונת של פוליטיקאים – כולל בעלי ברית לשעבר של נתניהו שהפכו ליריביו – שמו בצד את המחלוקות הקשות ביניהם כדי לשים סוף לכהונה ההיסטורית של ראש ממשלת ישראל. כך התאחדו להן, מפלגת ימינה של בנט ומפלגת מרצ שמתנגדת לכיבוש".

בפוקס ניוז, שמזוהה עם הימין השמרני בארה"ב, ציטטו את נתניהו בכנסת כשהכריז "אנחנו נחזור". בפוקס ניוז טענו שחילופי השלטון לא מבשרים ככל הנראה על שינוי בעמדותיה של ישראל בסוגיות בינלאומיות, זאת בשל הקושי להגיע להסכמות בקואליציה שכזו.

בתקשורת העולמית ניסו גם להסביר על דמותו של יאיר לפיד, מגיש טלוויזיה פופולרי לשעבר ולמעשה האיש שהמליך את נפתלי בנט. על פי כלי התקשורת העולמית לפיד הוא ה"אדריכל" של הקואליציה החדשה והשברירית של בנט ובלעדיו היא לא הייתה יכולה לקרות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר