תיעוד בלעדי

קצין צה"ל: 'לעתים שוכבים שנה במארב עד לסיכול הפיגוע'

א', קצין ביחידת האיסוף הקרבי של פיקוד המרכז, החולשת על סיכול פיגועים בחלק נרחב משטחי יו"ש, מגולל - בריאיון ל'כיכר' - את הפעולות מצילות החיים והעומד מאחוריהן, וחושף תיעוד מהשטח (בטחון)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילומים: דובר צה"ל)

בעקבות גל חדירות הפלסטינים לעיר מודיעין עילית, שמעורר חשש בקרב התושבים כי אלו ינוצלו לפעולות טרור ולא רק לגניבות, שוחח קצין צה"ל, האחראי על סיכול פיגועים באזור, עם 'כיכר השבת', ותיאר את הפעילות המורכבת, המצילה חיי אדם.

סגן א', מפקד צוות ביחידת 636, אף מספק תיעוד בלעדי של מארבי ירי שבוצעו על ידי חייליו בגזרת החטיבה המרחבית 'אפרים', החולשת על חלק משטחי יו"ש, בהם כלולה העיר החרדית.

מה זה יחידת 636?

"מדובר ביחידת האיסוף הקרבי של פיקוד המרכז, שמבצעת פעולות לסיכול טרור, באמצעות מארבים מסביב לשעון, זאת על מנת לנטרל את האיומים בגזרות השונות. הלוחמים שלנו מתמחים בסיכול פח"ע, גם בעזרת אמצעים חדשניים דוגמת רחפנים ואמצעי איסוף סודיים".

תיעוד בלעדי: סיכול פיגוע אבנים בירי מהמארב

לפי מה אתם מחליטים היכן לפעול?

"אנחנו מקבלים משימות מהחטיבה המרכזית, באים לאן שהוגדר לנו , לומדים את השטח ומתמקמים באזור בצורה שקטה, בהסוואה, כך שלא יראו אותנו. וכך, בשנה האחרונה סיכלנו ביחידה עשרות זריקות אבנים ובקבוקי תבערה".

א' מוסיף ומפרט, כי "הנוהל הוא קבוע: מתמקמים מבעוד מועד במקום שיש עליו אינדיקציה לאפשרות של טרור, וכאשר ישנו צורך, הכוח מבצע ירי ותופס את מפרי הסדר באופן מיידי. מהניסיון שלנו - בכל מקום שהייתה תפיסה, השתרר שקט של כמה חודשים".

"זה גם עניין של מזל...", מודה הקצין בכנות: "ישנם מקומות שהיינו בהם שבוע, לעתם חודשיים ואני יכול לספר לך על נקודה ששנה שלמה שכבנו בה לילה-לילה - עד הרגע שבו עצרנו מחבלים שהגיעו לזרוק בקבוקי תבערה".

"זה לא קל. זה מתיש. אבל הכל שווה, שבסופו של דבר הצלחנו לעצור אותם, ולהציל כך חיים של אזרחים ישראלים. אין תחושת אושר גדולה מזו. הכל שווה אותה".

בשלב זה מציג סגן א' תיעוד מזריקת האבנים, וסיכול המפגעים שביצעו אותה, ומסביר: "בסרטון רואים חשודים שהגיעו מכיוון הכפר עזון, לעבר כביש מרכזי בו יש תנועה ערה של רכבים לאורך כל שעות היממה. הם באו על מנת לפגוע בעוברי אורח, על ידי יידוי אבנים והבערת צמיגים".

"אנחנו, שזיהינו אותם מתוך המארב בו שהינו, ביצענו ירי מדויק לעבר שני החשודים המרכזיים ופגענו בהם. אחרי שהם נתפסו, הם הועברו לחקירת כוחות הביטחון".

תיעוד מזמן אמת

בסרטון נוסף ניתן לראות פלסטינים המגיעים מכיוון הכפר ג'יוס הסמוך ליישוב צופים, במטרה ליידות אבנים לעבר כוחות צה"ל. לוחמים ששהו במארב במקום, ביצעו ירי לעבר מספר חשודים, ופגעו בהם".

בשיחה אחרת שקיים עם 'כיכר השבת', אומר גורם בכיר בחטמ"ר אפרים: "אנחנו מקדימים את המחבלים; היכן שהם רוצים להגיע ולבצע פעילות טרור, אנחנו דואגים לפרוס כוח במארב, שיפתיע אותם עוד לפני הפיגוע, בעזרת נוהל מעצר חשוד ופעילות מדויקת".

"אין מאה אחוזי הצלחה", מדגיש הגורם הצבאי הבכיר, "אבל אנו עושים לילות כימים, על מנת לסכל פעולות טרור ולשמור על ביטחון תושבי הגזרה".

בכמה מארבים מדובר?

"מטעמים מובנים לא ניתן לפרט את כמות המארבים המתקיימת... מה שכן - במהלך מבצע 'שומר החומות', העלתה החטיבה הילוך, בכל הנוגע לכוננות המבצעית ושיפור התגובה, והגדלנו את כמות המארבים באופן משמעותי".

צפו בווידאו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר