היסטוריה ואקטואליה

שינה את שמו לקרח - ונעשה לאיש עשיר

היו מקרים בודדים ונדירים בעם ישראל שיהודי כינה את בנו קרח כשם פרטי, אחד מהם סיפורו הוא מבהיל ומרעיש ביותר - כאשר שינה את שמו לקרח והפך להיות עשיר מופלג (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האם אין יהודי בעולם שקוראים לו קורח, תהינו אמש, כפי שזעק מנהמת ליבו המגיד הגאון רבי ברוך רוזנבלום שהסביר, שכיון שקרח יצא למחלוקת, לנצח הוא לדיראון עולם, ואין יהודי שקורא לבנו בשם קרח.

הסקנו שכנראה הרב רוזנבלום התכוון לשם פרטי 'קרח', שכן אצל חכמי תימן ישנה משפחת תלמידי חכמים נודעת ששמם הוא קורח, המפורסם הוא רבה של בני ברק.

ברם, היו גולשים שהגיבו לכתבה והביאו מקור מדברי הימים א, ב' מג': "וּבְנֵי חֶבְרוֹן קרַח וְתַפּוּחַ וְרֶקֶם וָשָׁמַע" שהיו משבט יהודה כמו רוב יהודי תימן. וכנראה שיהודי תימן שהיו בקיאים בתנ"ך, לא היה מוזר להם לקרוא בשם קרח.

חוץ מהמקור בדברי הימים, שאומנם ישנו הבדל בין 'קורח' עם ו', ל'קרח' ללא ו', נראה שהיו מקרים בודדים ונדירים בעם ישראל שיהודי כינה את בנו קרח כשם פרטי, והרי אחד מהם כאן לפנינו סיפור מבהיל ומרעיש ביותר.

לרה"ק דוד מטאלנה היה גבאי בשם ר' שמואל שהיה חשוך ילדים ל"ע. יום אחר הבטיח לגבאי בן זכר אם יתחייב לקרוא לבנו בשם קרח והוא יהיה עָשִׁיר כַּקֹּרַח. ואכן כך הוה, ובתום תשעה חודשים מברכתו של האדמו"ר, נולד בן במזל טוב.

כאשר נולד התינוק האמור, הרה"ק דוד מטאלנא כובד בסנדקאות, ובעת קריאת השם קרא את שמו 'יעקב ירחמיאל קרח'. ברם, אביו לא קראו לו בשמו זה, בשל שאחיו של רבי דוד, רבי אהרון מטשערנאָביל,, יעץ לו שלא יקרא לבנו קרח, אלא רק 'יעקב ירחמיאל'.

עברו הימים ו'יעקב ירחמיאל' גדל ולמרבה הצער היה לאיש עני ביותר. יום אחד הגיעו מים עד נפש, ופנה לרבי הקדוש רבי דוד מטאלנא וכתב לו קוויטל אני פלוני בן פלוני וכו' מבקש ישועה בפרנסה.

כשראה הרבי את הקוויטל אמר לו: "אביך אשם במצבך, אני אמרתי לו שיקרא לך 'קרח', ואז היית יכול להיות עָשִׁיר כַּקֹּרַח". אני יכול להבטיח לך הוסיף הרבי ואמר שאם תשוב לעירך, ותאמר לכל בני העיר ששמך אינו יעקב, אלא 'קרח', ולא תענה לשם 'יעקב' אלא לשם 'קרח', וגם בעליה לתורה יקראו לך 'יעקב ירחמיאל קרח בן שמואל', "הריני מבטיח שהזן ומפרנס לכל יפרנס אותך וזכה לברכה והצלחה בכל מעשה ידיך". אכן כך הוה, 'יעקב ירחמיאל' שינה את שמו לקרח, ונעשה לאיש עשיר ומופלג אמיד ובעל נכסים.

בספר 'תהילים תהלת דוד' הובא המעשה המרעיש הנ"ל, והעיד המו"ל שבספר תהילים של הרבי זי"ע מטאלנא שמצוי בידי האדמו"ר שליט"א נכתב שמו של קרח הנ"ל כדי שהרבי מטאלנא יתפלל עבורו. עוד נטען שקרח הנ"ל היה משמש כאחד הגבאים וזקני החסידים ספרו עליו מעשים שונים.

ישר כח לידידי הרה"ח אברהם יעקב טיילור ששלח את המעשה הנ"ל

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר